افزایش بهره‌برداری از ظرفیت بانوان در جایگاه‌های مدیریتی کشور با حضور اعضای بنیاد امید ایرانیان بحث و بررسی شد.

بررسی مدیریت و اشتغالزایی زنان در کشور در بنیاد امید ایرانیانبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان در محل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و به میزبانی و سرپرستی معصومه ابتکار و به ریاست محمد صادق مشایخ، معاون عارف برگزار شد.

محوریت این جلسه چگونگی افزایش بهره‌برداری از ظرفیت بانوان در جایگاه‌های مدیریتی کشور و راهکار توسعه تجاری و اقتصادی کشور توسط بانوان بود که با هدف تعاملات فیمابین کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان و معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور، بویژه در حوزه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی و مدیریتی حوزه بانوان برگزار شد.

مشایخ: شفاف سازی اقتصادی با افزایش ظرفیت بانوان درعرصه‌های مدیریتی

در ابتدای جلسه، محمد صادق مشایخ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت:: در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های انتخاباتی فراکسیون امید، کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، اقدامات و برنامه‌های ویژه‌ای را در راستای نظرات عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و رئیس بنیاد امید ایرانیان، صورت داده است.

وی ادامه داد: در این راستا، کمیسیون توسعه بازرگانی با داشتن اعضای ممتاز و برجسته در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی، دانشگاهی، حقوقی و سیاسی، به عنوان اتاق فکر راهبردی در حوزه مباحث توسعه، اقتصادی و بازرگانی، به تحلیل و ارائه راهکار‌های عملیاتی مباحث مربوطه در سطح کلان ملی می‌پردازد.

مشایخ تصریح کرد: در راستای برنامه‌های توسعه محور کمیسیون توسعه بازرگانی به یکی از مهمترین مسائل توسعه یعنی حضور جدی بانوان در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی کشور می‌پردازیم که بنا داریم در این نشست نیز به موضوعات مختلفی مانند بحث اشتغالزایی بانوان و حمایت از حقوق بانوان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بپردازیم. شایان ذکر است که تاکنون به پیشرفت‌های خوبی در مباحث فوق الذکر دست یافته ایم و ثمرات آن را انشاءالله شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث توسعه اقتصادی کشور، موضوع اشتغالزای بانوان را در اولویت قرار دادیم که استفاده بهینه از پتانسیل والای بانوان نیز در راس برنامه‌های کمیسیون توسعه بازرگانی قرار گرفته است. ضمن اینکه در برنامه‌های انتخاباتی و انتصابات مدیریتی خواهان استفاده کامل از سهمیه ۳۰ در صدی بانوان هستیم.

مشایخ اضافه کرد: حداقل ۱۶ میلیون حاشیه نشین داریم و به گفته مهندس سید محمد غرضی حدود ۳۰ هزار روستا تخلیه شده است که اگر جمعیت متوسط هر روستا را ۴۰۰ نفر در نظر بگیریم، حدود ۱۲ میلیون نفر از روستا‌ها به شهر‌ها مهاجرت کرده اند و با خود بیکاری و بحران را آورده‌اند.

وی تصریح کرد: لذا جهت برون رفت از معضل بیکاری که بخش عمده‌ای از آن شامل بانوان هم می‌شود باید با تجهیز روستا‌ها و مهیاکردن امکانات ویژه، جهت برخورداری روستا‌ها از تمامی ابزار‌های توسعه، مهاجرت معکوس را برای حاشیه نشین‌ها و روستائیان مهاجر و بیکار برقرار کرد.

همچنین در کمیسیون توسعه بازرگانی، پیشنهاد شد، جهت شفاف سازی اقتصادی و نظارت بر عملیات بانکی از مدیریت بانوان استفاده شود، چرا که سوابق مدیریتی بانوان بسیار شفاف و سلامت بوده است و قطعا با حضور ویژه بانوان در مصادر اقتصادی، از مفاسد اقتصادی بالاخص قاچاق افسار گسیخته کالا کاسته خواهد شد.

محمد صادق مشایخ در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد: مدیریت و توسعه جزیره قشم را به عنوان یکی از مهمترین پتانسیل‌های اقتصادی، توریستی و گردشگری، به بانوان واگذار کنیم تا رشد و بالندگی این جزیره که همچنان توسعه نیافته و محروم باقی مانده است را توسط مدیریت بانوان شاهد شویم.

وی در پایان تصریح کرد: باید با ایجاد عدالت اقتصادی در سطح کشور به ارتقا سطح رضایتمندی و همچنین کاهش مفاسد و بحران‌های اقتصادی و همچنین حذف قاچاق کالا بپردازیم.

جواهریان: سهم اندک زنان در مشارکت‌های اقتصادی بانوان در کشور

زهرا جواهریان، مشاور اقتصادی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: بنا به دستور  معصومه ابتکار، کارگروه اقتصاد مقاومتی با تخصص‌های مختلفی مانند اقتصاد، بانکداری، محیط زیست و زنان در معاونت زنان ریاست جمهوری تشکیل شده است که در این کارگروه به مسائل مختلفی پرداخته شده است.

مشاور اقتصادی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور افزود: در این کارگروه، اصلاح الگوی مصرف در خانواده‌ها پیشنهاد شده است که منجر به صرفه جویی در مصرف، کاهش مصرف انرژی، حمایت از کالای ایرانی، تولیدات خانگی و تامین مالی فراگیر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه سهم مشارکت‌های اقتصادی بانوان در کشور فقط ۱۵.۹ درصد است. در این راستا جهت ارتقا سهم مشارکت‌های اقتصادی بانوان، بهره مندی زنان از خدمات بانکی الزامیست و بانک پذیر کردن بانوان، یکی از اهداف ویژه ما، بخصوص در مناطق محروم است؛ لذا یک پایلوت در نظر گرفتیم تا ۲۰۰۰ شغل در این حوزه ایجاد شود و به مهارت آموزی و تجاری سازی بویژه در حوزه آی تی و کارآفرینی بپردازیم.

باستانی: اشتغالزایی بانوان باید مجدانه پیگیری شود

سوسن باستانی، معاون راهبردی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: در حوزه اشتغال بانوان به دو گروه بانوان فارغ التحصیل دانشگاهی و دیگری زنان سرپرست خانوار پرداختیم.

معاون راهبردی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور افزود: بر اساس نرخ بیکاری، تعداد دختران و زنان جویای کار در حال افزایش است. در حال حاضر، نرخ بیکاری بانوان جویای کار ۴۰ درصد و نرخ بیکاری مردان جویای کار ۱۹ درصد است؛ بنابراین اشتغالزایی بانوان باید مجدانه پیگیری شود. ضمن اینکه در دوران تحریم، باید از پتانسیل زنان استفاده کرد.

وی ادامه داد: در بحث مشاغل خانگی و مهارت آموزی بانوان، طرحی را به شورایعالی اشتغال ارسال کرده ایم با نام طرح شرکت‌های تک نفره که مورد هدف ما، زنان شاغل در خانه هستند که جهت بهره مندی از بیمه و خدمات حسابداری و... بتوانند با استفاده از فضای خانگی، شرکت تک نفره به ثبت برسانند و مشاغل خانگی خود را بطور پایدار به پیش ببرند.

باستانی تصریح کرد: البته شرط ما در این طرح این است که جهت ثبت شرکت، سقف درآمدی حداکثر ۲۰ میلیون باشد. از دیگر طرح‌های پیشنهادی، ساعات کار قابل تغییر بانوان و همچنین طرح صندوق‌های اعتباری خرد در مناطق روستایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در بحث وام بانوان در نشستی با بانک‌ها، برای زنان عشایر و روستایی در خواست ایجاد و اعطای تسهیلات به زنان روستایی شد.

باستانی تصریح کرد: در بحث ارزش گذاری کار اقتصادی بانوان، مطالعاتی در معاونت زنان صورت گرفت. در حال حاضر، ۸۰ درصد از بانوان ایرانی خانه دار هستند. طی مطالعات انجام شده در راستای ارزش گذاری کار اقتصادی زنان خانه دار، ضمن به دست آمدن ارزش کار خانگی زنان خانه دار، حدود ۳۱ درصد تولید ناخلص ملی، دیدیم که پس از ارائه نتایج حاصله، ارزش کار اقتصادی بانوان از سال ۸۵ تا ۹۵ افزایش یافته است.

شعبانی: متاسفانه برای شغل خانه‌داری فرهنگسازی نشده است

فاطمه شعبانی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت:: زمانی خانه داری بانوان قابل احترام و دارای مالکیت معنوی خواهد شد که آن را شغل به حساب بیاوریم. با توجه به آنکه شغل خانه داری، خویش فرماست، باید بیمه به آن تعلق بگیرد. باید با همکاری اعضای خانواده، بانوان بتوانند شغل خانه داری را خویش فرمایی تعریف کنند. متاسفانه برای شغل خانه داری، فرهنگسازی نشده است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: زنانی که کارآفرینی می‌کنند، آقایان را هم شاغل کرده‌اند؛ لذا دولت باید از کارآفرینان به ویژه زنان کارآفرین حماینت کند. متاسفانه در حال حاضر حضور بانوان در بخش کارآفرینی و بازرگانی زیر ۵ درصد است. دولت باید از زنان تحصیلکرده دانشگاهی حمایت کند و حقوق پایه به آن‌ها بدهد.

راکعی: دولت باید از زنان شایسته در مناصب مدیریتی استفاده کند

فاطمه راکعی، دبیرکل مجمع زنان مسلمان نواندیش ایران گفت:: کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان کار‌های بسیار مهم و کلانی را در سطح ملی انجام می‌دهد و کمیسیون بسیار جدی، فعال و کارآمدی است، که برنامه‌های مفید و خروجی‌های ارزشمندی دارد.

دبیرکل زنان مسلمان نواندیش ایران افزود: همچنان، مقاومت با حضور زنان در عرصه‌های بازار کار، اجرا، سازندگی و ورود به توسعه دیده می‌شود و همچنان، نقش آفرینی زنان را فبول ندارند؛ بنابراین به فرهنگسازی جدی در این زمینه نیازمندیم. دولت و نهاد‌ها موظفند از زنان شایسته در مناصب مدیریتی استفاده کند.

وی ادامه داد: در عشایر و روستا‌های کشور اعتماد و احترام بیشتری به پتانسیل ارزشمند بانوان نسبت به شهر‌ها وجود دارد.

راکعی خاطرنشان کرد: حضور اخیر بانوان چه در شورای شهر، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شهرداری ارزشمند و شاخص بوده است و باید بیشتر از حضور بانوان در این عرصه‌ها حمایت شود.

وی ادامه داد: همه زنان باید توانمند و کارآمد شوند و مهارت‌ها را بیاموزند، جهت اشتغال و کار. همچنین احزاب با عضو گیری بانوان بطور گسترده، باید از حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی و انتخاباتی حمایت کنند.

ریاحی: سهم حضور بانوان باید در جامعه افزایش یابد

غلامعلی ریاحی، مشاور اسبق رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مدافعین حضور زنان در کشور همچنان کم است اظهار کرد: باید سهم حضور بانوان در جامعه و مدیریت سازمانی افزایش یابد و حمایت از حقوق بانوان مجدانه پیگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین باید مبحث حمایت از بانوان، از حالت تبلیغاتی به اجرایی مبدل شود.

توکل‌نیا: باید از بانوان کارآفرین ایرانی حمایت کنیم

طاهره توکل نیا، رئیس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان گفت: NGO‌هایی که تحت حمایت و حضور بانوان در کشور ایجاد شده است، به ویژه در حوزه کارآفرینی بانوان خیلی ضعیف عمل کرده‌اند.

رئیس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان افزود: انجمن‌های بازرگانی بانوان در حد داشتن لیست بانوان فعال بازرگان هم نتوانسته‌اند اقدام کنند. متاسفانه همچنان کانونی که بتواند بانوان کارآفرین ایرانی را هماهنگ و متحد کند و از آنان حمایت کند، نداریم.

عامری: اشتغالزایی زنان باید جدی گرفته شود

شهریار عامری، استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر و کارشناس عالی حوزه انرژی و محیط زیست گفت: طرح روستای امید یکی از طرح‌های مطلوب در راستای توسعه پایدار است و خواستار حمایت از این طرح در جهت توسعه و رونق روستا‌ها و به اشتغالزایی بانوان روستایی شد.

زرآبادی: حمایت از زنان و دختران دانشگاهی در حوزه‌های مولد اقتصادی و بازرگانی

سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید از ظرفیت زنان و دختران دانشگاهی استفاده کرد و از آنان در حوزه‌های مولد اقتصادی و بازرگانی حمایت کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ضمن استعدادیابی بانوان متخصص و دانشگاهی، باید از پتانسیل آنان حداکثر بهره‌برداری را کنیم.

همچنین باید از اقتصاد ورزش بانوان در راستای شکوفایی اقتصادی بانوان حمایت کرد و در حوزه زنان بازرگان نیز باید بسته‌های حمایتی در حوزه کارآفرینی، صادرات و اقتصاد کلان تعریف و ارائه شود.

اولادقباد: تلاش برای حمایت از زنان روستایی باید جدی‌تر شود

فریده اولاد قباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: باید با تلاش در اقدام به مهاجرت معکوس روستائیان و ۱۶ میلیون حاشیه‌نشین، کمک به احیای روستای پایدار، تولید داخلی، توسعه صنایع دستی و روستا گردی کرد تا طی این فرایند بانوان روستایی و بازمانده از تحصیل را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت آموزش پرورش و وزارت صمت، اولا مجهز به تحصیلات عالیه و تخصص کرد و همچنین آنان را شاغل و کارآفرین کرد.

زمانی: بحث آموزش زنان در حوزه اشتغالزایی بانوان جدی است
حسین زمانی درمزاری، کارشناس و تحلیلگر بازار بورس و سرمایه گفت: سهم مردم از بازار سرمایه ناچیز است (حدود ۱۵ درصد)، در صورتیکه در کشور‌های پیشرفته حدود ۹۰ درصد از مردم به بازار سرمایه اشراف دارند.

تحلیلگر بازار بورس و سرمایه افزود: لذا بحث آموزش بانوان در حوزه بازار سرمایه و بورس جهت توسعه اقتصادی و اشتغالزایی بانوان الزامی است.

حسینی: مجلس در حوزه مشارکت اقتصادی زنان تلاش ویژ‌ه‌ای کرده است

سیده فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:: در حوزه مشارکت اقتصادی زنان در مجلس شورای اسلامی تلاش‌های مجدانه‌ای صورت گرفته است. متاسفانه نرخ مشارکت زنان در نیروی کار حدود ۱۶.۸ درصد است که کشور ما رتبه ۱۸۴ از ۱۸۹ کشور را به خود اختصاص داده است و در راستا ارتقای سطح مشارکت زنان، نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نسبت بیکاری زنان به مردان ۱.۹۵ است که بسیار نگران کننده است. همچنین در حوزه مشارکت سیاسی بانوان در سطح دولت رتبه ۱۷۳ از ۱۷۷ کشور را داریم؛ لذا آمار‌ها نشان از حضور کمرنگ بانوان ایرانی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور دارد که لازم است با حمایت‌های دولت و احزاب، به ارتقا نقش آفرینی بانوان در مدیریت کشور جامه عمل پوشاند. ضمن اینکه از فرصتی که با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان به وجود آمده است، می‌توان در جایگزینی مدیران بازنشسته، از بانوان متخصص و شایسته استفاده کرد.

هاشمی: باید از نقش‌‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف حمایت شود

سید محمد هاشمی اصفهانی، مشاور اسبق وزیر نفت گفت: جهت حمایت از نقش آفرینی بانوان در حوزه سیاسی، لازم است از انتصاب وزیر زن در کابینه حمایت کرد و همچنین از بانوان در نقش‌های نظارتی اقتصادی و عضویت در هیات مدیره بانک‌ها استفاده نمود.

قربان اوغلی: باید مشکلات حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی را رفع کنیم

جاوید قربان اوغلی، مشاور وزیر امور خارجه گفت:: باید مشکلات حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی را در نظام فقاهتی، فرهنگی و مقاومت‌های اجتماعی مرتفع کنیم.

مشاور وزیر امور خارجه افزود: همچنین با تغییر در نظام قانونگذاری در حوزه بانوان و اراده سیاسی جدی در دولت جهت بکار گیری بانوان، باید در بکارگیری بانوان در مناصب سیاسی و مدیریتی کشور کوشید.

ابتکار: لازم است تعادل کار و خانواده جامعه بانوان برقرار شود
معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ضمن اشراف به مشکلات در سطح جامعه و کشور باید به سمت دست یافتن به فرصت‌ها و بهره مندی از ظرفیت‌های کشور پرداخت. 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: افق گشایی بدون در نظر گرفتن نیاز‌ها، بدون افزایش سطح مردمسالاری، بدون حمایت از حقوق اقلیت‌ها، عدم توسعه عدالت، عدم توجه به معضلات و مشکلات کنونی مردم و عدم تلاش در کم کردن فاصله‌ای که با آرمان‌های انقلاب داریم، صورت نمی‌گیرد. بحث توسعه پایدار و همه جانبه، در حال حاضر در افق گشایی بسیار حائز اهمیت است. در بحث توسعه پایدار مولفه‌های محیط زیستی و جنسیتی، جزء مهمترین مولفه هاست. در حوزه افق گشایی، حضور پررنگ زنان در مناصب مدیریتی، افق جدیدی در کشور باز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام شاخص‌های اقتصاد جهانی، سهم ایران از اقتصاد جهانی به ۱ درصد رسیده است و همچنین بر طبق آمار‌های معتبر جهانی، ایران رشد سریع امید به زندگی دارد و در این راستا پیشران بودن زنان در حوزه اجتماعی و علمی، از عوامل اصلی افزایش شیب تند امید به زندگی در کشور است. در حال حاضر، ۲۷ درصد زنان ایرانی، تحصیلات دانشگاهی دارند و دلیل پیشران بودن زنان ایرانی، کاهش نرخ باروری و افزایش سطح تحصیلات است. البته کاهش نرخ باروری از این جهت مناسب است که بانوان، فرصت‌های بیشتری را به خانواده و همچنین فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی می‌توانند اختصاص دهند. در این راستا، زنان از مشاغل خانگی استقبال ویژه‌ای کرده اند و با سرمایه کم، نهاد‌های کوچک و متوسط اقتصادی را توانسته اند فعال نمایند و به نتایج مناسبی دست یابند، به ویژه آنکه زنان در حوزه مشاغل روستایی بسیار موفق عمل کرده اند و به همین دلیل برخی خانواده‌های روستایی، مهاجرت معکوس کرده اند.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر، بوم گردی در حال توسعه است و در این راستا پیشرفت‌های خوبی در آموزش بانوان روستایی و اشتغال آنان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سهم بانوان در افق گشایی بسیار جدیست. همچنین بحث مهارت آموزی بانوان چه در بخش صنایع دستی و چه در بخش آموزش و پرورش، بسیار حائز اهمیت است که در حال پیگیری و پیشبرد آن هستیم. ضمن اینکه در این حوزه با وزارت ارتباطات جهت آموزش آی تی و بازاریابی اینترنتی و شبکه‌ای بخصوص در بخش فن آوری و تحصیلات عالی زنان در تعامل هستیم و به نتیایج مثمر ثمری دست یافته ایم.

ابتکار خاطرنشان کرد: بر طبق یکی از آمار‌های معتبر بین المللی، ۹۰ درصد از درآمد بانوان، خرج خانواده و مخارج اجتماعیشان می‌شود و نشان می‌دهد که سهم عمده در آمد بانوان به مفید‌ترین شکل ممکن هزینه می‌شود.

عضو هیات دولت اضافه کرد: لازم است تعادل کار و خانواده جامعه بانوان برقرار شود. سر منشا و کانون افق گشایی، خانواده است، فلذا خانواده اولویت برنامه‌های توسعه محور است. با توجه به آنکه اختلالات ارتباطی یکی از معضلات کلان در بخش خانواده است که از دلایل عمده آنفقدان و کاهش میزان گفتگو سو تفاهم و خشونت است، بنابر این، در حال حاضر به ارتقا سطح مهارت‌های ارتباطی خانواده می‌پردازیم.

ابتکار تصریح کرد: در جهت افزایش نرخ اشتغالزایی بانوان به ثبت وقایع مشاغل غیر رسمی بانوان می‌پردازیم و تلاش در افزایش سهم بانوان در مدیریت را در اولویت برنامه‌ها قرار داده ایم. بنا به دستور و ابلاغ روحانی به شورایعالی اداری، بناست تا پایان این دوره، ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به بانوان تعلق گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶.۵ درصد از انتصابات، مربوط به بانوان است که کمترین میزان انتصابات بانوان در دستگاه‌های ستادی و دولتی را پست‌های عالی و بیشترین میزان انتصابات را در پست‌های پایه داشته ایم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در این راستا از احزاب و نهاد‌ها، جهت بهره مندی ۳۰ درصدی زنان در هدف گذاری مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد‌ها، انتظار تلاش مجدانه و حمایتی می‌رود. احزاب باید مطالبه گر و پیشگام  به ویژه در حوزه محیط زیست و حمایت از حقوق بانوان باشند.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: اگر اصلاح الگوی مصرف را عملیاتی کنیم، می‌توانیم به صادرات مطلوب دست یابیم و در واقع منبع جدید ایجاد کنیم. در اینجا نیز، احزاب لازم است در راستای اصلاح الگوی مصرف و توسعه پایدار تلاش کنند.

شایان ذکر است در این جلسه شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، جمشید عدالتیان شهریاری – اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، ثریا دانا، کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی، علی سعدوندی، اقتصاددان، فائزه توکلی، محقق پژوهشگاه علوم انسانی ایران، معصومه شکور قهار، مدیرکل پژوهشی دفتر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان و سید جلال ساداتیان حضور داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار