سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گوگل واقعیت افزوده را برای گوشی‌های ضعیف‌تر نیز به ارمغان می‌آورد

واقعیت افزوده به دلیل نیازمندی به سخت افزار قدرتمند در مدل‌های میان رده مورد استفاده قرار نمی‌گرفت اما گوگل با استفاده از فناوری جدید این قابلیت را به گوشی‌های میان رده می‌آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چند که چندین سال است اهمیت ویژه‌ای به مبحث واقعیت افزوده داده شده و در سیستم‌های مختلف هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است، اما می‌توان گفت این فناوری هنوز بالغ نشده و به تکامل نرسیده است. انتظار ما از فناوری واقعیت افزوده بسیار بیشتر از چیزی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هر فناوری برای رسیدن به تکامل به زمان نیاز دارد و واقعیت افزوده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حال حاضر از واقعیت افزوده استفاده‌های فراوانی می‌شود که بخش اعظم آن مربوط به فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی است. زمانی که در نرم افزار‌های روزمره مانند نقشه و آب و هوا نیز از این فناوری استفاده می‌شود به جهت جذابیت این نرم افزار‌ها است و واقعیت افزوده کاربرد فنی به خصوصی به چنین نرم افزار‌هایی اضافه نمی‌کند.

در هر صورت این فناوری ویژگی‌های زیادی را می‌تواند به نرم افزار‌های مختلف موبایلی اضافه کند، یکی از این نرم افزار‌ها بخش دوربین گوشی‌های هوشمند است که واقعیت افزوده موجب شده تا افکت‌های تصویری زیادی به بخش دوربین و فیلم برداری اضافه شود. اما مشکلی بر سر این راه وجود دارد و آن هم قدرت سخت افزاری تلفن‌های هوشمند است. می‌دانید که تلفن‌های هوشمند بسیار زیادی با قدرت فنی متفاوت در سطح جهان عرضه می‌شوند که از سیستم عامل اندروید بهره می‌‎برند، همین عامل باعث شده تا گوگل نتواند بخش دوربین تمامی این مدل‌ها را به واقعیت افزوده تجهیز کند.

در واقع نمی‌توان به طور مثال واقعیت افزوده را به طور پیش فرض بر روی بخش دوربین اندروید قرار داد، زیرا همه این مدل‌ها از نظر سخت افزاری قدرت پردازش واقعیت افزوده را ندارند و به همین علت مدل‌های ضعیف‌تر با یک باگ بزرگ رو به رو می‌شوند. همین عامل موجب شده تا این ویژگی به طور اختصاصی برای یک سری مدل‌های بالا رده در نظر گرفته شود. اما گوگل به دنبال راهی است تا این قابلیت با سخت افزار مدل‌های میان رده و حتی پایین رده نیز به خوبی اجرا شود.

به طور معمول برای دریافت افکت‌های خوب از واقعیت افزوده یک تراشه خاص یا یک سنسور هوشمند بر روی دوربین‌های گوشی نصب می‌شود، اما گوگل در آخرین نسخه ARCore توانسته بدون استفاده از از سنسور‌های هوشمند و تنها با استفاده از دوربین، واقعیت افزوده را به خوبی اجرا کند.

توسعه دهندگان گوگل توانستند واقعیت افزوده را به جایی برسانند تا با استفاده از الگوریتم‌های ساده شکل و فرم اشیاء در تصویر را به درستی دریابد و افکت‌های مورد نظر را اجرا کند، در این صورت بدون استفاده از سخت افزار اختصاصی یا سنگین می‌توان بر روی هر دوربینی این قابلیت را به بهترین شکل و بدون خطا اجرا کرد. البته این ویژگی نیز به پردازشگر تصویر نیاز دارد که شاید در خیلی مدل‌های پایین رده یافت نشود، اما حداقل می‌توان پیش‌بینی کرد که مدل‌های میان رده به زودی به این ویژگی مجهز خواهند شد. در حال حاضر گوگل فهرست گوشی‌هایی که قابلیت پشتیبانی از این حالت را دارند منتشر کرده که علاوه بر مدل‌های بالا رده، مدل‌های میان رده‌ایی مانند هوآوی نوا ۴، نوا ۳، Y9، نوکیا ۶، گلکسی A5 و A3 در آن دیده می‌شود. با اجرای این بروزرسانی حتی مدل‌های میان رده می‌توانند از بازی‌هایی که از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند نیز بهره ببرند.


بیشتر بخوانید: گوشی آینده شیائومی همراه با پردازنده Snapdragon 855 ارائه می‌شود +تصاویر


انتهای پیام/

استفاده از فناوری واقعیت مجازی در گوشی های میان رده

برچسب ها: فناوری ، گوگل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.