ناظر مسئول طرح‌های حفاظتی نکاچوب از فعالیت ۱۴ اکیپ گشت زنی شبانه در مناطق مختلف این حوزه در مسیر‌های منتهی به جنگل و روستا‌های حاشیه خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حجازیان ناظرمسئول طرح‌های حفاظتی حوزه نکا چوب گفت: در حال حاضر تعداد ۱۴ اکیپ در مناطق مختلف این حوزه در مسیر‌های منتهی به جنگل و روستا‌های حاشیه جنگل در ساعات شب و تا آغاز ساعت اداری روز بعد مشغول گشت زنی هستند.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به امکانات موجود به دنبال افزایش کارایی حفاظت از عرصه‌های جنگلی در ساعات غیر اداری با هدف پیشگیری اولیه از وقوع تخلف هستیم و تاکنون اقداماتی، چون تامین و تجهیز اکیپ‌های گشت شبانه و خودرو‌ها و همچنین متحدالشکل نمودن لباس انجام شده است.

حجازیان گفت: نخستین دوره آموزشی توجیهی نیرو‌های گشت شبانه شرکت نکاچوب و تعاونی‌های الغدیر، خلیل، نقیبده، مزده و کولا نیز با حضور ۴۸ نفر از نیرو ها‌ی منابع طبیعی در شرکت نکاچوب برگزار شد.

ناظرمسئول طرح‌های حفاظتی حوزه نکا چوب با اهمیت برشمردن آموزش و بالا بردن آمادگی نیرو‌های گشت شبانه افزود: شرکت کنندگان در این دوره با مبانی گشت شبانه، نحوه برخورد با متخلفین، حدود و اختیارات مامورین و نحوه بازرسی از خودرو‌ها و سایر موضوعات مرتبط آشنا شدند.

وی گفت: هماهنگی جهت برگزاری رزمایش حفاظت شبانه از جنگل در سطح مناطق جنگلی شرق استان و با همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های ساری، میاندرود، نکا، بهشهر و گلوگاه و مجریان طرح‌های حفاظتی از برنامه‌های آینده این نظارت طرح هستند.

ارزیاب‌های یونسکو از جنگل‌های هیرکانی غرب مازندران

حسن سام دلیری مشاور طرح ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از حضور و بازدید ارزیاب‌های میراث جهانی یونسکو از سه سایت کجور-چهارباغ چالوس و خشکه داران تنکابن خبر داد و گفت: ارزیاب‌های میراث جهانی یونسکو از اول آبان ماه جاری در حال ارزیابی سایت‌ها هستند و برنامه ریزی از گلستان شروع و در گیلان پایان می‌یابد.

وی با بیان اینکه ایران دارای تنوع آب و هوایی زیادی است و به این لحاظ به قاره کوچک مشهور است، اما فقط یک اثر ثبت شده طبیعی در لیست میراث جهانی یونسکو دارد. افزود: کویرلوت تنها اثر طبیعی ثبت شده ایران در لیست میراث جهانی یونسکو است.

حسن سام دلیری گفت: با ثبت جنگل‌های هیرکانی، این جنگل‌ها دومین اثر ثبت شده جهانی ایران خواهند بود و این کار میتواند راه را برای ثبت سایر آثار طبیعی باز کند.

وی گفت: در صورت ثبت یک اثر، تمام کشور‌های عضو کنوانسیون متعهد هستند با مشارکت جهانی از میراث ثبت شده مراقبت کنند و در صورت لزوم حمایت مالی از اثر ثبت شده داشته باشند.

وی افزود: آثار ثبت شده جهانی در زمان جنگ بعنوان مکان‌های امن معرفی شده و هیچ کشوری حق تخریب آن را ندارد؛ آثار ثبت شده به زبان‌های مختلف در کشور‌های جهان معرفی خواهند شد که زمینه ساز شکل گیری مقاصد مهم گردشگری دنیا خواهد شد.

مشاور طرح ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی افزود: این طرح با همکاری سه جانبه سازمان جنگلها، محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است.

وی گفت: سایت‌های پیشنهادی جمعاً ۱۲ سایت شامل: سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و جنگل لیسار تالش در استان گیلان؛ و چهارباغ و خشکه داران نشتارود و جنگل کجور در غرب مازندران، الیمستان آمل، چمستان، جنگل بولا دودانگه شرق مازندران، پارک جنگلی گلستان و جنگل جهان نما در استان گلستان، جنگل ابر در استان سمنان است.
انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.