سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک نکته سلامتی؛

راه‌های تشخیص ماهی تازه از فاسد

ماهی نسبت به سایر مواد غذایی گوشتی به فساد میکروبی حساس‌تر است که اهمیت شناسایی ماهی کهنه از تازه را ضروری می‌سازد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ لیلا محبی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: اکثر ماهی‌ها به دلیل حجم کم کربوهیدرات، PH نهایی بالایی داشته و از طرفی به سبب دارا بودن مقادیر بالای اسید آمینه آزاد، آمونیاک، هیستامین و اسید اوریک، شرایط رشد سریع میکروارگانیسم‌ها را آسان کرده و سبب فساد زودرس می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی ماهی کهنه از ماهی تازه با توجه به تغییر بافت خارجی آن امکان پذیر است، توضیح داد: در ماهی کهنه، رنگ درخشان ماهی، مات و بدون جلا شده و حتی تغییر رنگ پوست ماهی به رنگ‌های تیره، زرد و قهوه‌ای قابل مشاهده است.

محبی ادامه داد: در ماهی کهنه تعداد مواد لزج روی پوست به ویژه در ناحیه باله‌ها افزایش می‌یابد، چشم‌ها به تدریج فرو رفته، چروکیده شده، مردمک کدر و قرنیه مات می‌شود، آبشش‌ها که حساس‌ترین ناحیه به فساد هستند، صورتی کمرنگ شده و به زرد مایل به خاکستری تغییر رنگ می‌دهند.

این کارشناس ارشد گروه بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی مهم‌ترین راه شناسایی ماهی فاسد را نرم شدن گوشت عنوان کرد، به گونه‌ای که با فشار انگشت روی گوشت به حالت نخست باز نگردد و یادآور شد: در ماهی کهنه، بوی طبیعی ماهی که بوی گیاهان دریایی است به تدریج به بوی ماندگی و بوی گندیدگی، تبدیل می‌شود.
انتهای پیام/ر

روش صحیح شناسایی ماهی کهنه از ماهی تازه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.