سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشگاه ها متولی پذیرش بدون آزمون متقاضیان

معاون اجرایی سازمان سنجش گفت:دانشگاه ها متولی پذیرش بدون آزمون متقاضیان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،رحیمیان معاون اجرایی سازمان سنجش در نشست خبری با مضمون تغییراتی که در کنکور سراسری وجود آمده است در سالن شورای دانشگاه اراک با بیان اینکه کنکور سال ۹۸ به صورت سوابق تحصیلی و آزمون است گفت: متولی پذیرش رشته‌هایی که با سوابق تحصیلی پذیرش برای آن‌ها انجام می‌شود دانشگاه‌ها هستند و این تصمیم مصوب شورای آزمون و پذیرش است.

رحیمیان با اشاره به اینکه در اطلاعیه‌ای که ۲۰ اسفند صادر می‌شود ملاک‌های برگزاری کنکور شرح خواهد داده شد افزود: رشته‌هایی که با آزمون پذیرش میشوند کیفیت برگزاری کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی در آن‌ها ۳۰ درصد مثبت است.

وی با اشاره به تاثیر تفکیک کنکور در تعداد داوطلبان گفت: تعداد متقضیان اکثر رشته‌های با پذیرش سوابق تحصیلی از ظرفیت آن رشته کمتر است، اما در رشته‌های پر متقاضی حتما باید روند پذیرش با آزمون انجام شود، چون در رشته‌ای مانند علوم تجربی حدود ۷ هزار معدل ۲۰ وجود دارد که بهترین ملاک برای تمییز آن‌ها از یکدیگر ازمون سراسری است.

ارائه پیشنهاد پذیرش توسط خود دانشگاه به تحصیلات تکمیلی

معاون اجرایی سازمان سنجش در پاسخ به این سوال که هر دانشگاه میتواند خود برای ورود دانشجو اقدام به برگزاری آزمون کند گفت: این ایده به تحصیلات تکمیلی ارائه شده و برای اجرای آن پژوهش‌های زیادی لازم است.

وی درمورد وجود سهمیه‌های مختلف در کنکور تاکید کرد: سهمیه‌های کنکور مصوب مجلس شورای اسلامی و بنابر صلاح دید نمایندگان مردم و هر گونه تغییر در آن به عهده مجلس است و سازمان سنجش فقط مجری است.

رحیمیان در پاسخ به این سوال که چرا بین رتبه یک استان در پذیرش با سوابق تحصیلی و پذیرش با آزمون اختلاف است گفت: این تفاوت در پذیرش کلی است چرا که بخش عمده‌ای پذیرش با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های پیام نور و مراکز آموزشی غیر دولتی است بنابراین گستردگی دانشگاهی در سطح یک استان در این اختلاف پذیرش تاثیر می‌گذارد.

وی همچین درمورد ترمیم و جبران معدل و سوابق تحصیلی گفت: اگر ترمیم تا قبل از آزمون سراسری انجام شود قابل اعمال است، اما اگر بعد از آزمون انجام شود برای آزمون در سال‌های بعد قابل اعمال می‌باشد.

انتهای پیام/ الف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.