سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان قم مطرح شد؛

پروژه مونوریل قم نیازمند هزینه‌های عمرانی کلان است/ نمی‌توان طرح را نیمه‌کاره رها کرد

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: اجرای پروژه مونوریل قم نیازمند هزینه های عمرانی کلان است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ ستون های بلند مونوریل قم در بستر رودخانه قمرود، یادگاری است از زمان کلانشهر شدن قم در سال 88 ، طرح  ملی مونوریل قم  بعد از سال‌ها  اغما  امروز به آینه دق برای مردم قم تبدیل‌شده که در صورت  تخصیص نیافتن اعتبارات  لازم با سرنوشتی نامعلوم  مواجه است.

شهرقم از کلانشهرهای کشور است که با افزایش روزافزون جمعیت به مانند دیگر شهرها از معضل ترافیک رنج می برد،ساخت مونوریل یکی از طرح هایی بود که به منظور خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و حل مشکلات ترافیکی شهر قم  تصویب شد.

ساخت مونوریل از سیستم های حمل و نقل ریلی در قم به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرظرفیت  و دارای ایمنی بالا است که در صورت راه اندازی،  هزینه کمتر  و ایمنی بیشتری را به همراه دارد، طرحی که تا به امروز  با هزینه کرد 220 میلیارد تومان اعتبار  از بودجه ملی با جمع آوری ستون های منوریل از سطح شهر و مختومه شدن آن تبعات اجتماعی درپی دارد. 

قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛اظهار کرد: پروژه ملی مونوریل قم در سال 1388 به مصوبه شورای عالی ترافیک رسید، این طرح در مرحله اول در مسیر رودخانه قمرود آغاز شد که مرحله نخست  از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس بود.

وی در ادامه افزود:سال 1392 مرحله اول فاز نخست آن از فرهنگیان تا حرم مطهر پیشرفت می کند،زمانی که پروژه از مطهری تا مصلی عبور می کند، در مقابل حرم مطهر متوقف می شود، پروژه ای که قرار بود در سال 92 تکمیل شود.

 معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم ادامه داد: در صورت متوقف نشدن پروژه مونوریل در مقابل حرم مطهر،در سال 92 به علت مخدوش شدن سیمای شهر قم،فاز یک مونوریل تا مصلی به بهره برداری می رسید و مردم از آن استفاده می کردند.

قاری قرآن یکی از مهمترین عامل توقف پروژه ی مونوریل قم، هزینه بسیار بالای آن عنوان کرد که موجب شده هیچ نهاد دولتی و بخش خصوصی توانایی بار مالی آن را داشته باشد.

وی  با بیان این که  پروژه ی مونوریل قم،یک پروژه ملی است و برای پیشروی آن نیازمند اعتبارات ملی هستیم گفت: شهرداری به تنهایی قادر به تامین منابع مالی برای پیشرفت  پروژه نیست، با تصمیم مدیران ارشد استانی، بنا شد پروژه مونوریل تا میدان مطهری به بهره برداری برسد و برای تکمیل آن تا میدان مطهری نیازمند 150میلیارد تومان اعتبار است تا طرح از فرهنگیان به میدان مطهری به طول حدود 5 کیلومتر تکمیل شود.

 معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم  تصریح کرد: با توجه به این که دولت هزینه‌ های زیادی صرف مونوریل کرده است، نمی توان طرح را رها کرد، اقدام های فنی در طرح مونوریل تقریبا به اتمام رسیده و خط آن از 6.7 کیلومتر به 4.7 کیلومتر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر مباحث اعتباری و حقوقی طرح مونوریل رفع شود می توان آن را تکمیل کرده و در اختیار شهروندان قرار داد، ادامه پروژه پیچیدگی‌هایی دارد که باید دستور العمل و صورت جلسه از سوی مدیران ارشد ابلاغ شود تا انجام قرارداد و شروع عملیات عمرانی آغاز شود.

قاری قرآن با اشاره به عملکرد شهرداری در حوزه قطار شهری گفت: بهره‌برداری از منوریل به حل مشکلات متعدد حقوقی نیاز دارد و توافقاتی  برای این موضوع نیاز است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم بیان کرد:اجرای چنین طرح های بزرگی نیازمند صرف هزینه های عمرانی کلان است تا با تامین منابع با سرعت قابل توجهی به پیش رود.

وی با اشاره به اینکه تاثیر منوریل در مسائل ترافیکی شهر قم صفر است ادامه داد: امروز نمی‌توانیم به عقب برگردیم و هزینه‌هایی که انجام شده را باید به نحوی جبران کنیم.

9 سال  از کلنگ زنی این پروژه پرسر و صدا گذشته و اگرچه خبرها حاکی از پیشرفت بالای فاز نخست این پروژه تا حرم مطهر است، اما آن طور که اخبار و بررسی‌ها نشان می‌دهد، هنوز نمی‌توان زمانی برای بهره‌برداری از آن اعلام کرد، پروژه پرخرجی که همچنان هزینه‌تراشی می‌کند.

انتهای پیام/ش

آخرین وضعیت مونوریل ریل قم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
حسنخانی
۱۹:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
من یک فرد هستم که به شهر وکشورم ارق دارم و اینگونه مسائل من رو اذیت می‌کنه خواهشاً افرادی کار بلد سر این پروژه ها قرار دهید ممنون
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۷
ای کاش راه اندازی بشه فقط به وعده وعید دلخوش نباشیم
م.غ
۱۳:۳۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۷
این یکی از هزاران پروژه نیمه تمام است
پوریا
۱۲:۵۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۷
پروژه منوریل كرمانشاه هم طرح اشتباهی بود كه مسولان برای اینكه هزینه كمتری نسبت به مترو داشته باشد برای كرمانشاه طرح مونوریل را آغاز كردند و بعد از چندین سال هنوز عملیات ساخت و ساز تمام نشده برخلاف وعده هایی كه قبلا داده بودند و الان تقریبا پروژه متوقف شده و فقط توانسته نمای ظاهری شهر را نازیبا كند.
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۷
بندرعباس با این همه درامد برای کشور اتوبوس شهری نداره
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۷
مونوریل به درد این شهرستان نمی خورد.دراین وضعیتی که کشورقراردارد.