وی افزود: بر اساس مطالعات کارشناسی انجام شده، نیاز به نصب ۴ هزار دوربین جدید کنترل سرعت احساس می شد که در قالب دو قرارداد به سازمان برنامه و بودجه فرستاده شد و با موافقت این سازمان با یکی از این قراردادها، بزودی آگهی مناقصه و فراخوان سرمایه گذار نصب دو هزار دوربین جدید منتشر خواهد شد.
مداح ادامه داد:با فراخوان تامین سرمایه گذار در ماه آذر، دو هزار دوربین جدید کنترل سرعت جادهای از ابتدای سال آینده در محورهای کشور نصب و عملیاتی میشود.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری در خصوص ارزش این قراداد گفت: ارزیابی اولیه ما از پروژه، حدود هزار میلیارد تومان است که البته در تشریفات قانونی بسته به شرایط مناقصه و پیشنهادات ممکن است تغییر کند.
وی افزود: روش سرمایه گذاری در این طرح مشابه سرمایه گذاری به روش BOT است که در قراردادهای مشارکت آزادراهها نیز عمل می شود و در آن، نصب، سرمایه گذاری و اجرا از جانب سرمایه گذار انجام شده و به ازای جریمه هر خودرو که به تایید نیروی انتظامی برسد، درصدی از مبلغ جریمه به شرکت پیمانکار تعلق خواهد گرفت.
مداح با بیان اینکه بر اساس ارزیابی ها، با نصب دوربین ثبت سرعت، تخلف سرعت غیرمجاز حدود ۶۰ درصد کاهش می یابد افزود: پیمانکاران حاضر در فراخوان سرمایه گذار، محاسباتی انجام داده و بر اساس محاسبات، درصدی از جریمه ها را درخواست می کنند که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود.
وی درخصوص نحوه چینش و پراکنش دوربین ها نیز گفت: این دو هزار دوربین جدید، در محورهای فاقد دوربین و یا در فواصل بین دوربین های موجود نصب خواهد شد.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری در خصوص امکان و احتمال دخل و تصرف پیمانکاران در دوربین ها برای انجام جریمه های بیشتر گفت: هنگام پایان عملیات نصب، تصاویر به صورت مستقیم و بدون واسطه به سرورهای سازمان راهداری و از آنجا به نیروی انتظامی منتقل می شود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه برای هر دوربینی که تحویل می گیریم کنترل های لازم ازجانب گروههای تحویل موقت سازمان راهداری انجام می شود تا فرایند به درستی طی شده باشد و دخل و تصرفی در اطلاعات بوجود نیاید ضمن اینکه سازمان راهداری از طریق دو هزار و سیصد دوربین تردد شمار خود در محورهای سراسر کشور، سرعت خودروهای عبوری را کنترل می کند و از این طریق نیز، جلوی تخلفات احتمالی پیمانکاران گرفته می شود و مردم نباید در این زمینه نگران باشند.
مداح در خصوص دوربین های توزین حین حرکت نیز گفت: هم اکنون ۳۲ دوربین حمل و نقل هوشمند در جاده های کشور فعال است و قرارداد نصب ۶۵ دوربین جدید نیز منعقد شده است که در حال نصب و طی مراحل عملیاتی است و تا پایان سال، ۳۰ دستگاه دوربین توزین در حال حرکت دیگر نیز عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: دوربین های توزین حین حرکت، همچنین به سامانه جریمه بدون بارنامه متصل هستند و خودروهای سنگین حمل بار، در صورت حمل کالا بدون بارنامه قانونی، با این دوربین ها جریمه می شود.
انتهای پیام/