سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کل گمرک ایران؛

گمرکات خوزستان یکی از راهبردی ترین گمرکات کشور است

رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، کمرگات خوزستان را یکی ازرراهبردی‌ترین گمرکات کشور دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به استان خوزستان و در حاشیه بازدید از گمرک بندرامام در جمع خبرنگاران گفت: گمرکات استان خوزستان یکی از راهبردی‌ترین گمرکات کشور است، همانطور که استان خوزستان به لحاظ کلی یک استان راهبردی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، معدنی، صنعتی، اقتصادی، تجارت و بازرگانی است، در بحث گمرکات نیز مجموعه‌ای از تمامی مرز‌ها را در این استان داریم به نحوی که گمرکات بنادر دریایی، مرز هوایی و خشکی با کشور‌های همسایه است.

وی به همسایگی خوزستان با عراق از طریق مرز دریایی و زمینی اشاره و هدف از سفر به خوزستان را بازدید از گمرکات این استان و ارتقا زیرساخت‌ها. افزایش سهم از تجارت در مرز‌های زمینی و دریایی با عراق عنوان کرد.

میر اشرفی در ادامه به ۴۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی به عراق در ۱۱ ماهه سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: کشور چین با ۸.۳ میلیارد دلار مقام اول شریک تجاری است و عراق با ۸.۲ میلیارد دلار شریک دوم تجاری ایران است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اقداماتی که در شرایط تحریم انجام دادیم عمدتا متمرکز بر این است که اختیارات گمرکات اجرایی را ارتقاء دهیم به گونه‌ای که گمرک ایران عمدتا به کار‌های ستادی مشغول باشد و گمرکات اجرایی از اختیارات بیشتری برخوردار باشند و بتوانند در تسهیل تجارت، خدمات رسانی به ارباب رجوع از اختیارات کافی برخودار باشد که این موضوع در تمامی حوزه‌های فنی، اداری ـ. مالی و آی تی در حال انجام است.

رئیس کل گمرک ایران اذعان داشت: خوشبختانه در هفته گذشته یکی از مباحث فنی که تعیین ارزش کالا‌های وارداتی بود، طی بخشنامه‌ای قوی به کلیه گمرکات ابلاغ شد که اتفاق و عملیاتی که در بحث تعیین ارزش در گمرک ایران در حال انجام بود به گمرکات اجرایی تفویض شد و از ابتدای سال آینده تعیین ارزش کالا‌های وارداتی قسمت اعظم این فرآیند در گمرکات اجرایی انجام خواهد شد که این فرآیند تأثیر بسزایی در تسهیل تجارت خواهد داشت.

مهدی میراشرفی اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که گمرک ایران برای تسهیل تجارت دارد، رفتن به سمتی هست که کنترل‌ها را از فیزیکی و مزاحم به کنترل‌های غیرفیزیکی و غیرمزاحم ببریم، استفاده از تجهیزات شبیه دستگاه ایکس ری و سامانه‌های جامع گمرکی و لینک آن به سایر دستگاه‌ها است که می‌تواند عملا برخورداری سهل‌تر مراجعان از خدمات سریعتر مؤثر باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: طی ۱۱ ماه سال جاری، ۳۸.۵ میلیارد دلار کالا به کشور واردات شده که ۱.۵ میلیارد دلار بحث تراز تجاری مثبت است و از این ۳۸.۵ میلیارد دلار تقریبا ماهی یک میلیارد دلار کالای اساسی به کشور وارد شده است که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰۰ هزار تُن افزایش داشته است.

میراشرفی تصریح کرد: یکی از دلایل سفر به خوزستان این است که عمدتا کالا‌های اساسی از این استان به کشور وارد شده و گمرک بندر امام خمینی (ره) در صدر گمرکاتی است که بیش‌ترین کالا‌های فله از این گمرک ترخیص می‌شود و به دنبال این هستیم که اگر نیاز است و مشکلاتی باشد آن‌ها را تا حد توان حل کنیم و با دستگاه‌های مرتبط با حوزه تجارت نیز هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: گمرک ایران با توجه به اعتباراتی که دارد یکی تجهیز گمرکات به دستگاه ایکس ری است که خوشبختانه یک سری رایزنی شده که از توان تولیدکنندگان داخلی استفاده کنیم که ۳ دستگاه ایکس ری تولید داخل خریداری و نصب شده و در مرحله اخذ تأییدیه از سازمان انرژی اتمی است و در خصوص سایر زیرساخت‌هایی که گمرک دارد اقداماتی انجام می‌دهد.

مهدی میراشرفی با بیان اینکه تاکنون شاید توجه کافی به ساماندهی مرز‌های زمینی نشده گفت: مرز‌های زمینی به عنوان یک پتانسیل خیلی قوی هستند که می‌تواند چنانچه ساماندهی شوند هم هزینه‌های تجارت را کاهش و هم افزایش اشتغال را در بحث خدمات لجستیک و تجارت داشته باشیم.

وی به بازدید از گمرکات زمینی غرب کشور طی هفته‌های گذشته اشاره و بیان کرد: در باشماق یک سری تصمیمات گرفته شد و مبلغ قابل توجهی به گمرک پرویز خان اختصاص داده شده که بی سابقه و شاید برای اولین بار باشد.

رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بر این اساس باید طی ۱۶ ماه گمرک پرویز خان را ساماندهی کنیم.

به گفته مهدی میراشرفی، ساماندهی گمرکات چذابه و شلمچه نیز در دستور کار است و طی سفر ۲ روزه به خوزستان نیز حتما برنامه‌هایی نیز برای این مرز‌ها خواهیم داشت.

انتهای پیام/گ

زیرساخت های گمرکات خوزستان ارتقا می یابد

برچسب ها: گمرک ، حمل و نقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.