سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدمات نوین آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز

معاون پژوهش و فناوری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دانشگاه تهران گفت: آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز خدمات نوینی را جهت ارائه به محققان حوزه نقشه برداری مغز ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی حسین زاده معاون پژوهش و فناوری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دانشگاه تهران در نشست خبری پنجمین مدرسه تابستانی مغز و شناخت که در آزمایشگاه نقشه برداری مغز دانشگاه تهران برگزار شد گفت: این مدرسه توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز و با همکاری انجمن علوم اعصاب ایران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

وی ادامه داد: آزمایشگاه تمامی خدمات پژوهشی ام آر ای مغزی، سیگنال های مادون قرمز از مغز و سیگنال های مغزی را برای محققین حوزه مطالعات نقشه برداری مغز ارائه می کند.

معاون پژوهش و فناوری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دانشگاه تهران اضافه کرد: به طور کلی آزمایشگاه در برنامه توسعه  و خدمات جاری خود،  سرویس های اخذ و آنالیز دی تا و تحریک مغز را برای محققین فعال در حوزه نقشه برداری سراسر کشور، با کیفیتی مطلوب و به صورت تکرار پذیر ارائه می دهد.

حسین زاده افزود: گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزۀ علوم و فناوری‌های اعصاب شناختی از طریق ارائه خدمات تصویربرداری عصبی و تحریکات عصبی، ارائه خدمات تخصصی و مشاوره در زمینه کسب داده‌ها و پردازش تصاویر چندوجهی مغزی به مؤسسات پژوهشی در حوزه علوم و فناوری اعصاب شناختی، کمک به توسعه فناوری‌های نوین نقشه برداری مغز و تحریک عصبی و ارتقای سطح علمی و فناوری کشور به سطح جهانی در حوزه علوم اعصاب شناختی از جمله اهداف این مرکز است.

وی با اشاره به دستاورده های مرکز اضافه کرد: بیش از 2 سال از افتتاح آزمایشگاه نقشه برداری مغز می گذرد و تا کنون اقداماتی مطلوب در این حوزه ارائه شده به طوری که تا به امروز بیش از 150 پروژه در خصوص سیگنال ها و تصویر برداری از مغز اخذ شده است.

معاون پژوهش و فناوری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دانشگاه تهران ادامه داد:  از جمله دستاوردهای فعالیت‌های واحد ارتباط مشتری در سال 96، تهیه یک دیتابیس حدود 10 هزار نفری از کلیه متخصصین و افراد مرتبط و ثبت و اجرای حدود 200 پروژه در هر 7 آزمایشگاه فعال است که برخی از این پروژه ها همچنان در حال اجرا است.

یکی دیگر از ماموریت های آزمایشگاه نقشه برداری مغز، ترویج ،جلو بردن و رونق نقشه برداری مغز در کشور است که متخصصین با برقراری ارتباط در حال پیش برد کارهای تحقیقاتی خود هستند.

وی با تأکید بر لزوم تقویت کشور در چهار عرصه‌ی نانو، بایو، علوم شناختی، و فناوری اطلاعات، افزود:‌ تعامل بین نهادهای مختلف نیازمند سازوکاری جدید است، کاری که در این آزمایشگاه انجام گرفت مدل و روش بسیار خوبی بود که در مدیریت آن دستگاه‌های مختلف همچون وزارت علوم، وزارت بهداشت، و دانشگاه‌ها نقش دارند.

معاون پژوهش و فناوری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دانشگاه تهران، مستقل‌بودن این آزمایشگاه را از مهمترین مزایای آن نام برد و افزود: این آزمایشگاه تحت نظر وزارت علوم است و تعاملی خوب میان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در حوزه علمی به وجود می‌آورد. در این آزمایشگاه استخدام هیأت علمی نداریم و دانشجویی هم نخواهیم داشت و قرار است در اختیار همۀ پژوهشگران داخلی و بین‌المللی قرار گیرد.

حسین زاده با اشاره به اهمیت علوم شناختی و حوزه وسیع آن گفت: علوم شناختی حوزه میان‌رشته‌ای است که چند رشته دیگر را مثل فلسفه ذهن، علم اعصاب و روانشناسی به طور جدی در مطالعه کارکردهای شناختی انسان درگیر می کند.

انتهای پیام/

نشست خبری پنجمین مدرسه تابستانی مغز و شناخت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.