سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمود حجتی در خوزستان؛

افزایش برداشت گندم نتیجه بهره برداری از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان

وزیر جهاد کشاورزی افزایش برداشت گندم در خوزستان را نتیجه بهره برداری از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در استان عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم بهره برداری از فاز اول طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام در سطح ۲۹۵ هزار هکتار گفت: در خوزستان نمک زمین، غلیایی بودن اراضی و افزایش میزان تبخیر آب منجر به کاهش بهره وری محصولات می شد و در مقاطعی حتی در سوسنگرد و دشت آزادگان ای. سی خاک به ۸۰ هزار رسیده بود که کشاورزان برای افزایش بهره وری نسبت به تزریق آب با فشار بالا اقدام کردند تا شاید کمی محصول برداشت کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته ۱.۲ تُن گندم در هکتار برداشت می شد اظهار داشت: امروز با بهره برداری فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به 2 تُن رسیده و در بعضی مناطق این برداشت به ۶ تُن هم رسیده است.

حجتی با اشاره به حفظ خاک و بهره وری های اقتصادی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تصریح کرد: بومی سازی در این طرح و هم رکوردهای عملیات 5 گانه شامل زهکشی روباز، کانال آبرسانی، تجهیز و نوسازی و همچنین ایجاد ظرفیت مهندسی در کشور از دیگر خروجی های خوب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.

وزیر جهاد کشاورزی به معضل ریزگردها در خوزستان اشاره کرد و اذعان داشت: آبرسانی به مناطق با تعریف عملیات مهندسی و طراحی و اجرای کانال ۴۷ کیلومتری یکی از مهم ترین کارهایی بود که در کوتاه ترین مدت انجام شد.

وی با بیان اینکه انجام ۲۰ هزار هکتار نهالکاری در خوزستان کار بزرگی است که در زمان کوتاهی انجام شده اذعان داشت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته مرطوب سازی نهال های کاشته شده است؛ کانون فوق بحرانی که در ماهشهر وجود داشته را نیز با آبرسانی به کانال شریفه مرطوب سازی می کنیم.

محمود حجتی افزود: برای اجرایی شدن طرح ها با مشکلات بسیاری مواجه بودیم که از آن جمله می توان به وجود معارضان اشاره کرد؛ با این حال مردم در زمینه یکپارچه سازی و حتی نهال کاری همکاری بسیار خوبی داشتند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: مردمی که از اراضی برای چرای دام خود استفاده می کردند، ابتدا با نهال کاری مخالفت کردند ولی بعد با جهاد کشاورزی همکاری خیلی خوبی داشتند.

انتهای پیام/گ

افتتاح فاز اول طرح 550 هزار هکتاری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.