سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شور عاشورایی در ماه محرم در قزوین

شهر‌ها و روستا‌های استان قزوین در ماه محرم در سوگ سرور و سالار شهیدان، امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش سیاهپوش شده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ هر ساله با آغاز ماه محرم، قزوین غرق در پارچه‌های سبز و سیاه می‌شود، شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و حسینیه‌ها و تکایای زیادی در سطح شهر بر پا می‌شود.

نصب پارچه‌های سیاه در شهر

سیاه پوش کردن کوچه ها، محلات و میادین، مساجد، حسینیه ها، هیئت‌های مذهبی و تکایا و نوشتن تابلو و پارچه نوشته در ذکر مصایب اهل بیت (علیه السلام) وراه اندازی دسته‌های عزاداری از جمله آیینی است که برای استقبال از ماه محرم در این استان آغاز شده است.

از ایستگاه صلواتی تا برپایی تکیه در محرم

نوجوانان در محله‌های قدیمی و جدید، ایستگاه صلواتی و تکیه‌ای هر چند کوچک برپا کرده اند و هر روز مراسم روضه خوانی و سینه زنی دارند و نذورات محله را بین مردم تقسیم می‌کنند.

محمد پانزده سال سن دارد و در یکی از خیابان‌های شهرک مینودر در حال کمک به برپایی تکیه است، او می‌گوید: ۲۰ روز است که با دوستان و هم کلاسی‌ها در حال آماده کردن تکیه و ایستگاه صلواتی برای ماه محرم اند.

علی هم یکی دیگر از جوانان قزوینی که در یکی از هیات‌های مذهبی شهر در حال نصب پرچم مشکی، می‌گوید: با اندیشه کردن و امر به معروف و نهی از منکر می‌توان اسلام و یاد شهدای کربلا را زنده نگه داشت.

ابوالفضل از دیگر اعضای این هیئت هم از عاشورا معتقد است: عاشورا یعنی قطرات اشکی که حسین برای فردای اهل بیت خویش ریخت.

بازار قزوین حال و هوای محرم گرفته

مردم قزوین، طبق سنتی دیرین از نخستین شب ماه محرم با پوشیدن جامه‌های سیاه و حضور در مجالس سخنرانی و سینه زنی به سوگ سید و سالار شهیدان می‌نشینند و جلوه‌هایی از ارادت به اباعبدالله الحسین (ع) سرور شهیدان را به نمایش می‌گذارند.

در بازار قزوین و برخی از خیابان‌های منتهی به آن هم انواع پرچم‌های سبز و سیاه، طبل، لباس‌های مشکی، لباس‌های کودکان و نوزادان ویژه محرم، انواع شمع، چراغ، زنجیر و سربند‌های عاشورایی به چشم می خورد.

فروش استکان و لیوان، سماور‌های بزرگ، منقل، اسپند و گلاب، ظروف یکبار مصرف، نیز این روز‌ها در قزوین رونق یافته است.

 دوخت لباس‌های شیرخوارگان حسینی

بسیاری از بانوان استان در تدارک تهیه گهواره و قنداقه حضرت علی اصغر (ع) هستند.

یکی از برنامه‌هایی که هر ساله در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) و در آستانه ماه محرم اجرا می‌شود، برپایی کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی با نام حضرت علی اصغر (ع) و چادر‌های متبرک به نام حضرت رقیه (س) است.

در این کارگاه تعدادی از بانوان داوطلب دوخت و بسته بندی این لباس‌ها را انجام می‌دهند، لباس‌هایی که در این کارگاه دوخته می‌شود در همایش شیرخوارگان حسینی و همچنین در بیمارستان‌ها و زندان‌ها توزیع خواهد شد.

بوی محرم به مشام می‌رسد

این روز‌ها هرکجای این استان سفر کنی و از کوی و برزنی بگذری بوی محرم به مشامت می‌رسد، عشق به حسین کوچک و بزرگ ندارد، عشق به حسین در قلب‌ها ریشه دوانده و برای همیشه در قلوب مسلمانان ساری و جاری است.

هر کجا ملک خدا هست، حسینیه توست

هر که را می‌نگرم شور محرم دارد

گزارش از سمیه کاتبی

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.