سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه کرمانشاه تألیف می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از شروع فعالیت تألیف دانشنامه کرمانشاه در چندین مجلد توسط پژوهشگر وچهره ادبی کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  حجت الاسلام  رحیم جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان کرمانشاه در مراسم تجلیل از ابراهیم مالمیر چهره برجسته ادبی استان کرمانشاه گفت: ۲۰ سال است از نزدیک با دکتر مالمیر آشنا هستم و شهادت می‌دهم که ایشان به عنوان یک پژوهشگر در تمام این سال‌ها در کرمانشاه فعالیت‌های شایسته‌ای داشته است. وی همچنین از شروع فعالیت تألیف دانشنامه کرمانشاه در چندین مجلد خبر داد و گفت: این دانشنامه با همت دکتر مالمیر در این استان انجام خواهد شد.
 

محد خیاط زنجانی، استاد دانشگاه، در این جلسه پس از بیان چند خاطره از دکترمالمیر گفت: در این سال‌ها شاهد بودم که اساتید و اصحاب اندیشه در شرایط مختلف به نوشته‌ها و اندیشه‌های استاد استناد می‌کردند و این نشان می‌دهد که مقام علمی ایشان در بین این افراد تأثیر گذار بوده است.
 
رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه  نیز گفت: در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه ایشان به نخبگان این استان فرمودند: «چهره‌حقیقى علمى و هنرى و ادبى کرمانشاه، آنچنان که باید، شناخته شده نیست؛ و این جاى افسوس و دریغ است.». پس از این بیانات دکتر مالمیر آثاری را به عنوان تقدیم به رسم لبیک منتشر کردند.

کریمی افزود: کرمانشاه بیشتر به عنوان شهر جوانمردی شناخته می‌شود، اما تحقیقات دکتر مالمیر نشان داده که علاوه بر این کرمانشاه شهر عرفان هم هست.
 
محمد ابراهیم مالمیر چهره ادبی کرمانشاه  گفت: خود را لایق تقدیر نمی‌دانم و همین که سبب شدم که این جمع دور هم باشند خوشحالم.
 
وی گفت: من معتقدم فرد یا ملتی که نتواند خودش را تعریف کند در زاویه حافظه تاریخ گم می‌شود و کرمانشاه نتوانسته خودش را معرفی کند برای همین تلاش کردم که در این زمینه آثاری را منتشر کنم که برخی چاپ شد، ولی برخی از آن‌ها به دلیل بی همتی در استان کرمانشاه و مسئولین هنوز به چاپ نرسیده است.
 
مالمیر در ادامه گفت: بنده اصطلاح «مکتب ادبی کرمانشاه» را ابداع کردم، چون معتقدم ادبیات در کرمانشاه ویژگی‌های منحصربه فردی دارد. مثلا مقتل سرایی یا تاریخ منظوم انبیاء ویژه وجود دارد. دو انجمن ادبی مطرح کشور همایشی با این نام برگزار کردند و ده‌ها مقاله علمی در این زمینه نوشته شد، اما در کرمانشاه هیچ همایش یا بزرگداشتی برگزار نگردید.
 
وی همچنین گفت: دکتر شفیعی کدکنی می‌گوید: کرمانشاه بعد از خراسان، بزرگترین عرفای جهان اسلام را داشته است. من می‌گویم اگر چه دکتر شفیعی محقق منصفی و بزرگی است، اما در این باره منصفانه سخن نگفته اند. حقیقت آن است که مثل خیلی از زوایای فرهنگی کرمانشاه که ناشناخته مانده، عرفان و عرفای کرمانشاه نیز مغفول واقع شده اند! بسیاری از عرفای کرمانشاه با هر مذهب فقهی، قطب منطقه‌ی جبال (چندین استان فعلی ایران و چندین استان عراق امروزی) بوده اند که از آن جمله اند شیخ الطایفه جنید نهاوندی (بغدادی)، ابوبکر کسایی دینوری، ابراهیم بن شیبان دینوری و...
 
این استاد دانشگاه گفت: در علوم انسانی سازوکار دانشگاه‌ها در خدمت استان نیست بلکه فقط در خدمت ارتقای اساتید است. من پیشنهاد می‌کنم رساله‌های دانشگاهی با موضوعاتی در ارتباط با کرمانشاه تصویب شوند این کار بدون هزینه می‌تواند سهم بسیار زیادی در شناسایی هویت کرمانشاه داشته باشد.

انتهای پیام/ز

 

تجلیل از چهره ادبی  استان کرمانشاه به مناسبت چهل سالگی انقلاب 
 

برچسب ها: اخبار فرهنگی ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.