سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توانمند سازی جوامع محلی راه حلی برای حفظ و توسعه عرصه‌ها

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان در رویکردی جدید تلاش کرده با توانمند سازی جوامع محلی و انسجام ادارات دولتی برای حفظ، احیا و توسعه عرصه ها اقدام کند.

رحمت ا... باقری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان با انجام فعالیت های آموزشی، ترویجی و فنی در عرصه های منابع طبیعی با مشارکت مردم برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری تلاشهای گسترده ای را در سالجاری آغاز کرده است.

وی افزود :از آنجا که اجرای این پروژه ها ( آبخیزداری و آبخوان داری ) نقش بسیار مهمی در تعدیل اثرات خشکسالی و معکوس نمودن روند مهاجرت روستائیان دارد این مهم در سال جاری مورد توجه قرار گرفته و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی این پروژها در آبخیز جهاد آباد راین با مساحت کل حوزه هزار و ۶۰۰ هکتار با احداث بند خاکی با تراکم 95 درصد با حجم عملیات ۳۴ هزار و ۱۷۶ متر مکعب خاکی و 2و ۳۹۲ متر مکعب سنگ وسیمان و حوزه آبخیز بند مملکت با مساحت کل ۴۳ هزار هکتار با احداث بند خاکی با تراکم 95% با حجم عملیات ۲۰ هزار و ۴۱۴ متر مکعب خاکی و ۲ هزار و ۶۱۲ متر مکعب سنگ و سیمان در حال اجرا است.

وی با اشاره به نقش بی بدیل دست اندرکاران و ذینفعان شهرستان در انجام فعالیت های یاد شده که نتیجه مستقیم آن تسهیل فرآیند ارتباطی و همکاری نهاد ها ، ادارات و مردم محلی است ، انتخاب تسهیلگر را برای اجرای اهداف بلند مدت که جمع آوری اطلاعات روستاهای هدف طرح بخشی از آنست خواند و آنرا راهکاری مهم برای استمرار و پایداری عرصه های منابع طبیعی و تولیدات کشاورزی دانست .

وی در ادامه افزود: با اجرای این پروژه ها سطوح قابل توجهی از عرصه از خطرات فرسایش خاک و از بین رفتن خاک حاصلخیز کشاورزی در اثر بارندگی، جاری شدن سیلاب های مخرب محفوظ مانده و در نهایت با احداث سازه های کنترلی ضمن کاهش سرعت هرز آب های جاری و نگه داشتن موقت سیلاب در پشت سازه ها حجم مخزن آبگیری در حوزه جهاد آباد حدود ۶۵ هزار متر مکعب و حجم مخزن آبگیری در حوزه بند مملکت حدود ۳۹ هزار متر مکعب باعث افزایش سطح سفره های آب زیرزمینی شده است.


انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.