وی با بیان اینکه موافقان استانی شدن انتخابات مجلس، چه دلیلی برای شایستهگزینی از داخل احزاب دارند، گفت: احزاب در کشور جایگاه مشخصی ندارند و خانه احزاب به درستی فعال نیست؛ همچنین قانون جامعی برای احزاب کشور تدوین نشده است.
سلیمی ادامه داد: احزاب در طول سه سال گذشته این دوره مجلس، ارتباط مناسبی با کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نداشتهاند و حتی برای بررسی مسائلشان هم به نمایندگان مراجعه نکردهاند؛ در نتیجه چطور انتظار میرود که استانی شدن انتخابات مجلس، احزاب را تقویت کند؟
سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها با تأکید بر اینکه احزاب در شایستهگزینی اثری ندارند، گفت: نامزدهای انتخاباتی معرفی شده از طرف احزاب، افرادی هستند که ارتباط و تفکرشان به حزب نزدیکتر باشد، این در حالی است که تعهد، تخصص و شایسته بودن در نظر گرفته نمیشود و اعتماد عمومی در جامعه از بین میرود.
سلیمی یادآور شد: برای عملی شدن انتخابات استانی مجلس باید احزاب به درستی پایهگذاری شوند و از دورن مجموعه، منابع مالیشان را تأمین کنند؛ همچنین با کادر سازی در بخشهای مدیریتی مختلف، به دقت برنامه ریزی کرده و به عنوان بخشی از جریان سیاست کشور، پاسخگو باشند.
وی افزود: زیربناهای این نوع انتخابات، فعال شدن احزاب، پارلمانهای محلی و شوراها است، اما هنوز زیرساختی آماده نشده و البته قانون انتخابات کنونی هم قابلیت تکمیل شدن دارد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: احزاب برای تبلیغات نباید به کانون قدرت و ثروت وابسته باشند لازم است از نظر مالی به استقلال برسند، کسب تجربه از فعال شدن جریانهای حزبی و شکلگیری پارلمانهای محلی برای حل مشکلات کشور، میتواند راه پژوهش و بررسی استانی شدن انتخابات مجلس را هموار کند.
وی ارائه لیست نامزدهای انتخاباتی را در مرکز استانها از راههای فعالتر شدن حزب دانست و یادآور شد: این موضوع در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی شده است و طی آن، هر فرد به یک لیست رأی میدهد.
سلیمی اظهار کرد: بسیاری از کشورها تجربههایی در زمینه انتخابات داشتهاند و برای نمونه میتوان به انگلستان و فرانسه اشاره کرد که شهری مانند پاریس به ۲۰ حوزه تقسیم شده، اما زیر ساختهای لازم در آنجا فراهم است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراها تأکید کرد: الآن هم احزاب میتوانند نامزدشان را در استان و شهرستان معرفی کنند، اما با استانی شدن انتخابات مجلس، فقط جناح چپ یا راست رأی میآورند؛ همچنین جمعآوری ۱۰ هزار امضا برای نامزد شدن یک فرد کار درستی نیست.
وی با بیان اینکه اکنون میخواهیم از پله اول به پله آخر برسیم، اظهار کرد: اگر میخواهیم روش جدیدی بسازیم، ابتدا باید زیرساختهایش را فراهم کنیم. زمانی که این موضوع اجرایی شد، روبنای آن که استانی شدن انتخابات است، اجرایی میشود.
نماینده مردم سمیرم گفت: بیان میشود که نماینده باید کلاننگری کند، در طرح انتخابات استانی مجلس چه کلاننگری وجود دارد؟ الآن هم نمایندگان کلاننگر هستند و در حوزههای شهرستانی فعالند؛ این در حالی است که نمایندگان شهرستانی از بعضی نمایندگان منتخب یک استان و لیست و گرایش، فعالتر هستند.
سلیمی افزود: بعضی حوزههای انتخابی در سطح کلان به صورت لیستی انتخاب شدهاند، اما فعالیت چندانی از آنها در صحن علنی، کمیسیون و فراکسیونها دیده نشده است.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: طبق طرح انتخابات استانی مجلس، فردی حدود ۱۵ درصد رأی در شهرستان میتواند به مجلس راه یابد، اما در همان شهرستان کسی با حدود ۶۰ درصد رأی امکان دارد به مجلس نرود؛ این نحوه انتخاب با ایجاد تقابل در شهرستان، اعتماد عمومی مردم را سلب میکند.
وی افزود: همچنین احتمال دارد که نمایندهای از یک حزب و گرایش خاص در مرکز استان به مجلس برود، اما در شهرستانها رأی نیاورده باشد.
سلیمی تصریح کرد: این موضوع به کارشناسی دقیق و پژوهش نیاز دارد؛ طرح استانی شدن انتخابات در مجلس هشتم و نهم وجود داشته و تغییری در آن صورت نگرفته است. شورای نگهبان هم این طرح را چهار بار رد کرده، اما ایرادهایش برطرف نشده است و صرفاً وقت و انرژی مجلس به هدر میرود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراها با بیان اینکه اصل این طرح برای فراغ بال نمایندگان است تا تا به حوزههای انتخابی کوچکتر سر نزنند، اظهار کرد: مردم با استانی شدن انتخابات میتوانند به همه نمایندگان رجوع کنند و ممکن است فردی به ۱۰ نماینده از همان استان مراجعه کند؛ ضمنا پیگیریها، هزینه کاغذ و... چند برابر میشود، در نتیجه کار را به همان نماینده بومی میسپارند.
سلیمی در پایان تأکید کرد: طرح استانی شدن انتخابات اختلاف، دوگانگی و کاهش اعتماد مردم به نظام را رقم خواهد زد؛ به جای این اصلاحات، باید به مرور احزاب را فعالتر کرد.
انتهای پیام/