ناظر گمرکات استان خوزستان میزان صادرات و واردات کالاهی نفتی و غیرنفتی از طریق گمرکات استان را تشریح کرد.

غلامرضا بلوطی میرزا، ناظر گمرکات استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: صادرات کالا‌های غیر نفتی گمرکات در ۱۱ ماهه سال جاری به وزن ۱۵ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۲۹ تن به ارزش ۲۹۹ هزار و ۹۹۷ میلیون و ۹۵۴ هزار ریال معادل ۷ میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۶۷۶ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۱% کاهش و از نظر ارزشی ۱۲% افزایش نشان می‌دهد.

وی صادرات شمش فولادی، پلی اتیلن، ریفرمیت، گاز پروپان، اسلب فولادی، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، پنتان، گاز بوتان، متانول، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، میوه و تره بار و... از جمله محصولاتی عنوان کرد که در مدت مذکور به کشور‌های چین، عراق، هند، امارات متحده عربی، اندونزی، تایلند، عمان، کویت، مصر، و... صادر شده اند.

بلوطی میرزا درخصوص درصد سهم گروه‌های کالایی از ابتدای سال جاری تاکنون بیان داشت: سهم پتروشیمی از کل صادرات استان از لحاظ ارز آوری ۶۳ درصد، فلزات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۲ درصد، معدنی ۳ درصد، گروه صنعتی ۲ درصد، و صنایع دستی و فرش کمتر از یک درصد است.

عمده کالا‌های گروه‌های صادراتی در ۱۱ ماهه سال ۹۷ را کالا‌های پتروشیمی شامل؛ محصولات شیمیایی (پلی اتیلن، اتانول، پروپان، بوتان، متانول، هیدروکربن‌های حلقوی و)، مواد پلاستیکی، کالا‌های معدنی شامل؛ سیمان پودر نشده (کلینکر)، سنگ آهن، مصالح ساختمانی، نمک صنعتی و ...، عمده کالا‌های کشاورزی را شامل؛ میوه و تره بار، ماهی ها، لبنیات، موادغذایی، گندم، مواد نباتی، عمده کالا‌های فلزات را محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، ورق فلزی و فولادی، پروفیل، مصنوعات فلزی و...، عمده کالا‌های صنعتی را اجزا و قطعات نیروگاهی، کابل برق، ماشین آلات و دستگاه ها، و قطعات خودرو و عمده کالا‌های صنایع دستی را مصنوعات حصیربافی، کف پوش‌ها و... برشمرد.

این مقام مسئول اذعان داشت: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان در این مدت به وزن ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۲۳۱ تن و به ارزش ۹۹۱ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۰% کاهش و از نظر ارزشی ۱۷% افزایش داشته است.

غلامرضا بلوطی میرزا تصریح کرد: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان با احتساب سایر گمرکات کشور در ۱۱ ماهه ۹۷ به وزن ۳ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۸۳۲ تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۱۳۸ میلیو ن. و ۶۰۲ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۷% کاهش و از نظر ارزشی ۱۶% افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات استان خوزستان در تشریح میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی از طریق کمرگ چذابه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، صادرات به کشور عراق از گمرک چذابه به وزن ۴۳۴ هزار و ۹۹۳ تن و به ارزش بالغ بر ۱۷۰ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۵۶۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۵% کاهش و از نظر ارزش دلاری ۶% کاهش یافته است.

وی همچنین درخصوص میزان صادرات به کشور عراق از طریق گمرک شلمچه گفت: صادرات کالا‌ها به وزن ۱ میلیون و ۵ هزار و ۳۴۶ تن و به ارزش ۴۴۰ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۳۸۸ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۳% و از نظر ارزش دلاری ۱۳% کاهش نشان می‌دهد.

بلوطی میرزا عمده کالا‌های صادراتی به کشور عراق از سایر گمرکات مرز چذابه را میله‌های آهنی یا فولاد، میوه و تره بار، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی، مصالح ساختمانی، صفحه‌های ورق، لبنیات، و ... عنوان و بیان کرد: صادرات کا‌های مذکور به وزن ۸۵۶ هزار و ۴۶۶ تن و به ارزش بالغ بر ۸۴۰ میلیون و ۱۵۷ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳% افزایش و از نظر ارزش دلاری ۲۹% افزایش یافته است.

وی صادرات از سایر گمرکات از مرز شلمچه به کشور عراق از ابتدای سال جار تاکنون به وزن ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ تن و به ارزش بالغ بر ۶۸ میلیون و ۴۵ هزار دلار عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵۹% کاهش و از نظر ارزش دلاری ۶۱% کاهش نشان می‌دهد.

میزان واردات کالا به کشور از طریق پایانه‌های مرزی خوزستان

این مقام مسئول در تشریح واردات کالا‌های غیرنفتی گمرکات خوزستان در مدت مذکور اذعان داشت: صادرات کالا به وزن ۱۳ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۳۶ تن به ارزش ۲۵۸ هزار و ۱۲۵ میلیارد و ۷۰۴ میلیون و ۸۵۴ هزار ریال معادل ۶ میلیارد و ۱۸۹ میلیون و ۵۹۳ هزار دلار انجام شده است.

غلامرضا بلوطی میرزا عمده کالا‌های وارداتی را ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، بنزین، روغن خام آفتابگردان، ماشین آلات و تجهیزات پتروشیمی، روغن پالم، ام دی اف خام و ... از کشور‌های برزیل، چین، اوکراین، ایالات متحده امریکا، آرژانتین، هند، امارات متحده عربی، مالزی، تایلند و... عنوان کرد.

خوزستان، رتبه اول در رویه واردات و رتبه سوم در میزان صادرات را دارا است

ناظر گمرکات استان خوزستان استان خوزستان بیان داشت: در ۱۱ ماهه سال ۹۷ از لحاظ ارزشی در رتبه سوم و از لحاظ وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و همچنین در رویه واردات از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول کشور را بدست آورده است.

غلامرضا بلوطی میرزا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد بسته‌های پستی وارده ۸۴۳ بسته به وزن ۲ هزار و ۵۱۹ کیلوگرم و به ارزش ۶ میلیارد و ۳۸۰ میلیون و ۷۷۴ هزار ریال و تعداد بسته‌های خروجی صادره ۴ هزار و ۱۰۰ بسته به وزن ۲۲ هزار و ۳۷۴ کیلوگرم و به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۵۰۶ هزار ریال بوده است.

وی در ادامه به عملکرد قضایی گمرکات استان خوزستان اشاره کرد و افزود: تعداد پرونده‌های قضایی ۵۹۰ فقره به ارزش یک هزار و ۴۳۴ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ۸۷۴ هزارریال بوده است که نسبت به سال گذشته از نظر تعداد ۴ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۲۸ درصد افزایش داشته که از این مقدار تعداد ۶ فقره به ارزش ۷ میلیارد و ۲۴۴ هزار ریال مربوط به پرونده‌های کشف شده خروجی است.

بلوطی میرزا عمده کالا‌های کشف شده قاچاق را برنج، ظروف آشپزخانه، کولر، تلویزیون، ماشین آلات راهسازی، آبمیوه، لوازم یدکی خودر، لوازم التحریر، سیب زمینی، لوازم خانگی و... عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

تشریح عملکرد گمرکات خوزستان

برچسب ها: گمرک ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.