سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت قنات تاریخی حصار خروان در فهرست میراث ملی

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از ثبت قنات تاریخی حصار خروان شهرستان البرز در فهرست میراث ملی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین  ؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: برای حفاظت و پاسداری از آثار و مواریث ارزشمند تاریخی، قنات روستای حصار خروان از توابع شهرستان البرز در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

حضرتی افزود: این قنات با دو کیلومتر طول دارای یک شاخه اصلی و دو شاخه فرعی است که باخشک سالی‌های اخیر، برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی ، افت قابل توجه آن‌ها و خشک شدن قنات‌های منطقه همچنان فعال است و از اراضی کوه‌های کبریت‌میان با جهت شمالی- جنوبی به سمت روستای حصار خروان امتداد دارد.

وی اضافه کرد: درسال‌های گذشته به دلیل احداث تاسیساتی، چون کارخانه‌های شن و ماسه در اطراف این قنات و نیاز مبرم این کارخانه‌ها به آب و برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، چندین چاه در معرض کاهش آبدهی خطر قرار گرفته که ممکن است در آینده منجر به خشک شدن قنات‌ها شود.

حضرتی تصریح کرد: قنات حصار خروان پس از گذشت ۲۵ سال که لایروبی و رسیدگی نشده است همچنان آبدهی خوبی دارد که امیدوارم با ثبت این اثر ارزشمند اقدام موثری برای جلوگیری از خشک شدن و انجام عملیات مرمت و لایروبی و افزایش آبدهی آن صورت گیرد.

انتهای پیام/

قنات تاریخی حصار خروان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.