سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیشتر بدانیم؛ عسل را چگونه نگهداری کنیم

عسل یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ قندی است که خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: تصور غلط و رایج در ایران این است که عسل شکرک زده، سفت شده و رس کرده را تقلبی می‌دانند، برخی دیگر نیز رنگ عسل یا نحوه جریان آن هنگام ریخته شدن را ملاک تشخیص می‌دانند، در حالی که عسل طبیعی و خالص را تنها می‌توان در آزمایشگاه‌های مواد غذایی از انواع تقلبی تشخیص داد.

وی، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین راه تشخیص عسل طبـیعی را خرید از فروشگاه‌ها و اشخاص معتبر دانست که از سابقه فعالیت آن‌ها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستیم.

باباعلی یادآور شد: عسل به دلیل دارا بودن مقدار بسیار اندک آب به سختی فاسد می‌شود و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی با اشاره به اینکه عسل به شدت اسیدی است و نباید در ظروف فلزی نگهداری شود، توضیح داد: برای نگهداری عسل در حجم زیاد از ظروف استیل و گالوانیزه و برای مصارف خانگی ظروف شیشه ای، لعابی و سفالی مناسب است.

او اضافه کرد: ظرف عسل را نباید بدون درب در اتاق یا یخچال نگهداری کرد، زیرا عسل، آب موجود در ھوا را به خود جذب می‌کند و پس از مدتی، رقیق و آبکی می‌شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی بیان کرد: عسل، بوھای خارجی را خیلی زود به خود جذب می‌کند، بنابراین نباید آن را نزدیک موادی، چون پارافین، قیر، بنزین و ماهی‌های دودی نگه داشت.

باباعلی تصریح کرد: بهترین دما برای نگهداری عسل ۷ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است و مدت زمان نگهداری از آن در دمای محیط در شرایط خشک و خنک، ۲ تا ۳سال است.
انتهای پیام/م

نگهداری عسل درمنازل

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.