سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت مطرح کرد؛

افزایش ۲۵ هزار تخت بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول/ لزوم حمایت جدی مجلس از حوزه سلامت/ نبود نقدینگی مشکل جدی بیمارستان‌ها

قاضی‌زاده هاشمی گفت: واگذاری قیمت گذاری خدمات پزشکی به دولت و نبود نقدینگی از مشکلات اصلی حوزه سلامت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در اولین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در طول 5 سال گذشته روسای بیمارستان‌های سراسر کشور با تحمل زحماتی بسیار فعالیت های خود را ادامه داده اند و خوشبختانه در قالب طرح تحول نظام سلامت یکی از مهمترین اتفاق های خوبی که رخ داده، کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم بوده است.

وی ادامه داد: پیش از اجرای طرح تحول سلامت، سهم مردم در مراجعات به مراکز درمانی جهت بستری  49 درصد بود و مراجعین رقمی بیش از 60 درصد را از جیب پرداخت می‌کردند اما خوشبختانه این میزان در سال 95 به 35 درصد کاهش پیدا کرده است و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده برنامه ششم، این مبلغ به 25 درصد خواهد رسید.

نوسازی و تعویض فضا و تختهای بیمارستانی

وزیر بهداشت با اشاره به حمایت خوب دولت و مجلس از حوزه سلامت، افزود: بیش از 2 میلیون و 700 هزار متر مربع از فضاهای بیمارستانی و مراکز درمانی نوسازی، 25 هزار تخت به بیمارستان‌های سراسر کشور افزوده شده و همچنین 50 هزار تخت قدیمی تعویض شده است.

وی با اشاره به اضافه شدن بالغ بر 57 هزار تجهیزات پزشکی به حوزه سلامت  پس از اجرای تحول کشور، تاکید کرد: بعد از طرح تحول نظام سلامت دسترسی ها در مناطق محروم افزایش چشمگیری پیدا کرد و علاوه بر مردم، نمایندگان نیز طعم شیرین این نوع خدمات را احساس کرده‌اند، همچنین نظارت دقیق نمایندگان مجلس سبب کاهش بسیاری از مشکلات بعد از اجرای طرح تحول شده است.

وی اضافه کرد: بعد از اجرای طرح تحول بالغ بر 2000 اتاق ویژه زایمان ایجاد و زایمان طبیعی در مراکز درمانی رایگان شده و 15 هزار پزشک متخصص در سراسر کشور توزیع شده است که این به معنای اجرای عدالت در سلامت و افزایش دسترسی های مردم به خدمات بهداشتی درمانی است.

هاشمی ادامه داد: کنترل هزینه ها از ابتدای امسال به معنای کاهش خدمت است، اما اگر این وضع ادامه پیدا کند مجبور خواهیم شد به نوعی بسته‌خدمات بهداشتی درمانی را کوچکتر کنیم و مسلم است که در این مسئله بخشی از مردم آسیب خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه بخش مدیریتی و کنترل هزینه‌ها از طرف خودمان است تا از هزینه‌های غیر ضروری پرهیز شود، تأکید کرد: امروزه بالغ بر 250 راهنمای بالینی، نظام ارجاع، پزشک خانواده و کنترل نسخ در برخی از مناطق کشور راه‌اندازی شده است، همچنین با کمک جامعه پزشکی بخشی از خدمات را در قالب لیست انتظار گذاشتیم و پس از اجرای طرح تحول به دلیل محدودیت‌ های مالی زیبایی را از پوشش بیمه حذف کرده‌ایم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تا به امروز 2 میلیون دفترچه بیمه به دلیل همپوشانی حذف شده است و بیمه ها متناسب با اعتبارشان برای خدمات در بیمارستان ها سقف تعیین کرده اند که این مسئله از طرفی خوب و از طرف دیگر محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به شکل جدید مشکلات با ورود به تحریم افزود: بعد از آغاز تحریم ها، برای تامین تجهیزات دارو و ملزومات مصرفی با مشکلاتی روبرو هستیم، روسای دانشگاه ها باید با رعایت اصل بهداشت پیشگیری، نظام ارجاع که هدف نهایی استقرار بهداشت و درمان در کشور است را به همراه کنترل هزینه ها اجرایی کنند تا مردم کمترین آسیب را در این خصوص ببینند و این مسئله نیازمند حمایت مجلس است.

نقدینگی؛ مشکل اصلی بیمارستان ها

هاشمی گفت: باید با کمبودهای احتمالی ناشی از تحریم مقابله کنیم تا مردم کمترین آسیب را ببیند، مشکل جدی امروز بیمارستان‌ها نقدینگی است، زیرا خدمات بهداشتی درمانی در طول یکسال گذشته ارائه شده ولی پولی دریافت نکرده‌اند و حقوق 110 هزار پرسنل با مشکل روبرو است، حقوق پرسنل به غیر از کارد پزشکی از محل درآمد بیمارستان ها تامین می‌شود و این چرخه به نوعی سخت و پیچیده است.

وی ادامه داد: بیمارستانی که خدمات را فروخته است باید درآمدی کسب کند تا بتواند هزینه ‌ها را تامین کند و طبیعی است که اگر پولی نداشته باشد چرخه خدمات با مشکل روبرو می‌شود.

هاشمی ادامه داد: با توجه به قوانین مصوب مجلس هر دستگاهی که از بیمارستان خریدی را انجام می‌دهد موظف است 60 درصد در موقع خرید و بقیه را ظرف 3 ماه آینده به بیمارستان و مرکز درمانی پرداخت کند، اما در سال 97 تأمین اجتماعی سهمش را پرداخت نکرد و منتظر اجرای قانون در این مورد هستیم.

تزار منفی مراکز درمانی

وی ادامه داد: مشکل دیگر حوزه سلامت کشور این است که مجلس قیمت گذاری خدمات پزشکی را به دولت که خود خریدار قیمت بوده واگذار کرده است، به همین دلیل هیچ وقت قیمت تمام شده را مدنظر قرار نمی‌دهد و این مسئله باعث بروز ورشکستگی بیمارستان ها شده و بر تراز منفی مراکز درمانی تاثیر گذاشته است، زیرا قیمت تمام شده را شورای عالی بیمه نپذیرفته و به نظرم اگر مجلس این بخشی را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان واگذار کند، وضعیت بهتر می شود.

انحصاری بودن خدمات در دست دولت

وی ادامه داد: علی رغم اینکه ما ادعا می‌کنیم که خدمات به بخش خصوصی واگذار شده، انحصاری بودن خدمات در دست دولت  است، اگر امروز به داد بخش خصوصی نرسیم نابود می‌شود و مشکلاتی را برای مردم در حوزه سلامت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: دستگاهی که 9 میلیارد تومان خریداری شده با توجه به نوسانات نرخ ارز قیمتش به 24 میلیارد تومان افزایش داشته و این مسئله در حالی است که دستمزد در سال 97 به وسیله هیئت وزیران 0 درصد تعیین شده است و به نظرم باید حداقل در کوتاه مدت ارز دولتی فراهم یا در خصوص تعرفه ها پیش بینی های لازم به عمل آید.

وی ادامه داد: باید بهترین ارز به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یابد و در این زمینه رئیس جمهور در جندین نوبت دستورهایی را ابلاغ کرده ولی متاسفانه تا امروز عملیاتی نشده است.

هاشمی گفت: خوشبختانه قسمت اعظم نیاز کشور به دارو و تجهیزات پزشکی به وسیله شرکت‌های تولیدکننده داخلی برطرف می‌شود، اما مشکلی که ما با آن روبرو هستیم تامین مواد اولیه و نقدینگی است، به طوری که در صنعت نیز همچین گرفتاری وجود دارد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث بودجه حوزه سلامت در سال 98 مطرح است بخشی از نگرانی‌ها وجود دارد که ارتباط سال گذشته تجهیزات سال گذشته را کم کنند اما با حفظ امانت نمایندگان می‌توانند جامعه پزشکی به کار خود با قدرت ادامه دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.