لاریجانی گفت: وضعیت بیماری‌های غیرواگیر اسف بار است و ۸۰ درصد از مرگ و میر‌ها به دلیل این بیماری‌هاست.

ممنوعیت انتقال دانشجویان پزشکی خارج کشور به ایران از سال ۲۰۱۹به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت عصر امروز در مراسم امضاء تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت و امور خارجه که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، ‌اظهار کرد: در حوزه آموزش پزشکی 250 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند و امروزه بیش از چهار هزار نفر درگیر آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی سال 97 هستند.

وی ادامه داد: تبادل استاد دانشجو یکی از موضوعات مهم در حوزه دیپلماسی پزشکی محسوب می‌شود و با توجه به شرایط کشور باید کاری کنیم که دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی اقداماتی  انجام دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که 60 درصد از آنها در تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند، افزود: خوشبختانه کشورهای منطقه آموزش تخصصی در حوزه پزشکی ندارند ولی ایران از ظرفیت بالای علمی برخوردار است.

وی اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در حوزه پزشکی راهی کشورهای منطقه می‌شوند که از نظر ارزشیابی مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند و در ایران تنها 20 درصد از دانشجویانی که معدلشان بین 19 تا 20 بوده به دانشگاه راه پیدا می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه ما به سمت ارتقاء رنکینگ بین‌المللی پیش رفته‌ایم، افزود: به دلیل مشکلات ارزی 2 هزار پرونده برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج کشور به ایران در حال رسیدگی است و 10 هزار مورد از  پرونده‌ها نیز به دنبال ارز دانشجویی هستند و به طور کلی ما نمی‌توانیم برنامه ریزی کشور را با تمایلات و خواسته‌های خانواده‌های دانشجویان مطابقت دهیم.

وی تأکید کرد: از سال 2019 افرادی که در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل می‌شوند تا پایان دوره‌شان اجازه انتقالی به یکی از دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی داخل کشور را حتی با گذراندن واحدها ندارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: آموزش پزشکی در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است به همین دلیل برخی از دانشگاه‌ها تقاضای ایجاد شعبه در داخل کشور دارند یا خواستار راه‌اندازی شعبه از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران را در کشور متبوع هستند.

وضعیت اسف‌بار بیماری‌های غیرواگیر در ایران

وی ادامه داد: وضعیت بیماری‌های غیرواگیر اسف بار است و 80 درصد از مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است البته خوشبختانه کشورمان از یک استراتژیک روشن در زمینه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر برخوردار است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما جزو پنج کشور برتر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در دنیا هستیم، گفت: رئیس جمهور ایران در جمع ریاست جمهوری 20 کشوری قرار دارد که باید برای 50 کشور جهان از نقش ایران در مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر سخنرانی کند.

وی اظهار کرد: ایران در زمینه اهداف پزشکی جایگاه رفیعی در دنیا و در سازمان یونسکو دارد و باید این جایگاه را در سازمان‌های بین‌المللی ارتقاء بخشیم.

لاریجانی یادآوری کرد: بر اساس شرایط کشور و معارف، ایران حرف‌های نویی در حوزه سلامت دارد و توانسته هولدینگ و ترانس پلیت را حل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار