سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حفظ حریم میمند در دستور کار میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ساخت هتل در روستای میمند در دستور کار نیست

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  غلامرضا فرخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ساخت هتل در روستای دستکند میمند و حتی در مجاورت آن در دستور کار این اداره کل قرار ندارد و باید حریم این اثر جهانی حفظ شود.

وی افزود: اقامتگاههای سنتی متناسب با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه و برای اسکان گردشگران بدون ایجاد هرگونه تغییر در ساختار و بافت تاریخی، در این روستا راه اندازی می شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات اهالی روستای میمند تصریح کرد: حل مشکلات موجود در این روستا با همکاری و تعامل همه دستگاه ها امکان پذیر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: هرگونه تغییرات و ایجاد زیرساخت در این روستا تابع ضوابط و مقررات مرتبط و آسیب رساندن به حریم روستای میمند غیر قابل جبران است و حتی می تواند سبب خروج این روستا از فهرست میراث جهانی شود.

وی افزود: روستای میمند نیازمند معرفی به گردشگران داخلی و خارجی است و باید تبلیغات گسترده در دستور کار مدیریت جدید پایگاه ثبت جهانی میمند قرار گیرد.

فرخی با اشاره به مهاجرت اهالی میمند از این روستا تاکید کرد: با ایجاد کارگاه های مختلف صنایع دستی علاوه بر اشتغالزایی، زمینه احیا و ماندگاری هنرهای سنتی و بومی این منطقه را فراهم کرد.

مسعود محمودی رئیس شورای اسلامی روستای میمند افزود: منبع آب در روستا جوابگوی مصرف ساکنان و گردشگران نیست و تیرهای برق نیز به دلیل فرسودگی باید هر چه زودتر تعویض شوند.

وی با بیان اینکه شرایط روستای میمند متفاوت با دیگر نقاط است ،تصریح کرد: برخی گردشگران و مسافرانی که از روستا بازدید می کنند به فرهنگ و آداب و رسوم اهالی منطقه آشنایی ندارند و موجب مزاحمت و ناراحتی افراد بومی که اغلب کهنسال هم هستند می شوند.

رئیس شورای اسلامی روستای میمند تاکید کرد: لازم است دستور العمل بازدید، منشور اخلاقی و راهنمای مسیر برای رعایت حریم خصوصی ساکنان و حفظ منظر فرهنگی روستا تهیه شود و در اختیار گردشگران قرار گیرد.

وی افزود: همچنین کلاس های آموزشی جهت آشنایی و آموزش اهالی بومی روستا با نحوه برخورد و پذیرایی گردشگران و میهمانان توسط میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شود.

محمودی با اشاره به نبود بودجه اختصاصی به این روستای جهانی بیان داشت: عواید بلیط فروشی مستقیما به خزانه واریز می شود و ساکنان هیچ سهمی از این درآمد ندارند، در حالی که جاده ورودی به روستا خاکی است.

وی افزود: حدود 30 خانوار در روستای میمند زندگی می کنند که در فصول مختلف سال این آمار متغیر است و با توجه به افزایش گردشگران و خانه های بوم گردی جوانان روستا تمایل بیشتری برای اشتغال و ماندن در منطقه پیدا کرده اند.

وی بیان کرد: مهمترین خطری که بافت منطقه را تهدید می کند ریزش سقف برخی خانه های بدون سکنه است که به دلیل ساختار آهکی و رطوبت، به مرور زمان اتفاق می افتد.

وی افزود: میراث فرهنگی هزینه ناچیزی برای مرمت و تعمیر خانه های روستا در اختیار ساکنان قرار می دهد و به همین دلیل بازسازی به کندی انجام می شود.

محمودی تاکید کرد: حضور راهنمایان گردشگری در روستا کمرنگ و در حد توزیع بروشور است که باید از نیروهای آموزش دیده استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی روستای میمند گفت: زیرساخت های روستا در بخش آب و برق برای گردشگران ضعیف است و در روزهای تعطیل که مسافر و گردشگر زیادی در منطقه وجود دارد با کمبود آب مواجه هستیم.

با گذشت سه سال از ثبت جهانی روستای تاریخی میمند، زیرساخت ها و امکانات گردشگری روستا به هیچ وجه جوابگوی حضور گردشگران در ایام شلوغ سال نیست.


انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.