سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلیدهای طلایی حذف شکر را بشناسیم

شکر دارای کالری بالا و ارزش غذایی بسیار ناچیز است، بنابراین باید میزان مصرف آن را در رژیم غذایی کاهش دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رضیه شناور مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: مصرف میوه های تازه به جای شیرینی و شکلات به عنوان میان وعده، محدود کردن مصرف نان های شیرین از قبیل نان قندی، نان شیرمال، شیرینی، کیک و دیگر موارد مشابه و انواع شکلات و آب نبات، خرید نوشیدنی های بدون شکر یا کم کالری از قبیل دوغ، آب و آب میوه های طبیعی بدون قند افزوده به جای نوشابه های گازدار، استفاده از میوه هایی مانند سیب، هلو و گلابی که قند کمتری دارند و محدود کردن مصرف میوه های شیرین مانند انگور، خربزه، خرما، انجیر و توت، از راهکارهای کاهش مصرف قند و شکر در رژیم غذایی به شمار می رود.

وی افزود: گیاه «استویا» نوعی شیرین کننده طبیعی با کالری صفر و شیرینی نزدیک به ۳۰۰ برابر نسبت به شکر است، در نتیجه جایگزین مناسبی برای قندهای تصفیه شده است و به دلیل نداشتن قابلیت جذب پس از مصرف، در افزایش قند خون نیز تاثیری ندارد.

شناور اضافه کرد: در صورت تمایل به مصرف کمپوت میوه، بهتر است آن را در منزل تهیه کنیم؛ برای این کار تکه های میوه را با مقدار کمی آب، بدون اضافه کردن شکر به مدت چند دقیقه بجوشانیم و سپس برای مصرف روزانه آن را در یخچال نگهداری کنیم یا از کمپوت های آماده با کمترین میزان قند، استفاده کنیم.

این کارشناس ارشد تغذیه توصیه کرد: مصرف قند و شکر را همراه با چای و قهوه به کمترین مقدار برسانیم و در صورت مصرف قهو ه های فوری، انواع بدون شکر آن انتخاب شود.

شناور ادامه داد: کاهش میزان شکر اضافه شده به نصف در هنگام پخت کیک و شیرینی و استفاده از کیک های تهیه شده از غلات کامل یا نان شیرینی هایی که قند بسیار کمتری در آنها به کار رفته است به جای مصرف کیک های خیلی شیرین، از دیگر راهکارهای کاهش مصرف این سم سفید است.

او بیان کرد: برای طعم دار کردن مواد غذایی از ادویه هایی مانند دارچین و زنجبیل استفاده کنیم و در مواد غذایی شیرین مانند شله زرد، حلیم، حلوا و شیربرنج که در مناسبت های مذهبی توزیع می شود، کمترین مقدار شکر را استفاده کنیم.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب آنها را از نظر مقدار قند افزوده شده مقایسه کنیم و محصولاتی که دارای کمترین مقدار قند افزوده است را انتخاب کنیم.

شناور تاکید کرد: خرید مواد قندی را به کمترین میزان برسانیم و تلاش کنیم انواع شیرینی، کلوچه، شکلات، کیک و مواد قندی را تنها برای مناسبت های خاص تهیه کنیم و از انبار کردن مواد قندی در کابینت آشپزخانه، خودداری کنیم.

او اضافه کرد: در بسیاری از متون علمی، از شکر و نمک به عنوان دو سم سفید نام برده شده است؛ پس دقت کنیم که این سم به ظاهر خوش طعم را بیهوده وارد بدن خود نکنیم.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه افزود: به اظهارنظرهای افراد غیرمتخصص توجه نکنیم، زیرا بسیاری از افراد معتقدند که مصرف شیرینی پس از ناهار به ویژه در صورت مصرف غذای پُرچرب، باعث هضم آن می شود؛ در حالی که مصرف شیرینی در اینگونه مواقع کار معده را سنگین کرده و باعث جذب کامل مواد غذایی می شود و عارضه چاقی را به دنبال دارد.

شناور گفت: از تلقین به خود بپرهیزیم؛ بسیاری از افراد اظهار می کنند تا زمانی که شیرینی و مواد قندی نخورند، انرژی انجام کاری ندارند و قند خونشان پایین می آید؛ در حالی که خود بدن قندخون را تنظیم می کند و با مصرف مواد قندی به ویژه محصولات طبیعی دارای قند، به مقدار متعادل و اندازه موردنیاز، با مشکل جدی برخورد نمی کنیم.

او بیان کرد: می توانیم شکر قهوه ای را جایگزین شکر سفید کنیم؛ هرچند شکر قهوه ای از نظر کالری در مقایسه با شکر سفید تفاوت چندانی ندارد، اما دارای عناصری مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که شکر قهوه ای را نیز باید به میزان محدود مصرف کنیم؛ شکر قهوه ای از مخلوط کردن کریستال‌های شکر سفید با مقادیری از ملاس، به دست می آید.

شناور به شهروندان توصیه کرد: شکرهای قهوه ای که در بسته بندی های دارای مجوز وزارت بهداشت و به رنگ قهوه ای هستند را خریداری کنند.
انتهای پیام/م

سم سفید را بشناسیم

برچسب ها: تغذیه ، علوم پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.