سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجهیز خانه‌های اجاره‌ای به سیستم تشخیص چهره هوشمند در چین؛ امنیت یا نقض حریم خصوصی؟

دولت چین در ادامه افزایش استفاده از سیستم تشخیص چهره در بخش‌هایی مانند مکان‌های عمومی و فرودگاه‌ها، حال ورود و خروج مستاجران را در ساختمان‌ها با این سیستم کنترل می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که مردم در خیابان‌ها و گذرگاه‌های شانگ‌های یا شنژن راه می‌روند، می‌دانند که چهره آن‌ها توسط دوربین‌های تشخیص چهره شناسایی می‌شود. شاید این اتفاق برای مردم خوشایند نباشد، احتمالا آن‌ها احساس می‌کنند که همیشه زیر نظراند، یا به نوعی دولت چین جاسوسی آن‌ها را می‌کند و حریم خصوصیشان پایمال می‌شود. اما قضیه برای دولت چین متفاوت است، حقیقت این است که مدیریت جمعیتی نزدیک به ۱.۴ میلیارد نفر واقعا سخت است و استفاده دولت از این سامانه جامع تشخیص چهره را تا جایی توجیه کند.

دولت چین در حال حاضر با سیستم تشخیص چهره در عرض چند ثانیه چهره افراد را شناسایی و رفتار آن‌ها را ضبط می‌کند تا خطر‌های احتمالی را پیش‌بینی کند و به موقع جلوی آن را بگیرد. دولت چین برای رسیدن به این جایگاه باید از شرکت‌های مانند Megvii و SenseTime که پیشگام تولید این فناوری هستند، حمایت کند.

SenseTime به عنوان یک پروژه در دانشگاه چینی در هنگ کنگ آغاز شد و اکنون ارزشمندترین برند در حوزه هوش مصنوعی است، از طرفی Megvii شرکت تولیدکننده پلتفرم زبان باز سیستم تشخیص چهره با نام Face++ است که توسط ۳۰۰۰۰۰ توسعه دهنده این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال گذشته SenseTime به نیروی پلیس گوانجو کمک کرد تا ۲۰۰۰ مظنون را شناسایی، بیش از ۸۰۰ خلافکار را دستگیر و بیش از ۱۰۰ پرونده را حل و فصل کنند. اما قضیه به اینجا ختم نمی‌شود.

این نظارت برای دولت چین کافی نیست، رشد استفاده از سیستم تشخیص چهره در این کشور رو به افزایش بوده و به بخش مسکن عمومی در این کشور نیز کشیده شده است. در پایتخت این کشور یعنی پکن، پروژه استفاده از سیستم هوشمند قفل تشخیص چهره برای مجتمع‌های بزرگ مسکونی افزایش پیدا کرده که امنیت مستاجران را بالا می‌برد. اهداف این پروژه در وهله اول به کنترل اجازه ورود به افراد غریبه تمرکز دارد و در عین حال به جلوگیری از قانون شکنی‌هایی مانند اجاره خانه به افراد غیرقانونی نیز کمک می‌کند. حتی در مواقعی که مستاجر در یک بازه زمانی مشخص هیچ رفت و آمدی نداشته باشد برای بررسی و مشخص شدن موضوع، سیستم به صورت خودکار مالک را در جریان قرار می‌دهد.

تا پایان سال ۲۰۱۸، تعداد ۴۸ پروژه ساختمانی از این سیستم هوشمند استفاده می‌کنند، اما برنامه ریزی شده تا پایان فصل بهار (ژوئن ۲۰۱۹) تا ۱۲۰۰۰۰ مستاجر تحت نظر این سیستم قرار گیرند.

اما مشکل بزرگ در این راه نقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی است، استفاده از این سیستم گرچه به جلوگیری از اجاره‌های غیر قانونی کمک می‌کند، اما تمام رفت و آمد‌های مستاجر را در اختیار مالک قرار می‌دهد، از دیگر مشکلات این سیستم محدودیت ورود افرد غریبه است که در هنگامی که مستاجر مهمانانی را دعوت می‌کند دچار مشکل می‌شود. در واقع برای برگزاری یک مهمانی ساده باید از قبل با مالک هماهنگ شود تا اجازه ورود افراد جدید به ساختمان داده شود.

البته این سیستم بدون اشتباه هم نبوده و اخیرا چندین گزارش از اشتباهات این سیستم ثبت شده است، در یکی از گزارش‌هایی که در ۲۲ نوامبر سال گذشه منتشر شد، آمده است که این سیستم در شهر Ningbo به اشتباه چهره یکی از زنان موفق چینی که تصویر تبلیغاتی آن بر روی یک اتوبوس وجود داشت را به عنوان مجرم شناسایی کرده است. پس از بررسی‌های انجام شده از سوی پلیس، این فرد رفع اتهام شد، در ادامه پلیس این کشور قول بروزرسانی این سیستم و رفع مشکلات آن را به مردم داد.

این سیستم برای مجتمع‌های مسکونی بزرگ و پرتراکم در حال اجرا است و این در حالی است که مستاجران این مجتمع‌ها اغلب از افراد فقیر و خانواده‌های کم درآمد هستند، به همین دلیل این خانواده‌ها انتخاب دیگری ندارند و مجبور به زندگی تحت نظارت کامل می‌شوند. حال سوال این است که نقض حریم خصوصی به بهانه امنیت از طرف دولت چین، قابل قبول است یا خیر؟

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: تصاویر جدید طرح مفهومی گوشی هوآوی پی ۳۰ پرو منتشر شد 


انتهای پیام/

افزایش استفاده از سیستم تشخیص چهره در چین

برچسب ها: فناوری ، تشخیص چهره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.