سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار سرتیپ عراقی‌زاده در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

ایران؛ میزبان برگزاری کنگره بین المللی طب نظامی/ راه‌اندازی درمانگاه صحرایی ویژه اربعین حسینی/ جایگاه مطلوب طب نظامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح از ضرورت دسترسی به دانش حوزه طب رزم و جایگاه ایران در این زمینه نسبت به سایر کشور‌های جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرتیپ حسن عراقی‌زاده رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی آسیا پاسفیک طب نظامی در جمع خبرنگاران، با اشاره به تدابیر ویژه خدمات درمانی در اربعین حسینی، گفت: امسال بیمارستان‌های صحرایی با تمامی امکانات در مرزهای کشور فعال خواهند بود، میزان امدادرسانی با اعلام آمادگی نیروهای داوطلب به طرزی چشمگیر افزایش یافته و هیچ کمبودی از نظر ارائه خدمات درمانی چه در حوزه و چه در دارو و حتی نیروهای متخصص وجود ندارد.

اهمیت راه‌اندازی درمانگاه‌های تخصصی ویژه اربعین حسینی

عراقی زاده ادامه داد: امسال همچنین بحث راه‌اندازی و ایجاد درمانگاه‌های مختلف در مرزهای داخلی و حتی در صورت امکان فاصله‌ای بین نجف تا کربلا از اولویت بیشتری برخوردار است، زیرا بیشترین بار مراجعات به همین درمانگاه‌های کوچک است، اتفاقی که علاوه بر داشتن قابلیت دسترسی بالا، ارائه خدمات درمانی را نیز تسریع می‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد: در 3 الی 4 سال اخیر برای ارائه خدمات درمانی به زائرین اربعین حسینی، حضوری بسیار مؤثر داشته‌ایم، سال گذشته 4 بیمارستان صحرایی در داخل ایران و 2 بیمارستان بین نجف تا کربلا داخل خاک عراق راه‌اندازی شد. امسال نیز ارائه خدمات درمانی بدون مشکلی ادامه دارد و تمام پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش کیفیت هرچه بهتر این خدمات انجام شده و تدابیر لازم برای همکاری با سایر گروه‌های پزشکی انجام گرفته است.

وضعیت پیشرفت طب نظامی ایران نسبت به سایر کشورهای جهان

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جایگاه طب نظامی جمهوری اسلامی ایران درعرصه بین‌المللی نسبت به سایر کشورهای جهان، افزود: دفاع مقدس تجربه ای ارزنده‌ از پیشرفت‌های پزشکی در اختیار ما گذاشت، در آن دوران در حالی که ایران از نظر پزشکی با کمبودهایی بسیار مواجه بود، با جنگی تحمیلی روبرو شد که در آن تمام تیم‌های پزشکی و بهداری رزم شبانه‌روز به ارائه خدمات درمانی قابل توجه به رزمندگان و مصدومان جنگ پرداختند، این مسئله آن هم در آن شرایط تجربه و دانش پزشکی ارزشمندی را در اختیار ایران قرار داد .

وی ادامه داد: در آن روزها هم بحث جنگ به میان بود، هم پای دفاع از وطن، در کنار این موارد درمان فوری و رسیدگی بهداشت و درمان به مصدومان و جنگ زدگان نیز مطرح بود. البته امروز هم همان تجربیات به شکل مانورهای مختلف ادامه دارد، زیرا یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایران در حوزه نظامی بحث رویارویی، کنترل و درمان آثار سلاح‌های شیمیایی است.

عراقی‌زاده اظهار کرد: درواقع ایران تنها کشوری است که در دوران جنگ تحمیلی و 8 سال دفاع مقدس توسط رژیم بعثی موجب تهاجم، حمله و بمباران آن هم با بالاترین حجم و تنوع سلاح‌های شیمیایی قرار گرفت، سلاح‌هایی که میزان تنوع آن در هیچ کشوری همانند ایران و در فواصل زمانی بسیار کم تجربه نشد و این مسئله خود به تنهایی ایران را در حوزه درمان آثار سلاح‌های شیمیایی میان سایر کشورها پرآوازه کرده است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در زمینه بهره‌مندی از دستاوردهای طب نظامی، بهره‌مندی از دستاوردهای حوزه تجهیزات پزشکی و حتی دارویی در بخش بهداشت و درمان نیروهای مسلح قابل توجه است و همه اینها مدیون تلاش‌ها و زحمات بی‌شاعده محققان و پزشکان کشورمان است به گونه‌ای که از نظر علمی نیز تولیدات علمی ایران در زمینه طب نظامی نسبت به سایر کشورهای جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار است و نمونه بارز آن استقبال قابل توجه اساتید برجسته خارجی برای حضور در چهارمین کنگره بین‌المللی آسیا پاسفیک طب نظامی است، زیرا در این همایش با وجود شرایط کنونی تحریم که از سوی دشمن بحث ان مطرح شده، و علی رغم ایجاد فشارهای نابخردانه آن نسبت به ایران با یک دعوتنامه ساده و بدون هیچگونه فشار و یا اصراری 35 کشور دیگر برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند و نمایندگانشان را معرفی کرده‌اند.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: هم‌اکنون 120 نفر از اساتید خارجی با وجود همه فشارهای ناشی از تحریم علیه ایران داوطلبانه راقب به حضور در این کنگره بین‌المللی هستند و همه تلاششان را نیز برای حضور به موقع در آن انجام می‌دهند و همین مسئله جایگاه علمی ایران را در حوزه طب نظامی به خوبی نشان می‌دهد.

عضویت 117 کشور جهان در حوزه طب نظامی

عراقی‌زاده همچنین با تأکید بر اینکه طب نظامی صرفا به شرایط جنگ اختصاص ندارد، ادامه داد: هم‌اکنون 117 کشور توسعه یافته و حتی در حال توسعه در حوزه طب نظامی کاربردی در جهان عضو شده‌اند زیرا این طب صرف نظر از شرایط جنگ در وقوع بلایای طبیعی نقش قابل توجهی ایفا می‌کند همانند ماجرای زلزله کرمانشاه که در آن بلافاصله 10 بیمارستان صحرایی توسط اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح راه‌اندازی شد و حتی تا چندین روز بعد از آخرین زلزله‌ها و تکانه‌های کرمانشاه، تیم‌های درمانی به همراه همه تجهیزات برای ارائه خدمات درمانی مؤثر به موقع به زلزله‌زدگان حضور داشتند و زلزله کرمانشاه علی رغم اینکه حادثه طبیعی ناگواری بود اما توانمندی‌های بهداشت و درمان در حوزه طب رزم را به خوبی برای همگان به تصویر کشید.

وی همچنین با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی در حوزه طب نظامی اختصاص به داخل کشور ندارد و این خدمات شاخه بین‌المللی را نیز با خود به همراه دارند، گفت: سال گذشته بخش بهداشت و درمان نیروهای مسلح آذربایجان و بخش بهداشت و درمان آذربایجان دیدارهایی داشته‌ایم و امسال نیز همان دیدارها با همتای عمانی ما در خاک ایران انجام گرفت که از دستاوردها و توانمندی‌های حوزه بهداشت و درمان نیروهای مسلح دیدارهایی داشته‌اند که ماه عسل آن تدوین برنامه‌هایی برای همکاری‌های بین‌المللی این دو حوزه در زمینه تبادلات علمی و پزشکی است.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در پایان یادآوری کرد: در موضوع سیل پاکستان ما برای ارائه خدمات درمانی اعلام آمادگی کردیم و حتی چند وقت پیش بر سر موضوع آوارگان روهینگیایی و آوارگانی که از میانمار و بنگلادش پناه آورده بودند برای ارائه خدمات درمانی و استقرار بیمارستان‌های صحرایی نیز اعلام آمادگی کردیم، این امکانات همچنان وجود دارند اما به دلایلی از آن کشورها همکاری‌های کامل انجام نگرفت و فعلا هم در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: به طور کلی در حوزه طب نظامی دو دیدگاه در جهان حاکم است؛ نخست داشتن بیمارستان‌های صحرایی کاملا مجهز با بیش از 10 اتاق عمل و دوم قرارگیری این بیمارستان‌ها در یک کیلومتری خط مقدم. در شرایط جنگ در حالی که در دوران 8 سال دفاع مقدس بهداری رزم توانست زیر باران توپ و خمپاره و آن حجم انبوه سلاح‌های شیمیایی که حتی سایر کشورها نیز نسبت به درمان عوارضشان اطلاعی نداشتند، بیمارستان‌های صحرایی را وارد خط مقدم کند تا بلافاصله بتواند به مجروحان و مصدومان خدمات رسانی کند، ویژگی که در نوبه خود منحصر به فرد است و از تمام سربازان نیروی انتظامی که امنیت کشور را مدیون آن‌ها هستیم تشکر می‌کنم.

عراقی زاده گفت:  چهارمین کنگره بین المللی طب نظامی (ICMM) از ۲۰ تا ۲۴ مهرماه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و شهر تهران با شعار افق آینده طب نظامی در ۴ محور برگزار می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: محور‌های کنگره بین الملی طب نظامی آسیا اقیانوسیه شامل درمان مصدومان ناشی از انفجارات رادیولوژیکی، بیولوژیکی و هسته‌ای، سلامت روان و علوم شناختی، مدیریت حوادث غیرمترقبه و آموزش طب نظامی و همکاری‌های بین الملی است.

عراقی زاده در پایان گفت: در این کنگره ۱۰۷ مهمان خارجی از ۳۵ کشور و ۱۷۰۰ مهمان داخلی شرکت کرده‌اند و بیش از ۸۳۴ مقاله به کنگره ارسال شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.