سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاجر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی باید ۳۰ درصد افزایش یابد/پیش بینی تولید ۵۰۰ هزارتن دانه روغنی در سال زراعی آینده

یک مقام مسئول گفت:با توجه به ثبات نرخ خرید تضمینی در دو سال زراعی اخیر و افزایش تورم انتظار می‌رود که حداقل ۳۰ درصد نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی افزایش یابد.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه پیگیری‌ها برای افزایش نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: این درحالی است که تا کنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی برای سال زراعی ۹۷-۹۸ اعلام نشده است.

وی افزود: با توجه به ثبات نرخ خرید تضمینی در دو سال زراعی اخیر و افزایش تورم انتظار می‌رود که حداقل ۳۰ درصد نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی برای سال زراعی آینده افزایش یابد.

مهاجر در پاسخ به این سوال که عدم افزایش نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی بر میزان تولید چه تاثیری دارد، بیان کرد: اگر در نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی برای سال زراعی آینده تجدید نظر صورت نگیرد، بی شک سطح زیر کشت دانه‌های روغنی برای سال آینده کاهش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: ضرورت تعیین نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی مطابق با تورم/15 درصد روغن مورد نیاز در داخل تولید شد


مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: اگرچه همه ساله نرخ خرید محصولات کشاورزی باید مطابق با قانون خرید تضمینی افزایش یابد، اما در دو سال زارعی گذشته نرخ خرید تضمینی تغییری نداشت و امسال تنها ۱۳ درصد افزایش یافته است که این میزان جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

وی از افزایش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: برنامه قراردادی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا با کشاورزان در سال زراعی جدید ۲۵۰ هزار هکتار است که تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار هکتار برنامه کشت انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول در سال زراعی ۹۷-۹۸ پیش بینی می‌شود که تولید دانه‌های روغنی از مرز ۵۰۰ هزارتن فراتر رود که با این وجود ۲۰ درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود.

مهاجر در پایان درباره آخرین وضعیت خرید سویا، آفتابگردان و گلرنگ در سال زراعی جاری تصریح کرد: با توجه به آنکه قیمت بازار بالاتر از نرخ خرید تضمینی است، کشاورزان تمایلی به تحویل محصول به دولت ندارد و به همین خاطر تا پایان فصل برداشت نمی‌توان آمار دقیقی از میزان تولید و خرید اعلام کرد.

انتهای پیام/

سطح زیرکشت کلزا ۲۰ درصد افزایش یافت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.