سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهره برداری پژوهشکده تخصصی کشاورزی هیرکان با ۱۴ میلیارد ریالی در آمل

مدیر جهادکشاورزی آمل از بهره برداری پژوهشکده تخصصی کشاورزی هیرکان با ۱۴ میلیارد ریالی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید حسین اسلامی مدیر جهادکشاورزی آمل از فعالیت پژوهشکده تخصصی کشاورزی بیوتکنولوژی هیرکان آزما فناور در این شهرستان خبرداد و گفت: پژوهشکده تخصصی کشاورزی هیرکان  با بومی سازی تعدادی از گونه‌های گیاهان زینتی در آغاز مسیر علمی خود  قرار دارد.

وی با بیان اینکه این مرکز با بیش از هفت میلیارد ریال تسهیلات بانکی و۷میلیارد ریال آورده شخصی در حال بهره برداری است، افزود:این شرکت با داشتن ۳۰۰ مترمربع سالن آزمایشگاه و دفترمدیریتی و ۳ هزار متر مربع گلخانه از واحد‌های پیشرو کشور محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: تولید نهال کشت بافت علاوه بر قطع وابستگی از دیگر کشور‌ها و کاهش خروج ارز موجب ارتقاء بهره‌وری درتولیدات گلخانه‌ای می‌شود.

اسلامی افزود: از طریق کشت بافت گیاهی می‌شود از کوچکترین بخش گیاه که سلول است قلمه تهیه و از آن به تعداد زیادی در یک دوره زمانی دو ماهه تکثیر می‌شود.

وی ادامه داد: در نگهداری ژرم پلاسم گیاهان در حال انقراض مانند شمشاد خزری یا هیرکانی ریز نمونه‌ای از بذر یا قطعه‌ای از برگ یا ساقه گیاه برداشت و در محیط کشت کاشته می‌شود و پس از القای کالوس کالوس‌ها در ظرف مخصوص و در تانک ازت مایع می‌گذارند.

وی گفت: نمونه گیاهی را تا منفی ۱۹۶ درجه سرد و این نمونه‌ها می‌توانند در فریزر هزاران سال نگهداری بشوند و پس از انقراض گیاه ژرم پلاسم از فریزر خارج و دوباره کاشته بشود که به این روش نگهداری بافت گیاه در شرایط فراسرد گفته می‌شود.

انتهای پیام/آ

پژوهشکده تخصصی کشاورزی بیوتکنولوژی هیرکان آزما فناور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.