سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف ۹۵ درصدی جرائم سایبری در فارس

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: بیش از ۹۵ درصد از جرائم سایبری در استان فارس کشف می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرهنگ حبیب‌الله رجبلی رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به اینکه برداشت غیر مجاز از حساب‌های شخصی به عنوان بیشترین جرم در استان مطرح است بیان کرد: پزشکان و استادان دانشگاه هدف اول مجرمان در فضای مجازی هستند.

وی با اشاره به اینکه برداشت غیر مجاز از حساب‌های شخصی به عنوان بیشترین جرم در استان مطرح است افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد از جرائم فضای مجازی برداشت غیر مجاز از حساب‌ها است که در فارس این رقم در مقایسه با پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

رجبلی با اشاره به فعالیت برخی از مجرمان در فضای مجازی تصریح کرد: با تشکیل پرونده‌ای در فارس یک متهم در زندان از حساب چند پزشک برداشت غیر مجاز انجام داده بود و با همدستی افرادی دیگر از طریق فضای مجازی آنان را به اخاذی تهدید کرده بود که با تلاش ماموران انتظامی متهمان بلافاصله شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتای استان فارس کشف ۹۰ درصدی جرائم فضای سایبری استان فارس را یکی از افتخارات نیرو‌های انتظامی فارس دانست و ادامه داد: بر اساس آمار‌های رسمی بیش از ۹۵ درصد از جرائم سایبری در استان کشف و متهمان دستگیرمی‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشتر متهمان فضای مجازی ۲۲ تا ۳۰ ساله هستند اضافه کرد: امروز کلاهبرداران فضای مجازی قادر هستند در هر مکانی با استفاده از ترفند‌های اینترنتی طعمه‌های خود را برای کاربران فضای مجازی پیدا کنند و آنان را در دام خود قرار دهند.

رجبلی خطاب به مسئولان استان فارس اظهار کرد: از آن جایی که بیشتر مسئولان استان با کارکرد فضای مجازی آشنایی کامل ندارند، اقدامات پیشگیرانه در فضای مجازی از سوی مسئولان به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه هدف احساس نشده و حتی برخی از مدیران استان نیز در دام این افراد قرار گرفته‌اند و از حساب شخصی آنان مبالغی وجه نقد برداشت شده که با تلاش ماموران پلیس فتا متهمان شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی کپی‌برداری از کارت بانکی با نام جرم اسکیمر (یک دستگاه کارت‌خوان است که اطلاعات شما را کپی می‌کند) یاد کرد و گفت: بسیاری از متهمان تلاش می‌کنند با شیوه‌های مختلف از طریق کارت‌ خوان‌های سیار و غیر رسمی با استفاده از اسکیمر کارت شهروندان را جعل و با استفاده از رمز بانکی از حساب آنان برداشت کنند.

رجبلی از شهروندان درخواست کرد در موقع خرید از سایت‌های اینترنتی به معتبر بودن فروشگاه اطمینان پیدا کنند، و تمامی فروشگاه‌های اینترنی که قصد فعالیت اقتصادی در این حوزه را دارند باید از نماد اعتماد الکترونیک برخوردار باشند.

رئیس پلیس فتا استان فارس تاکید کرد: کاربران با کلیک کردن بر روی این نماد که گوشه‌ای از فروشگاه اینترنتی مجاز و معتبر ممهور شده است، می‌توانند به اطلاعاتی از جمله مشخصات مدیر سایت، آدرس، ایمیل، تلفن، فکس، تاریخ و مهلت اعتبار فروشگاه  دسترسی یابند.

وی افزود: پلیس فتا از شهروندان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش یا از طریق شماره تلفن‌های ۲۱۸۳۹۳۰، ۲۱۸۳۹۱۹، ۲۱۸۳۹۲۱ اطلاعات خود را گزارش دهند.
انتهای پیام/ت

کشف جرائم سایبری در فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.