سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان پایلوت صادرات حبوبات کشور

معاون اقتصادی استاندار لرستان با اشاره به انتخاب لرستان به‌عنوان استان پایلوت برای صادرات حبوبات گفت: شایسته است اتحادیه‌های مختلف، تعاونی‌ها و تشکل‌های صادراتی به این حوزه وارد شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،گودرز امیری معاون اقتصادی استاندار لرستان گفت: بدون تردید تولیدکنندگان بخش کشاورزی نقش مؤثری در تأمین امنیت غذایی دارند و این مهم جز با اراده و همت این قشر امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: امروز استفاده بیش از حد سم و کود در مراحل تولید محصولات کشاورزی مشکلی جهانی است و بنابراین بهره‌برداران بایستی در کاهش استفاده از سموم نهایت ابتکار و برنامه‌ریزی را به کار بگیرند.

معاون اقتصادی استاندار لرستان بسیاری از بیماری‌ها را ناشی از عدم رعایت برخی مسائل در حوزه کشاورزی عنوان و تصریح کرد: اگر بخشی از هزینه‌های صرف شده در درمان را به بخش کشاورزی اختصاص دهیم کمک بیشتری را به سلامت مردم کرده‌ایم.

امیری بیان کرد: در همین راستا طی ماه‌های اخیر به برخی نانوایی‌های لرستان آرد یارانه‌ای و سبوس‌دار توزیع شد، همچنین تولید نان سالم را نیز در استان اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه طی چندسال اخیر نسبت به میانگین کشوری تولید گندم بیشتری را در استان شاهد بودیم، گفت: برای اینکه به اهداف موردنظر خود در بخش کشاورزی برسیم بایستی آموزش‌های جدی و انجام پژوهش و تحقیقات علمی را در دستور کار قرار دهیم.

معاون اقتصادی استاندار لرستان ادامه داد: از ۱۷ طرحی که امسال به تصویب کارگروه پژوهش و تحقیق استان رسید ۶ تحقیق مربوط به بخش کشاورزی بود، ضمن اینکه در حوزه برگزاری استارتاپ‌های علمی نیز مرکز تحقیقات جهادکشاورزی لرستان مرکز رشد را ایجاد کرد.

امیری زمینه ابتکار و خلاقیت در بخش کشاورزی را بالا دانست و افزود: انتظار می‌رود کشاورزان ضمن ارتباط با مراکز کشاورزی، در انتقال تجربه و بیان دستاورد‌ها نیز موثر باشند.

وی اظهار کرد: حفاظت از منابع آب و خاک یکی از مشکلات امروز بخش کشاورزی است که اگر به آن توجه نشود بدون تردید در آینده متضرر خواهیم شد.

معاون اقتصادی استاندار لرستان استفاده از روش‌های نوین آبیاری را یکی از راهکار‌های حفاظت از منابع آبی برشمرد و گفت: با انجام این کار صرفه‌جویی بالایی را در مصرف آب خواهیم داشت.

امیری تصریح کرد: امروز فرصت‌های بسیار ارزشمندی در قانون برنامه ششم توسعه فراهم شده است به‌گونه‌ای که می‌توان گیاهان دارویی را در اراضی ملی و شیب‌دار کاشت.

وی با اشاره به کشت یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار گیاه دارویی و همچنین یک هزار و ۷۰۰ هکتار درخت مثمر دیم در اراضی شیب‌دار استان گفت: تا افق ۱۴۰۰ باید هر کدام به ۶ تا ۷ هزار هکتار افزایش یابد.

معاون اقتصادی استاندار لرستان بر اصلاح الگوی کشت و کشت محصولات کم‌آب‌بر در استان تأکید و خاطرنشان کرد: تحقق این برنامه‌ها تنها با مشارکت بهره‌برداران امکان‌پذیر است.

امیری ادامه داد: کشاورزان و به ویژه تولیدکنندگان برتر بایستی به طور جدی در ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده وارد شوند.

وی با اشاره به انتخاب لرستان به‌عنوان استان پایلوت برای صادرات حبوبات افزود: امسال هفت طرح برتر در سطح کشور در بخش کشاورزی معرفی شد که یکی از آن‌ها طرح صادرات حبوبات است و به استان لرستان تعلق گرفت.

معاون اقتصادی استاندار لرستان ادامه داد: هفته گذشته نخستین همایش ملی این طرح برگزار شد و شایسته است اتحادیه‌های مختلف، تعاونی‌ها و تشکل‌های صادراتی به این حوزه وارد شوند.

امیری فرآوری و بسته‌بندی محصولات حبوبی استان را از ضروریات عنوان کرد و افزود: پرتودهی محصولات تولیدی برای افزایش زمان نگهداری بسیار مهم بوده و باید این امکان در استان فراهم شود.

وی از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات روستایی و عشایر طی سال جاری خبر و ادامه داد: ۷۰ درصد این تسهیلات در بخش کشاورزی و دامداری بوده است.

معاون اقتصادی استاندار لرستان با بیان اینکه به زودی تأمین نهاده‌های دامی از طریق جهادکشاورزی و با عاملیت بخش خصوصی انجام خواهد گرفت، افزود: با انجام این کار، قاچاق کالا از بین رفته و به طور مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسد.

امیری در پایان گفت: تجارت الکترونیک برای فروش محصولات می‌تواند اقدامی موثر در استان باشد، چرا که در بسیاری از تولیدات کشاورزی و دامی نسبت به مصرف مازاد داریم و با تجارت الکترونیک می‌توان درآمدزایی بالایی داشت.

 

انتهای پیام/م

لرستان پایلوت صادرات حبوبات شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.