سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام بیش از ۸۰ مورد تست مشمشه در فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج از انجام بیش از ۸۰ مورد تست بیماری مشمشه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های واگیر خطرناک و مشترک بین انسان و حیوان است که اغلب موجب ابتلا تک سمی‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به قابلیت انتقال این بیماری به انسان و رشد چشمگیر صنعت اسب در کشور در دهه اخیر و به تبع آن افزایش استفاده از آن، همواره خطر بروز و شیوع مشمشه به عنوان یک بیماری بازپدید در کشور وجود دارد و در صورت وقوع آن تلفات و خسارات بالای ناشی از بیماری دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود: اسب ها، قاطر‌ها و الاغ‌ها از گونه‌های معمول درگیر می‌باشند. همچنین اسب دار‌ها که در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با اسب‌ها هستند و بویژه دامپزشکانی که بدون دقت عمل لازمه به حیوانات آلوده نزدیک می‌شوند در معرض خطر قرار دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: متاسفانه این بیماری واکسن و روش پیشگیری از راه ایمن سازی ندارد و اهم روش‌های مهار این بیماری بر پایه رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل و پیشگیری از هر گونه آمد وشد دام فاقد هویت می‌باشد.

وی ادامه داد: برنامه مراقبت و مبارزه با مشمشه به عنوان یکی از برنامه‌های ملی بسیار مهم مبارزه با بیماری‌های مشترک در سازمان دامپزشکی مطرح است که با استفاده از دو روش مراقبت فعال و غیرفعال، شناسایی و معدوم سازی تک سمیان رآکتور و مشمشه‌ای در واحد‌های اپیدمیولوژیک انجام می‌شود.

بماندشتی گفت: استانداردسازی آزمون‌های تشخیصی مشمشه برابر استاندارد‌های دفتر بین المللی بیماری‌های واگیر و جایگزینی آزمون‌های سرمی CF به جای آزمون مالئیناسیون در برنامه غربالگری مشمشه اسب قرار گرفته است.


انتهای پیام/ی

مراقبت از اسب های پرورشی در کرمان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.