سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همایشی برای بزرگداشت روز جهانی غذا

همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم کشاورزی مازندران شهرستان ساری برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در همایش بزرگداشت روز جهانی غذا  در ساری گفت: مازندران با دارا بودن ظرفیت‌ های تولید غذا و محصولات غذایی به ساکنان بومی تعلق نداشته و نگاه ملی در تصمیم سازی درست اجرایی در عرصه تولید و صنعت غذا به این استان، ضرورت دارد.

وی نبود پژوهش‌ های اخطاری و دانشگاهی در زمینه غذا را یکی از مشکلات این صنعت نام برده و با بیان اینکه کشاورزان با حضور دلالان در زنجیره تولید غذا با مشکلاتی روبرو شده اند نسبت به روند تاخیر پرداخت مطالبات کشاورزان انتقاد کرد و افزود: نبود قوانین و دستورالعمل‌ ها در بازار متلاطم، سایه امنی در عرضه و تقاضا محصول ایجاد نکرده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور تکمیل زنجیره‌ های تولید غذا فاسد شدنی، تامین حمل و نقل متناسب با محصولات را از مشکلات پیش رو فعالان صنعت غذا در مازندران برشمرد و گفت: در کشور با تراکم تشکل‌ های مختلف حوزه صنعتی، تولیدی غذایی روبرو بوده که باید با همدلی زمینه آموزش تجارت تولید را به دانشجویان فراهم کنیم.

وحید مفید مدیرکل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با بیان اینکه ۷۰ درصد غذای مصرفی ایرانی‌ها خام خوری بوده و مهم‌ ترین مشکل در بخش مصرف غذای کمتر کنترل شده است بر تولیدات غذایی کشور بصورت صنعتی به میزان تنها ۳۰ درصد است تاکید کرد و گفت: هر جا که موضوع تولید غذای سالم مطرح می‌ شود، سلامت غذا نیز در کنار آن مهم بوده و کارشناسان غذا و تغذیه بر مصرف شیر و لبنیات در سفره غذایی مردم ایران تاکید می‌کنند.

وی با اشاره به صرف هزینه‌های سنگین بیماری‌های ناشی از مصرف نادرست غذا، نمک و شکر در سفره غذایی مردم افزود: با برنامه‌ای هماهنگ نیازمند ساماندهی و نظارت‌ های منسجم و برنامه دار در صنعت غذا و دارو بوده و در حال حاضر شاهد نبود نظام متمرکز از سفره تا کارخانه در کشور هستیم.

مهدی صادقی نیارکی مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت معدن و تجارت کشور هم در این همایش سهم اشتغال غذا در صنعت را حدود ۱۵ درصد و سهم واحد‌های فعال را ۱۱ درصد دانست و بیان اینکه صنایع غذایی مازندران رتبه ششم کشور را داراست گفت: شش ماه نخست امسال با وجود افزایش نامتوازن ارز شاهد افزایش ۵۰ درصدی وزن صادرات محصولات غذایی بوده ایم.

خاتمی رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران هم با اشاره به فعالیت ۵۰۰ واحد صنایع غذایی در سال‌ های گذشته گفت: این تعداد هم اکنون به ۸۰ واحد فعال در این استان رسیده و حمایت از تولید کنندگان و نیز توجه به زیرساخت‌ های حوزه حمل و نقل این صنعت مازندران موجب رهایی از گرسنگی و تکمیل زنجیره غذایی در استان می‌ شود.

انتهای پیام/ م

برگزاری بزرگداشت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم کشاورزی مازندران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.