سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قاضی زاده هاشمی مطرح کرد؛

لزوم پرداخت مطالبات جامعه پزشکی با پول نقد/ صرفه‌جویی ۳۰ درصدی دانشگاه‌های علوم پزشکی در هزینه‌های جاری

وزیر بهداشت گفت: پرداخت مطالبات جامعه پزشکی به جای اوراق باید به وسیله پول نقد انجام شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در حاشیه مراسم اولین جشنواره تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف‌ که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس گزارش رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بین 10 تا 30 درصد در هزینه‌های بیمارستانی صرفه جویی شده است و این به معنای کم فروشی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیست، در واقع صرفه‌جویی به معنای کاهش کمی و کیفی خدمات نیست بلکه شامل پیشگیری از هزینه‌های غیر ضروری‌ است.

صرفه‌جویی پزشکی دشوارتر از سایر حوزه‌ها

هاشمی تأکید کرد: صرفه‌جویی در کار پزشکی بسیار سخت‌تر از سایر قسمت‌هاست، زیرا ارائه خدمات به بیماران که با جان آنها سر و کار دارد کار را سخت‌تر خواهد کرد و کم فروشی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی با اشاره به جلوگیری از سفرهای‌ غیر ضروری و انجام تشکیلات اداری غیر لازم‌ به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها گفت: بیمارستان به مردم تعلق دارد و همگی باید تلاش کنیم تا بهترین خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارائه شود.

قاضی زاده با اشاره به بارگذاری بیش از هزار و 100 تجربه‌ موفق بیمارستانی در سامانه وزارت بهداشت افزود: امروز با حضور رئیس مجلس از 3 دانشگاه برتر و 10 بیمارستان نمونه در زمینه صرفه‌جویی هزینه‌های بیمارستانی تقدیر به عمل آمده است.

هاشمی ادامه داد: در بخش درمان داروهای‌ مشابه‌ خارجی که در داخل کشور تولید می‌شود بر اساس ابلاغ‌ دستورالعملی‌ در اولویت‌ قرار دارد مگر آن که اساتید‌ مورد نظر ضرورتی‌ در تجویز دارو یا برند خارجی ببینند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از داروی برند و انجام عمل زیبایی ممنوع و از پوشش بیمه خارج شده است، تأکید کرد: عمل‌های جراحی از پوشش بیمه حذف شده است مگر آن که جراحی‌هایی که در جهت درمان مانند هزینه تعویض مفصل‌ زانو است با صلاح دید‌ اساتید با پوشش بیمه‌ای این نوع عمل‌های جراحی انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به تعریف 250 خدمت راهنمانی‌ بالینی‌ گفت: بخش عمرانی با آهنگی کمتر در حال کار است و جامعه پزشکی خوشبختانه امروزه صرفه‌جویی خوبی در اعتبارات دولتی می‌کنند.

پرداخت مطالبات‌ جامعه پزشکی

وزیر بهداشت در خصوص پرداخت مطالبات‌ جامعه پزشکی به صورت اوراق گفت: اوراق باعث می‌شود که دولت‌های بعدی بدهکار شوند، اوراق بخشی از سبد اقتصادی است که به وسیله هر دولتی انتخاب می‌شود اما به طور کلی معتقدم که ما اوراق نمی‌توانیم به پزشکان، شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در عوض مطالباتشان‌ بدهیم. قرار بود به جای اوراق پول نقد به پزشکان و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت شود و امیدواریم این مسئله دیگر تکرار نشود.

وی تأکید کرد: برای رفع مشکلات نیازمند همکاری سازمان برنامه و بودجه، مجلس و بیمه هستیم و بر اساس قانون ساز و کارهایی برای رهایی از مشکلات مشخص شده ولی متأسفانه کسی آن را رعایت نمی‌کند.

وزیر بهداشت اشاره کرد: شرایط کنونی کشور دائمی نبوده و نباید اجازه دهیم تا بخش خصوصی نابود شود و به نظرم دولت می‌تواند خرید‌ها را به صورت متمرکز‌ مشابه وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد.

هاشمی اضافه کرد: بخش خصوصی در همه مراحل کنار ما بوده و اشتغال زیادی را در عین فساد کم در کشور ایجاد کرده است و ما نباید اجازه دهیم در این مسیر آسیب‌ ببیند.

وی یادآوری کرد: بخش خصوصی در زمان تحریم کمک حال دولت بوده و ما نیز باید از بخش خصوصی حمایت کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.