وی با بیان اینکه باتوجه به ظرفیت و کارکرد آموزش عالی، جمعیت قابل توجهی از آن را بانوان تشکیل میدهند، افزود: در حال حاضر در بسیاری از رشتهها آمار دانشجویان دختر بیش از پسران است و به طور کلی اکنون حدود ۵۰ درصد از جمعیت دانشجویان را دختران تشکیل میدهند.
غلامی با بیان اینکه به دلایل مختلف امکان ایجاد نسبت تساوی بین زنان و مردان در حوزه اساتید و کارمندان فراهم نبود، اظهار کرد: با توجه به اینکه سابقه بکارگیری بانوان در عضویت هیئت علمی به دوران بعد از انقلاب بازمیگردد، لذا از گذشته یک جریان کندی از خروجی بانوان در حوزه تحصیلات تکمیلی وجود داشت، بنابراین این روال طبیعی از گذشته تاکنون اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: در حال حاضر بحث شایستهسالاری در دانشگاهها مطرح است و تفاوتهای جنسیتی در جذب اساتید هیئت علمی هرگز مطرح نیست.
وزیر علوم با اشاره به روند جذب اساتید شایسته زن در دانشگاهها بیان کرد: این روند باید به همین شکل و با حفظ رویکردها و استراتژیهای مناسب نیروی انسانی پیش رود زیرا ظرفیتهای آن وجود دارد.
غلامی تصریح کرد: در حوزه کارمندی نیز به دلیل خاصبودن نوع کار نسبت زنان کمتر از آقایان است و تحصیلات بانوان در حوزه کارمندی نیز عموماً کارشناسی و به ندرت کارشناسی ارشد است.
وی با بیان اینکه هیچ دستورالعمل و ماده قانونی مبنی بر تفاوت بانوان و آقایان وجود ندارد، اظهار کرد: آنچه بیش از هر چیز مورد توجه قرار دارد، عدم وجود تبعیض در دانشگاههاست و چنانچه مواردی از آن ملاحظه شد باید ابتدا آن را آسیبشناسی و سپس حل کرد، وزارت علوم نیز از این امر استقبال میکند.
وزیر علوم در خصوص رویکرد دستگاههای دولتی مبنی بر حضور بانوان به عنوان مشاور در کنار مدیران، مطرح کرد: خوشبختانه در حال حاضر این رویکرد وجود دارد که مشاوران باید از این ظرفیتها بهرهمند شوند و با شناخت و هماهنگی بیشتر باید نواقص احتمالی را شناسایی و به مدیران ارائه کنند.
غلامی عنوان کرد: همچنین در حوزه نگاههای مدیریتی نیز یکسری مصوبات و آئیننامههایی را در خصوص زنان داریم که لازم است بانوان به آنها اشراف پیدا کنند و میزان اجرا و موانع آنها را مورد بررسی قرار دهند.
وی با تاکید بر اهمیت نگاه به بخشهای اعتقادی هنگام کار در دستگاههای اجرایی، گفت: بهتر است مشاوران در دانشگاهها، نظرات نهاد نمایندگی رهبری را به صورت کلی در موضوعات گوناگون اخذ کنند، البته این به معنای نقش تعیینکننده آن در تصمیمگیریها نیست بلکه میتوان از طریق مشاوره گرفتن، برخی تصمیمگیریها را با سهولت بیشتری انجام داد.
وزیر علوم با بیان اینکه مشاوران با رئیس دانشگاه نیر به صورت پیوسته جلسات را پیگیری کنند، اظهار کرد: مشاوران در شورای فرهنگی و اداری دانشگاه شرکت کنند زیرا این امر سبب آشنایی با مسائل کلان و کلی میشود.
غلامی گفت: ضروری است اطلاعات و نظرات در ملاقات مشاوران با رئیس دانشگاه جمعآوری شود تا به عنوان نظریههای کارشناسی از آنها استفاده شود.
وزیر علوم با بیان اینکه ما در جلسات مختلف از روسای دانشگاهها درخواست میکنیم تا حمایتهای بیشتری را از مشاوران داشته باشند، افزود: در کنار تمامی مسائل، توجه به دانشجویان نیز باید در دستور کار مشاوران قرار گیرد و لازم است تا بخشهای مربوط به دانشجویان که جزو بخشهای اجرایی هستند، رصد شوند و کارکنان در خصوص دغدغههای دانشجویان با آنها صحبت کنند.
وزیر علوم در پایان با تاکید بر اینکه تصور دانشگاه بدون دانشجو محال است، عنوان کرد: یادمان باشد که همه برای خدمت به دانشجویان، ساخت آیندهای بهتر و حل چالشها فعالیت میکنیم.
انتهای پیام/