سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود ۱۵۰ هزار موسسه خیریه در کشور

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:هم اکنون ۱۵۰ هزار موسسه خیریه در کشورداریم که منابع مالی مردم را به سمت امور خیر سوق می‌دهند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حجت الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز در همایش نکوداشت «سیدمحمدجعفر نظام الشریعه» واقف خیراندیش بجنوردی گفت: اصولا اوقاف، هیچ اصرار و تبلیغی برای عهده دار شدن مدیریت موقوفات ندارد.

وی افزود: هر واقفی می‌تواند خود و یا اقوام و نزدیکان خود را امین و متولی وقف تعیین کرده و از این طریق بر آن نظارت کند.
حجت الاسلام موسوی متقی گفت: هم اکنون مدیریت ۱۳ هزار موقوفه در کشور غیر متصرفی است که اقوام و نزدیکان واقف متولی این موقوفات هستند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی وقف مشارکتی، گفت: اگر افرادی نیت وقف دارند، ولی توانایی لازم را به لحاظ مالی ندارند می‌توانند به صورت مشارکتی اقدام کنند.

وی از وقف مشارکتی به عنوان راهکاری برای تسهیل مساله وقف یاد کرد و افزود: افراد می‌توانند در کنار هم انجمن یاوران وقف را شکل داده و با مبالغ اندک و بر اساس نیاز‌های روز جامعه، وقف داشته باشند.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ثبت سالانه حدود ۶۰ وقف در کشور پیش از انقلاب گفت: بعد از انقلاب تنها تا سال ۸۸ سالانه ۲۰۰ مورد وقف داشتیم.

موسوی متقی بیان کرد: این در حالی است که بعد از سال۸۸ شمار وقفیات رشد خوبی داشت به طوری که در سال ۹۳ حدود ۲ هزار و ۲۰۰ وقف با انواع و نیات مختلف در کشور ثبت شد.

حجت الاسلام موسوی متقی وقف کردن را نشانه زنده بودن جامعه و مردم ما دانست و اظهار داشت: بعد از انقلاب فرهنگ وقف در جامعه گسترش زیادی داشته و وقف‌های بسیاری به نیات مختلف صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام عظیم آسوده یدکی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در این همایش گفت: با این وجود باز هم مساله وقف در کشور گسترش خوبی داشته و توجه خوبی از ناحیه مردم به مساله وقف صورت گرفته است.

وی از جاودانگی و نوعدوستی به عنوان ۲ پایه اصلی وقف یاد و بیان کرد: وقف امری ماندگار است که واقف را تا آخرت جاودانه می‌کند و افراد بسیاری از عواید آن استفاده می‌کنند.

وی از سیدمحمدجعفر نظام الشریعه، واقف خیراندیش بجنوردی به عنوان فردی بسیار هوشمند یاد کرد که مال دنیوی خود را تبدیل به ثروتی اخروی کرد تا بتواند در آخرت از آن بهره‌مند شود.

موقوفات حاج سیدمحمدجعفر نظام الشریعه در زمره بزرگترین موقوفات بجنورد است که ۲۰۲ موقوفه را در حوزه‌های مختلف شامل می‌شود.

این وقفیات ۱۱۴ سال قبل صورت گرفته که به برکت انقلاب اسلامی اکنون با درآمد حاصل از آن خدمات بسیاری به جامعه انجام می شود.

حاج سیدمحمدجعفر، فرزند سیدحسین بجنوردی معروف به نظام الشریعه و موسس مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد است.
گفتنی است: در این مراسم از خانواده و بازماندگان این واقف خیراندیش تجلیل شد.

انتهای پیام / ب

برگزاری همایش واقف خیر اندیش بجنوردی در خراسان شمالی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.