سال گذشته یک میلیون و ۱۹۰ هزار نوزاد غربالگری شدند که از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ مورد اختلال کم شنوایی شناسایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ فیروز بخت رئیس گروه غربالگری بهزیستی کشور پیش از ظهر یکشنبه در آئین بزرگداشت یک دهه تلاش در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان در خراسان‌جنوبی گفت : نتایج حاصل از طرح غربالگری در خراسان‌جنوبی یک الگوی موفق از این طرح در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ۶۳۰ واحد غربالگری فعالیت می‌کند، افزود: سال گذشته یک میلیون و ۱۹۰ هزار نوزاد غربالگری شدند که از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ مورد اختلال کم شنوایی شناسایی شد.

فیروز بخت ادامه داد: اجرای بخش زیادی از طرح توسط بخش خصوصی، تعامل و همکاری فوق العاده بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه از جمله ویژگی‌های طرح غربالگری شنوایی است.

رئیس گروه غربالگری بهزیستی کشور با بیان اینکه پوشش طرح غربالگری شنوایی در کشور حدود ۸۰ درصد است، گفت: سیاست سازمان بهزیستی در سال جاری این است که این آمار را به ۸۵ درصد برسد.

فیروز بخت بیان کرد: در مورد غربالگری کودکان سه تا پنج سال نیز حدود دو سال است که به صورت پایلوت آن را انجام داده و در سال ۹۸ وارد مرحله اجرایی آن می‌شویم.

 عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح غربالگری شنوایی سال ۸۷ با پوشش هشت درصدی در استان آغاز شد، گفت: در حال حاضر پوشش طرح در خراسان جنوبی به ۹۹.۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری شنوایی در خراسان جنوبی در سال ۸۷ با پوشش هشت درصدی آغاز شد، ادامه داد: در حال حاضر پوشش طرح در خراسان جنوبی به ۹۹.۵ درصد رسیده است.

عرب نژاد یادآور شد: در حال حاضر تمام زایشگاه‌های خراسان جنوبی به دستگاه شنوایی سنجی مجهز هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این جلسه گفت : در دنیا حدود ۴۶۰ میلیون نفر از کم شنوایی رنج می‌برند که از این تعداد ۳۴ میلیون نفر کودک هستند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: سالانه در کشور حدود چهار تا پنج هزار کودک کم شنوا متولد می‌شود که با برنامه‌های غربالگری می‌توان آنان را شناسایی کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از کشور‌های همکار سازمان بهداشت جهانی در طرح غربالگری شنوایی است، افزود: خراسان‌جنوبی با اینکه جز آخرین استان‌ها در اجرا کردن طرح غربالگری شنوایی بود، ولی در حال حاضر توانسته به پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی در طرح برسد.

انتهای پیام/ک


پوشش ۹۹.۵ درصدی طرح غربالگری شنوایی در خراسان جنوبی

برچسب ها: بهزیستی ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.