سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادی از شهید یاسینی عقاب تیزپرواز نیروی هوایی ارتش

امروز بیست و چهارمین سالروز شهادت خلبان سید علیرضا یاسینی است؛ کسی که پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر مزین به نام اوست.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سید علیرضا یاسینی در سال ۱۳۳۰ در آبادان دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۴۸ وارد دانشگاه خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز با هواپیمای اف-۳۳ برای تکمیل دوره تکمیلی به کشور آمریکا رفت.

پس از بازگشت به ایران با درجه ستوان دومی در پایگاه ششم شکاری بوشهر مشغول خدمت شد.

یاسینی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از جمله خلبانانی بود که در عملیات ۱۴۰ فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد. وی به علت شایستگی‌هایش در ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت این سمت را بر عهده داشت.

شهید یاسینی از مهارت خاصی در هدایت هواپیمای اف ۴ برخوردار بود و پس از امیر سرتیپ محققی بیشترین ساعت پرواز (۲۷۵۹ ساعت) را با فانتوم داشت.

مسئولیت‌های شهید یاسینی

این شهید بزرگوار در طول دوران حیات خود به جز این که همواره به عنوان افسر خلبان کابین جلو اف ۴ خدمت می‌کرد، مسئولیت‌های فراوانی هم داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرمانده عملیات پایگاه سوم شکاری همدان

فرمانده پایگاه‌های شکاری همدان و چابهار از سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵

افسر هماهنگ کننده آموزش خلبانان ایرانی در پاکستان در سال ۱۳۶۴

فرمانده پایگاه ششم شکاری بوشهر در سال ۱۳۶۷

مدیریت جنگ الکترونیک و معاون عملیاتی نهاجا (اواخر سال ۱۳۶۹)

فرمانده منطقه هوایی شیراز در سال ۱۳۷۱

معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از ۱۰/۱۰/۱۳۷۲ تا زمان شهادت.

پرواز‌های متعدد جنگی او در نیمه دوم سال ۱۳۵۹ و نیمه اول سال ۱۳۶۰، دو سال ارشدیت برایش به ثبت رسانید و درجه نظامی اش از سروانی به سرگردی ارتقاء یافت.

همچنین شهید یاسینی ۷ مورد تشویق در دستور، ۵ مورد ارشدیت جمعی به مدت ۶۰ ماه و اعطاء ۲ مورد نشان درجه ۲ فتح (از دست رهبر انقلاب) در دوران حضور درخشانش در صحنه‌های سرنوشت ساز جنگ تحمیلی دریافت کرد.

شهادت و پرواز ابدی

در تاریخ ۱۵دی ۷۳ ساعت ۶ و نیم صبح هواپیمای جت استار حامل فرماندهان ارشد نیروی هوایی، (شهید منصور ستاری، شهید یاسینی و شهید مصطفی اردستانی) از تهران به سمت کیش پرواز کرد تا فرماندهان در جلسه شورای هماهنگی نیروی هوایی در کیش شرکت کنند.
بعداز ظهر قرار می‌شود که هواپیما قبل از عزیمت به تهران، در پایگاه هوایی اصفهان توقفی کوتاه کند. بعد از بازدیدی کوتاه از این پایگاه، هواپیما در ساعت ۸ و نیم شب آماده پرواز به سمت تهران می‌شود و پس از دقایقی هواپیما به پرواز درمی‌آید.

ناگهان در ساعت ۴۲: ۸ شب خلبان اعلام می‌‎کند به علت بازشدن پنجره کابین خلبان، هواپیما مجبور به فرود اضطراری است.

لحظاتی بعد هواپیما در حال گردش برای نشستن بر روی باند در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان، سقوط می‌کند و سید علیرضا یاسینی به درجه رفیع شهادت نائل می‌آید.

شهید یاسینی در زمان شهادت ۴۳ سال داشت و از وی سه فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

خانواده یاسینی یک شهید و یک جانباز دیگر را نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. شهید رضا یاسینی که در سن ۱۷ سالگی در تنگه چزابه به شهادت رسید و عباس یاسینی که جانباز قطع عضو می‌باشند.

بخشی از وصیتنامه شهید یاسینی

من یک خلبان هستم. سال‌ها از بیت المال برایم هزینه کرده‌اند تا به اینجا رسیده‌ام. حال وظیفه دارم که دینم را ادا کنم. مگر نه اینکه همواره آرزو کرده‌ایم که‌ای کاش در واقعه عاشورا می‌بودیم و فرزند زهرا (س) را یاری می‌کردیم؟

اکنون زمان آن فرا رسیده و همگان مکلفیم که برای لحظه‌ای روح خدا را تنها نگذاریم؛ بنابراین از من انتظار نداشته باشید که بیش از این در کنارتان باشم.

به یقین اجر شما نیز که به تربیت فرزندان و امور خانه همت می‌گمارید و زمینه را برای حضور بیشتر ما در صحنه فراهم می‌کنید نزد خدا محفوظ خواهد بود.

انتهای پیام/ک

من یک خلبان هستم

برچسب ها: شهید ، نیروی هوایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.