سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مصاحبه با «کیودو»؛

صالحی: آماده‌ایم در صورت فروپاشی برجام، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سربگیریم

رئیس آژانس انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه با یک خبرگزاری ژاپنی درباره پیامدهای فروپاشی برجام برای منطقه و جهان هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی، رئیس آژانس انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری کیودو گفت: اگر برجام فرو بپاشد، فقط خدا می‌داند چه روی خواهد داد.

خبرگزاری کیودو در گزارشی نوشت: رئیس آژانس انرژی اتمی ایران روز سه شنبه گفت به رغم ادامه تحریم ها، فشار‌ها و تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران، ژاپن همچنان علاقه‌مند به ادامه همکاری با تهران در بخش ایمنی هسته‌ای است.

علی اکبر صالحی در حاشیه سمیناری در بروکسل در مصاحبه با این خبرگزاری افزود: "طرف ژاپنی اصرار دارد که تحت هر شرایطی مایل است به همکاری خود در حوزه ایمنی هسته‌ای با ایران ادامه بدهد."

وی همچنین گفت: "حتی همین چند هفته پیش، مقامات ایران و ژاپن با یکدیگر ملاقات و گفتگو داشتند." او که زمانی وزیر امور خارجه ایران بود، ادامه داد: ژاپن تاکنون چندین بار برنامه‌های آموزشی برای دانشمندان ایرانی در حوزه پادمان‌ها و ایمنی هسته‌ای برگزار کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد از آنجایی که هر حادثه هسته‌ای در هر کشوری می‌تواند بر مرز‌های آن کشور تاثیر بگذارد، لازم است جامعه بین الملل در ایمنی هسته‌ای مشارکت داشته باشد.

او از تلاش‌های حمایتی ژاپن در خصوص برجام قدردانی و اضافه کرد وی موقعیت حساس این کشور را در مقابل آمریکا درک می‌کند ولی از طرف ژاپنی می‌خواهد که با کنار گذاشتن "احتیاط‌های غیر ضروری"، همکاری‌های خود را با ایران در حوزه‌هایی مانند تجهیزات پزشکی و جنبه‌های انسان دوستانه همکاری‌های فنی و علمی که ارتباطی به تحریم‌های یکجانبه آمریکا ندارند، گسترش بدهد.

صالحی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ما مایلیم ژاپن نقش مستقل تری ایفا کند. ژاپن اگر بخواهد می‌تواند کار‌های زیادی بکند. حوزه‌هایی وجود دارد که ارتباطی به آمریکایی‌ها ندارد ولی ژاپنی‌ها در فعالیت هایشان در قبال ایران بسیار محتاط عمل می‌کنند.

وی افزود ژاپن می‌تواند با حمایت از تلاش‌های اروپا برای نجات برجام، نقش مثبتی ایفا کند.

صالحی گفت در بروکسل دیدار‌های مثبتی داشته و خوشبین است که اروپایی‌ها راهی برای تسویه قرارداد‌های نفتی ایران پیدا خواهند کرد. وی اعلام کرد دو طرف در خصوص یک زمانبندی به توافق رسیده اند.

رئیس آژانس انرژی اتمی کشورمان گفت: "اگر برجام به هم بخورد، پیامد‌های غیرقابل پیش بینی برای همه حتی برای خودمان، جامعه بین الملل و منطقه خواهد داشت. فقط خدا می‌داند چه روی خواهد داد. ما هشدار دادیم که در صورت وقوع چنین اتفاقی، ایران آماده می‌شود تا غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰ درصد در مرکز هسته‌ای نطنز از سر بگیرد."

وی خاطرنشان کرد ایران توانمندی تولید ۱۹۰ هزار سو اورانیوم غنی شده را دارد. صالحی گفت: "ما سریعا این کار را خواهیم کرد ولی نمی‌خواهیم فعلا این کار را بکنیم. این توانمندی در ایران وجود دارد."

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.