سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عرضه قلیان باید دارای یک خط قرمز باشد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: در عرضه قلیان در شهرضا مجوز قانونی نداریم، باید قهوه‌خانه‌ها به سفره‌خانه و عرضه غذاهای سنتی روی بیاورند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الله تنهایی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در نشست خبری با خبرنگاران شهرضا با اشاره به رفع ممنوعیت عرضه قلیان در شهرضا، اظهار داشت: با یک هماهنگی شهرستانی توانستیم عرضه قلیان را در اماکن عمومی در شهرضا به صفر برسانیم اما دوباره عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها آزاد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که با همکاری نیروی انتظامی با عرضه‌کنندگان قلیان نیز در باغ‌ها برخورد شد، افزود: بازگشایی مجدد قهوه‌خانه‌ها با عرضه قلیان زیر سؤال بردن حیثیت سلامت و بهداشت شهرستان شهرضا است؛ این امر قدرت تصمیم‌گیری سلامت شهرستان را تهدید می‌کند.

وی با بیان این‌که در گذشته از ورود نوجوانان به قهوه‌خانه‌ها ممنوعیت به عمل می‌آمد و قلیان در معرض دید عمومی عرضه نمی‌شد، گفت: به دلیل بار مالی بالا قهوه‌خانه‌ها دوباره به عرضه قلیان روی آورده‌اند اما حاشیه‌ها و ضررهای آن بسیار است.

تنهایی با تأکید بر این‌که عرضه قلیان باید دارای یک خط قرمز باشد، تصریح کرد: در عرضه قلیان در شهرضا مجوز قانونی نداریم، باید قهوه‌خانه‌ها به سفره‌خانه و عرضه غذاهای سنتی روی بیاورند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شهرک شیمیایی رازی شهرضا و مخاطرات آن، عنوان کرد: توجه به اطلاعات آماری صنایع شهرک شیمیایی رازی در شهرستان شهرضا بسیار ضروری است و باید کارفرمایان واحدهای تولیدی مواد شیمیایی در این شهرک به صورت مستمر آموزش ببینند.

وی با بیان این‌که بر اساس آمار سال 96، 114 کارگاه با 2 هزار و 848 کارگر در شهرک رازی شهرضا مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: وجود انواع مواد شیمیایی با تناژ بالا در انبارها شرایط پر خطری را به وجود آورده که نیازمند آموزش به کارفرمایان را ایجاب می‌کند.

تنهایی با بیان این‌که عدم آگاهی کارفرمایان مخاطرات و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد، ادامه داد: وجود حوادث فراوان و رو به افزایش در صنایع شهرک شیمیایی رازی که در صورت تکرار و افزایش دامنه آن می‌تواند ایجاد بحران‌های غیر قابل کنترل کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به شعار امسال روز جهانی مبارزه با ایدز با عنوان «من هم آزمایش HIV می‌دهم»، اضافه کرد: از سال 1365 تا سال 1375 روند بیماری ایدز از طریق انتقال فراورده‌های خونی آلوده از خارج از کشور بود، در حال حاضر شیوع ایدز از طریق انتقال فرآورده‌های خونی به صفر رسیده است.

وی با بیان این‌که دهه 1375 دهه انتقال ایدز از طریق سرنگ آلوده بود، افزود: 60 درصدی بیماری ایدز در این دهه از طریق معتادان توسط سرنگ آلوده اتفاق افتاد که با انتشار سرنگ در بین معتادان راه انتقال ایدز در بین معتادان کنترل شد.

تنهایی با بیان این‌که دهه سال 1385، دهه انتقال بیماری ایدز بین افرادی بود که دارای رفتارهای پر خطر جنسی بودند، گفت: در این دهه آمار بیماری ایدز از نظر آماری از تزریق با سرنگ آلوده کمتر بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به اهداف طرح 90-90-90، بیان کرد: بر اساس این طرح  90 درصد افراد مبتلا به ایدز درباره وضعیت بیماری خود آگاهی داشته باشند، 90 درصد افراد مبتلا به درمان دسترسی پیدا کنند و در بدن 90 درصد مبتلایانی که در حال درمان هستند، تا سال 2020 بتوان ویروس اچ‌آی‌وی را شناسایی کرد.

وی با اشاره به این‌که در جهان 37 میلیون نفر و در ایران 36 هزار و 571 نفر مبتلا به ویروس ایدز هستند، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای چند سال اخیر، افزایش برنامه‌های درمان افرادی است که با ایدز زندگی می‌کنند، همه مبتلایان می‌توانند امیدوار باشند که زندگی عادی و سالمی را پشت سر بگذارند.

تنهایی با تأکید بر این‌که انجام آزمایش خون تنها راه تشخیص ابتلا به HIV است، بیان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا توانستند با ارائه آموزش‌های جنسی لازم و مفید نوجوانان و جوانان را از ابتلا به بیماری ایدز دور نگه دارند، در ایران والدین و آموزش و پرورش نقش مهمی در آگاهی بخشی جوانان دارند و باید هشدارهای جنسی را به هر طریقی که مؤثر باشد به آن‌ها انتقال دهند.

 

انتهای پیام/م

 

نشست خبری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.