سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور استان‌های صداوسیمای:

رسانه ها بطور اعم و صداوسیما بطور اخص زبان مردم/ برخی نفوذی‌ها تلاش می ­کنند خود را داخل مردم جا بزنند

دارابی گفت:رسانه ها بطور اعم و صداوسیما بطور اخص "زبان مردم" باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیمای کشور گفت: انفتاح فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در رسانه، افزایش همگرایی ­ها و کاهش واگرایی ­ها و تقویت وحدت ملی، تبیین خدمات و کارنامه نظام، پرهیز از عنصر شخصیت در خبر به صورت افراطی، افزایش اعتماد و رضایتمندی مخاطبان، واقع نمایی و مرز آن با سیاه نمایی، سرعت عمل در انعکاس رخداد‌ها و حوادث، آموزش و افزایش مهارت‌های حرفه ­ای، خلاقیت و ایده‌های نو از مهمترین مطلبات جشنواره بیستم  بود.

علی دارابی در کمیسیون تخصصی خبر افزود: جامعه کنونی ایران و مسائل، چالش­ ها، موانع و تنگناهایش از یک­سو موفقیت ­ها، پیشرفت‌ها و تلاش­­ هایش از سوی دیگر گونه ه­ای درهم تنیده است که حوزه کار رسانه ­ها را سخت، دشوار و پیچیده کرده است به گونه ­ای که کافی است اندکی تعلل، تحیر، واماندگی و تعجب رسانه­‌ها نسبت به وقوع رخداد‌ها و حوادث نو پدید موجب شود  به سرعت مرجعیت خود را از دست بدهد و موجب کاهش اعتماد افکارعمومی به رسانه به عنوان منبع اصلی کسب اطلاع، آگاهی و خبر شود.

وی گفت: مطالبات به حق مردم مبنی بر اینکه مسئولان اجرایی باید کارآمد، صادق، پاکدست و خدمتگزار واقعی مردم باشند و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) نوکر مردم باشند، تمام تلاش خود را برای خدمت و حل مشکلات جامعه از بیکاری، تورم، گرانی، رکود، توقف واحد‌های تولیدی بکار گیرند.

معاون امور استان‌های صداوسیمای کشور ادامه داد: انتظار به حقی که از رسانه­‌ها بطور اعم و از صداوسیما بطور اخص دارند که "زبان مردم" باشد و در کنار آن­ها و در ایفای مقام پرسشگری و نظارت کارآمد و فعال و حرفه ­ای عمل کنند هم یک مطالبه به حق و درست است و باید همه لوازم آن را فراهم ساخت. مردم انتظار دارند رسانه صدای اعتراض آن­ها را منعکس کند و نظاره ­گر و ساکت نباشد.  

 وی افزود: از سوی دیگر برخی شورش­ ها، اعتراضات که نسبتی با مردم ندارد، اما برخی نفوذی‌ها یا برخی افراد جاهل و نادان که در زمین دشمنان انقلاب بازی می­ کنند و تلاش می ­کنند موج سواری کنند و خود را داخل مردم جا بزنند و از شعار‌ها و مطالباتی که می­ دهند، نشانه­‌هایی را که برای تخریب هدف قرار می­ دهند معلوم می­ شود که این صدا‌ها نسبتی با مطالبات مردم ندارد و در اینجا رسانه باید هوشمندانه این "شعار‌ها و نشانه­ ها" را که برگرفته از اهداف دشمنان انقلاب است، برای افکارعمومی روشنگری کند تا صف مردم از آنان جدا شود و ضدانقلاب و دشمنان نتوانند به اهداف خود برسند.

علی دارابی افزود: در سوی دیگر مسئولان و مقامات دولتی و اجرایی هستند که برای عمران، آبادانی، پیشرفت و سازندگی کشور تلاش شبانه روزی می ­کنند و توقع دارند که همه این کار‌ها را مردم مطلع شوند. زیرا این اقدامات به منظور امیدآفرینی و گسترش فرهنگ خدمتگذاری به مردم می­ دانند و بر این باورند که هر قدر این تلاش ­ها بهتر و بیشتر نشان داده شود، موجب افزایش اعتماد عمومی به خدمتگزاران و نظام خواهد شد.

معاون امور استان‌های صداوسیما گفت:حال اینجا رسانه و به ویژه بخش خبر است که باید رسالت حرفه ­ای خود را بر اساس سیاست­ ها، ملاحظات و اولویت­‌های ابلاغی رسانه و البته با بهره­ گیری از «اجتهاد رسانه ­ای» مبتنی بر «شجاعت، به روزبودن، ریسک ­پذیری، سرعت عمل و حفظ مرجعیت رسانه» را در بروز رخداد‌ها و نیز تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کشور اتخاذ کنند.    

علی دارابی  با بیان اینکه  باید رسانه واقع­بین باشد، گفت: تحقق این مهم مستلزم شرایطی از جمله: پرهیز از بالا بردن و دامن زدن به مطالبات مردم بیشتر از ظرفیت و منابع کشور که امکان تحقق عملی ندارد، اجتناب از اینکه متهم به پوپولیسم و عوام­گرایی نشود، پرهیز از اینکه صدای مردم را که باید به موقع شنید به بهانه اینکه ضد انقلاب و دشمنان سوء استفاده می ­کنند را منعکس نکند (محافظه کاری)، مراقبت از اینکه برچسب دولتی شدن بخورد چرا که تبلیغات خدمات دولتمردان را منعکس می­ کند، مراقبت از اینکه با انعکاس صدای نفوذی ­ها در میان ملت موجبات سوءاستفاده دشمنان و رسانه­‌های در اختیار آنان را فراهم نسازد، توجه به اینکه اگر شبکه­‌های استانی تصمیم شجاعانه بگیرند مسائل و رخداد‌های استان خود را خود حل کنند و آن را ملی و سراسری نکنند و خود قدرت و شجاعت تصمیم گیری داشته باشند، قدرت تحلیل و پیش­بینی حوادث و رخداد‌های پیش­رو را داشته باشند و برای آن­ها سناریو‌های لازم را طراحی کنند و غافلگیر نشوند.

وی همچنین به رویکرد‌ها و اولویت ­های خبر مراکز در جامعه امروزی ایران اشاره کرد  و گفت: افزایش بسته­‌های خبری که برخوردار از سرعت عمل در کوتاه­ترین زمان هستند: اخبار ۶۰ ثانیه­ ای، زیرنویس و ...، تولید برای فضای مجازی، بازگرداندن دوباره قدرت به رادیو برای خبررسانی و اطلاع­ رسانی، گسترش دفاتر خبری در شهر‌ها و شهرستان­‌ها با بهره­ گیری از ظرفیت و منابع استان، بهره­ گیری از خدمات شهروند خبرنگار همراه با آموزش ­های مهارتی لازم، افزایش برنامه­‌ها و نیز حجم تحلیل محتوی که قدرت بصیرت و دانش مخاطب را بالا ببرد، استفاده و بهره گیری از کارشناسان با صلاحیت و البته از گرایش­‌های سیاسی مختلف که باورپذیری و اعتماد افکارعمومی را موجب شود بخشی از این اولویت هاست.

وی اضافه کرد:آینده نگری و آینده پژوهی رخداد‌ها و تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی استان و شهر‌های تابعه و داشتن تحلیل درست از چالش­ ها و مشکلات و تهیه پیوست رسانه ­ای برای آن­ها، امیدبخشی و امیدآفرینی با انعکاس خدمات انجام شده بخصوص امسال که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و فرصتی شایسته برای تبیین کارنامه انقلاب فراهم شده است، تولید و پخش برنامه­‌های چالشی، زنده، مخاطب محور که در برگیرنده چرخه پرسشگری رسانه و پاسخگویی مسئولان باشد بخش دیگری از این اولویت هاست.

وی گفت:خبرنگار و دوربین در میان مردم و در متن رخداد‌ها هیچ محدودیت و منعی برای حضورشان در رخداد‌ها و حوادث نیست و باید در کم­ترین زمان ممکن خبر از آن حادثه یا رخداد توسط خبر صداوسیما منعکس شود.

انتهای پیام/ب

صحبت های معاون امور استان‌های صداوسیما در شهرکرد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.