سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نیرو:

شیرین کردن آب دریا به طور جدی در دستور کار است /سیستان و بلوچستان برای وزارت نیرو در اولویت قرار دارد

وزیر نیرو با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از استان‌های مرزی مهم کشور است، گفت: شیرین کردن آب دریا در دستور کار است و به طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسمی که به منظور کلنگ زنی نیرگاه سیکل ترکیبی و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی  ساخت داخل در زاهدان در حال برگزاری است گفت: استان‌های مرزی ما ویترین نظام هستند، جدا از وظیفه روزمره، باید تلاش و جدیت داشته باشیم که از همه فرصت‌ها و امکانات با هم افزایی استفاده کنیم و بتوانیم در مناطق مختلف کشور با کار‌های مشابه و بعضا متفاوت این ویترین را بیشتر نمایان کنیم.

وی با اشاره به حق آبه منطقه سیستان از افغانستان گفت: در حوزه آبریز مشترک با افغانستان، وزارت نیرو مسؤولیت کمیسیون اقتصادی دو کشور را پذیرفته است و اعلام آمادگی کرده و اقدامات لازم در حال انجام است تا مانند گذشته همکاری جدی را شروع و استمرار دهیم و حق آبه کشور نیز جزو ضروریات این همکاری است.

اردکانیان بیان کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه آب هم دستاورد‌هایی داشته باشیم تا شرایط فعلی را در بحث آب شرب، محیط زیست و تالاب و کشاورزی بهتر کند.

وی گفت: وزارت نیرو مسؤول تامین آب است و تامین آب با یکی دو روش محقق نمی‌شود ما هم آب‌های متعارف و سطحی داریم و هم آب‌های غیر متعارف که طبیعتا کشور ما از کشور‌های برخوردار از منابع آب دریا است که با استفاده از فناوری‌های موجود در این زمینه اقدام می‌کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: شیرین کردن آب دریا در دستور کار است و به طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد، سایر شیوه‌ها را هم که شامل استحصال آب خواهد شد در کنار این برنامه‌ها دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان برای وزارت نیرو در اولویت قرار دارد، اواخر تیر ماه امسال به این استان آمدم و قرار گذاشتم هر دو ماه یک بار مسائل مربوط به استان را پیگیری کنم که در شهریور ماه جلسه اول در تهران انجام و امروز نیز در استان پیگیر مسائل استان هستیم.

اردکانیان افزود: هزار و ۱۲۱ پروژه کوچک، متوسط و بزرگ در دست اجرا در سیستان و بلوچستان داریم که ۱۱ پروژه در بحث طرح‌های تامین آب است، ۴۵۵ طرح در حوزه آب و فاضلاب روستایی و شهری و ۶۶۵ طرح و پروژه در حوزه برق و انرژی جمعا با اعتبار ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتباراتی است که برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده و بخش‌هایی از این رقم هزینه شده است.

وی ادامه داد: بخش آب و برق کار یک دستگاه نیست و نقش زیربنایی د. توسعه و عمران کشور دارد.

نیاز به ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق تا رسیدن به وضعیت مطلوب در سیستان و بلوچستان

جاهد مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در مراسمی که با حضور وزیر نیرو بمنظور کلنگ زنی سیکل ترکیبی زاهدان و آغاژ عملیات اجرایی نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی ساخت داخل در زاهدان در حال برگزاری است گفت: برق استان سیستان و بلوچستان از نقطه نظر مقایسه در وضعیت مطلوبی است به طوریکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹/۹ درصد روستا‌ها در سیستان و بلوچستان از نعمت برق بهره‌مند هستند.
مهندس جاهد افزود: حجم تاسیسات برق سیستان و بلوچستان با کلانشهر‌هایی مانند تهران برابر است که نشان از اقدامات شایسته برق استان است.
وی افزود: ما ۱۸ واحد ۲۵ مگاواتی در استان داریم که در زاهدان کنارک و چابهار نیروگاه نصب شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در شهر‌های شمالی استان، نیروگاه نداریم و تنها یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی در زاهدان است.

وی افزود: تراز تولید و مصرف برق استان ۴۰ درصد منفی است و این ۴۰ درصد برق را از شبکه میگیری به این معنی که ما باید ۶۶۰ مگاوات از شبکه سراسری برق بگیریم.

جاهد عنوان کرد: برای اینکه فقط بتوانیم به مصرف برق استان پاسخ دهیم بیش از ۶۵۰ مگاوات تولید عملی نیازمندیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان عنوان کرد: باید بتوانیم از هدر رفت سرمایه جلوگیری کنیم و برای رسیدن به وضع مطلوب ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه نیاز است که یک نیروگاه امروز کلنگ زنی شد.

وی ضمن ابراز امیدواری درخصوص تبدیل سیستان و بلوچستان به عنوان هاب انرژی در منطقه گفت: آغاز عملیات اجرایی سیکل ترکیبی زاهدان نه تنها نوید بخش حل شدن مشکلات برق استان است بلکه به عنوان هاب انرژی و صادرات به کشور‌های همسایه است.

انتهای پیام/پ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.