سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهرمی مطرح کرد؛

آخرین جزئیات از ساخت و پرتاب ماهواره‌ها در کشور/ کشف مزرعه خشخاش با تصاویر ماهواره‌ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به کمک تصاویر ماهواره‌ای در قلب کشور توانستیم مزرعه ۷۰ هکتاری خشخاش کشف کنیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه همایش ملی فناوری فضایی و کاربرد‌های آن که امروز برگزار شد، اظهار کرد: دستاورد انقلاب همین صنعت فضایی است و خوشحالم که مجموعه علم و صنعت پیگیر توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی در زندگی روزمره هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بحران‌های کشور گفت: واقعیت موضوع این است که ما با پدیده خشکسالی رو به رو هستیم، محیط زیست میراث ماست و آن متعلق به میراث نسل بشر است و باید از آن حفاظت کنید.

جهرمی درباره کاربرد صنعت فضایی در حل مسائل و مشکلات گفت: توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی از جمله اهداف ما در وزارت خانه بوده است و بر این اساس پژوهشگاه فضایی در کنار دانشگاه‌ها فرایند را آغاز کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پایش ۶ محصول استراتژیک آغاز شده است و در راستای حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از اطفای حریق برنامه‌های ما درحال پیگیری است و قرارداد‌هایی منعقد شده است؛ امروز زیرساخت‌های متعددی در صنعت فضایی کشور درحال پیاده سازی است و رویکرد و توجه به سمت دانش فضایی باید تقویت شود و مجموعه‌های دولتی باید باکاربرد‌های فضایی آشنا شوند.

اهمیت توسعه کاربرد‌های فضایی

جهرمی درباره ترویج صنعت فضایی گفت: یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات توسعه کسب و کار‌های فضایی، استفاده بخش خصوصی از داده‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات است، در هفته فضایی عملیات اجرایی این برنامه در مازندران آغاز می‌شود و شرکت‌ها در آنجا مسافر می‌شوند و از وجوه دولتی استفاده می‌کنند، استفاده از داده‌های اطلاعاتی و کمک به کشاورزان و صاحبان صنایع هدف ماست.

جهرمی با بیان اینکه مسیر توسعه کاربرد‌های فضایی اهمیت بسیاری دارد، گفت: کشور‌های مختلف ما را تحریم کردند و این علم را به ما ندادند، اما خودمان به سمت یادگیری علم رفتیم.

وی با بیان اینکه توسعه ماهواره اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: اتفاق تلخی هفته‌های گذشته برای پیام پیش آمد، اما از همان روز‌های اولیه با دانشگاه امیرکبیر برنامه ریزی کردیم تا ماهواره‌ای با دقت یک متر ساخته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ماهواره دوستی هم درحال تکمیل است و امیدواریم سال آینده ماهواره‌ای در مدار داشته باشیم که تصاویری با ۱۵ رزولیشن به ما بدهد و این دستاورد مهمی است و در دانشگاه شریف دنبال می‌شود.

جهرمی با بیان اینکه هزینه ساخت ماهواره هنگفت نیست، گفت: برای ساخت پیام ۱/۲ دهم میلیون یورو خرج شد و هزینه آن در برابر ابعاد کار‌ها و هزینه‌های نجومی دیگری که در کشور شاهد آن هستیم ناچیز است، اما اثر مثبت آن زیاد است.

اهمیت تصاویر ماهواره‌ای در کشور

وی درباره اهمیت تصاویر ماهواره‌ای گفت: ما به کمک تصاویر ماهواره‌ای در قلب کشور با زمینی برخورد کردیم که ۷۰ هکتار خشخاش کاشته بود و هیچکس از این موضوع خبر نداشت و این مسائل برای مدیران کشور کلیدی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماهواره ناهید ۱ گفت: این ماهواره تکمیل شده است و فرایند‌های اجرایی و در مدار قدار گرفتن آن را باید آغاز کنیم.

جهرمی ادامه داد: ماهواره ناهید ۲ هم اولین ماهواره عملیاتی در مدار لئو خواهد بود و کار طراحی آن درحال اتمام است و اگر مشکلی پیش نیاید می‌توانیم ماهواره ناهید ۲ را تحویل بگیریم.

وی با اشاره به ماهواره‌های لایه ژئو اظهار کرد: این ماهواره‌ها قدم آخر ماست و نگاه حاکمیتی را به این سمت بردیم که اقتصاد آن از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی بیاید و در این راه قدم‌های خوبی برداشته شده است، ۲۰ سال است تلاش می‌کنیم ماهواره‌های مخابراتی در مدار داشته باشیم، اما به دلیل آرایش ساختاری و برخی مسائل دیگر به این ماهواره‌ها دست پیدا نکرده ایم و امیدواریم بخش خصوصی بتواند اولین ماهواره مخابراتی را در مدار قرار دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربرد‌های صنعت فضایی کم نیستند، گفت: تمام ارتباطات تلویزیونی، ناوبری و پایش اطلاعات به کمک بخش فضایی انجام می‌شود و امیدوارم در ترویج دانش فضایی موفق باشیم و در افق ۱۴۰۰ ما از دانش فضایی در مدیریت سطوح زیر کشت، حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع آب قدم‌های خوبی برداریم.

جهرمی یادآوری کرد: به کمک اطلاعات فضایی می‌توان رونق اشتغال‌زایی خوبی داشت.

عملکرد دانشگاه علم و صنعت  در حوزه توسعه صنعت فضایی

همچنین در ادامه مراسم جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در همایش فناوری فضایی در دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران طی سه دهه گذشته در حوزه توسعه صنعت فضایی و طراحی و تولید ماهواره گام های موثری برداشته است.

وی با اشاره به ترویج ماهواره‌های مختلف بیان کرد: امیدواریم اساتید بتوانند در ترویج استفاده از ماهواره ها در حوزه های مختلفی مثل کشاورزی، حمل و نقل، مدیریت بلایا و سایر حوزه ها نقش آفرین باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
متاسفانه با کشف مزارع خشخاش و جلوگیری از فعالیت انها باعث میشه ارز از کشور برای اتامین محصول خارح بشه و ضربع بزرگی به اقتصاد داخلی وارد می اید این برای زمانی خوب هست که واقعا در کشور مصرف مخدر وجود نداشته باشد اونوقت خوبه ولی وقتی این وضع حاکم هست اتفاقا باید دولت برنامه ای برای تولید محصول داشته باشد تا ضمن جلوگیری از خروج ارزاز کشورقاجاق کاهش یافته و هزینه مبارزه نیز کم خواهد شد و بهترین خوبیش این هست که مصرف کننده هم مشخص هست وتحت کنترل پس این افتخار نیستد