سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جلسه‌ای به ریاست معاون عارف نقد و بررسی شد؛

نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور

نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور در جلسه‌ای بنیاد امید ایرانیان به ریاست معاون عارف نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نقش رسانه در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور و راهکار‌های ارتقا جایگاه رسانه در عرصه ملی در جلسه‌ای با محمد صادق مشایخ، معاون عارف نقد و بررسی شد.

در ابتدای جلسه، عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت:: باید فضای عملکرد رسانه باز و امن باشد و در راستای پیشبرد اهداف ارزشمند رسانه باید تلاش شود.

وی ادامه داد: نگاه توسعه محور بر رسانه جهت شفاف سازی اقتصادی و مدیریتی کشور بسیار مهم و الزامی است.

نقش حیاتی رسانه‌ها در شفاف‌سازی عملکرد مسئولان

محمد صادق مشایخ در این جلسه اظهار کرد: پیشینه رسانه به بدو ماموریت پیامبران الهی باز می‌گردد که یکی از مهمترین ابزار‌ها در راستای دعوت به یکتا پرستی و ماموریت الهی پیامبران، نشر هدایت از پیامبران به مردم بصورت گوش به گوش و بالاخره توسط کتب مقدس الهی و یا به عبارتی، برترین رسانه‌های مکتوب صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همانطور که در تاریخ دیده می‌شود، آثار ارزشمند بی کرانی از کتب موجود است که نویسنده وظیفه نشر آگاهی و یا به عبارتی وظیفه رسانه‌ای خود را جهت ارتقا و بسط آگاهی جامعه انجام داده است و همچنان نویسندگان، نقشی بسیار مهم در توسعه و ارتقا جایگاه رسانه در هر کشوری دارند.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود: رسانه باید عملکرد دولت و مسئولین را به درستی به مردم منتقل کند و از سوی دیگر به سرعت می‌بایست تخلفات را به دقت منتشر کنند تا ضمن ادای وظیفه قانونی و اخلاقی خود، اطمینان و جاذبه را در اذهان مخاطبان خود جلب کند.

وی ادامه داد: رسانه با ارائه اطلاعات سریع و صادقانه، می‌تواند به شفاف‌سازی عملکرد مسئولان پرداخته و منجر به اصلاح عملکرد و رفع عیوب در جامعه و ساختار مدیریتی کشور شود.

رسانه‌ها در افزایش مشارکت سیاسی مردم در کشور‌ها نقش بارزی دارند

احسان پوری، استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران اظهار کرد: رسانه‌ها امروزه نقشی فراتر از یک روزنامه و یا تلویزیون دارند. امروزه رسانه، در واقع مدیا هستند که علاوه بر کارکرد سنتی خود، ضمن گسترگی زیاد به فضای کسب و کار و تجارت الکترونیک ورود کرده اند و به این شکل به توسعه خدمت رسانی خود می‌پردازند.

وی افزود: امروزه، رسانه تبدیل به یک صنعت حائز اهمیت در سطح جهان شده است که نقش ویژه‌ای در کسب و کار و تجارت ایفا می‌کند.

استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران ادامه داد: از صنعت رسانه، امروزه به عنوان یک صنعت پر سود یاد می‌شود و از آن جهت تعامل با دولت‌ها و سیاستگزاران استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در جهان صنعت رسانه، سومین صنعت پر درآمد شناخته شده است، اما متاسفانه در کشور ما رو به افول است؛ لذا لازم است در کشور، به مباحث توسعه دولت و رسانه به طور جدی پرداخته شود تا ضمن بر طرف نمودن هرج و مرج رسانه‌ای، از آن به عنوان یک جریان اصلی و مهم در راستای توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور بهره برداری کنیم.

پوری تصریح کرد: در حال حاضر با توسعه دامنه فضای مجازی در جهان، با مشکلی با نام فیک نیوز، مواجهیم که این اخبار توسط هر فردی می‌تواند در فضای مجازی به راحتی نشر یابد. اما آنچه بر افزایش آگاهی عمومی مردم و جاذبه مخاطب می‌افزاید، اطلاع رسانی صحیح رسانه است که وظیفه خطیر رسانه را روشن می‌کند.

وی افزود: نقش مهم رسانه در توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی بسیار پر رنگ است، فلذا می‌بایست از رسانه‌های معتبر مجدانه، در جهت توسعه آن‌ها و بسط آگاهی ملت حمایت کرد.

این استاد اقتصاد رسانه افزود: مطابق آمار مراکز معتبر تحقیقاتی جهان، عملکرد رسانه‌های آزاد و قدرتمند، باعث کاهش فساد می‌شود. هر چه سطح آزادی رسانه در نشر فساد بیشتر باشد، سطح فساد کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: مطابق مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ به ازای افزایش هر ۱ در صد سطح آزادی رسانه‌ها، بین ۱.۶ تا ۰.۶ درصد، فساد اقتصادی در جوامع و دولت‌ها کاهش یافت و بین ۱.۴ تا ۰.۷ در صد، فساد سیاسی کاهش یافت و همچنین به ازای ۱ در صد گسترش رسانه در کشور‌ها، ۵.۱ در صد از فساد اقتصادی در کشور‌ها کاهش یافت.

احسان پوری اضافه کرد: رسانه‌ها در افزایش مشارکت سیاسی مردم در کشور‌ها نقشی بارز دارند و طی تحقیقاتی ثابت شده است در کشور‌هایی که موفق به توسعه اقتصادی شده اند، رسانه‌ها در آن کشور‌ها سعی کرده‌اند مردم را برای شرکت اقتصاد پویا راغب کنند. ضمن اینکه در جامعه، هر چه رسانه‌ها آزادتر و دسترسی به اطلاعات بیشتر باشد، آن جامعه به سمت ثبات بیشتر و ریسک کمتر در موضوعات مختلف پیش خواهد رفت.
وی در خاتمه گفت:: رسانه، اولویت‌ها را برای مخاطب ایجاد می‌کند. متاسفانه در حال حاضر اولویت‌های رسانه اصلی با اولویت جامعه ما همسو و مطابق نیست، فلذا شاهد ریزش مخاطب رسانه هستیم.

سلامت ساختار اقتصادی کشور نیازمند پررنگ شدن نقش رسانه‌هاست

ایرج حسابی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی در این جلسه خاطرنشان کرد: جهت سلامت ساختار اقتصادی کشور بیش از هر زمانی، نیازمند رسانه قدرتمند و صادق با مردم در جهت نشر آگاهی، رفع عیوب و اصلاح ساختار در کشور هستیم.

شفافیت رسانه‌ها موجب جذب بیشتر مخاطب خواهد شد

سید جلال ساداتیان، یک کارشناس سیاسی گفت:: یکی از ارکان مهم دموکراسی در هر کشوری، بحث رسانه بوده و هست. کشور‌هایی که تولید کننده بزرگ محتوای رسانه هستند از قدرت تبلیغاتی و اقتصادی بیشتری نیز برخوردارند.

وی افزود: هر چه رسانه‌ها از صداقت و شفافیت بیشتری برخوردار باشند، مخاطب بیشتری را به خود جذب خواهند کرد. اگر رسانه در جامعه، آزادی عمل بالایی داشته باشد، باعث کاهش سطح فساد در آن جامعه و آن کشور خواهد شد. اگر رسانه جهت گیری و سیاستگذاری مثبت و مطلوبی داشته باشد، نقش اصلی آن نیز بخوبی ایفا خواهد شد و اثرش مطلوب خواهد گشت.

شایان ذکر است غلامعلی ریاحی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور اسبق سازمان بازرسی کل کشور، علیرضا خامسیان مدیر مسوول و سردبیر روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان و سایت امید نامه، سید کاظم دوست حسینی مشاور بانک توسعه صادرات ایران، شهریار عامری استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر، فائزه توکلی محقق پژوهشگاه علوم انسانی ایران، محمد منصوریان کارشناس بنیاد امید ایرانیان، یاسر فیاض بخش عضو بنیاد امید ایرانیان، محمد حسین مرادی زاده حقوقدان و عضو بنیاد امید ایرانیان و ثریا دانا کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی از جمله افرادی بودند که در این جلسه شرکت کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.