سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشپزخانه سلامت؛

شربتی که قلب و اعصابتان را آرام می‌کند/ نوشیدنی سنتی ضد یبوست و گرمازدگی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در آرامش قلب و اعصاب، بی خوابی و درمان یبوست موثر دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ شربت گل محمدی حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ ، کربوهیدرات، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، روی، منگنز، مس، پروتئین، قند مانند گلوکز، ساکار‌وز و فرو‌کتوز، آنتی اکسیدان مثل پلی‌فنول، کاتچین و فلاونوئید، اسید سیتریک و فولیک است.

برای بررسی خواص شربت گل محمدی اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهمترین خواص شربت گل محمدی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص شربت گل محمدی اظهار کرد: این شربت آرام‌بخش قلب و اعصاب، خواب آور، رفع‌کننده تپش غیرطبیعی قلب و از بین برنده نگرانی و افسردگی است؛ شربت گل محمدی با بهبود عملکرد روده‌ها از بدن سم‌زدایی و یبوست را هم رفع می‌کند.


بیشتر بخوانید: دلایل تپش قلب ناگهانی چیست؟


وی درباره خواص دیگر شربت گل محمدی بیان کرد: این شربت تاثیری چشمگیر در پاکسازی کبد و صفرا، باز شدن رنگ چهره و شادابی پوست و مو دارد؛ شربت گل محمدی درد‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد و به تنظیم قاعدگی هم کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت گل محمدی برای مبتلایان به مشکلات تنفسی، سل و افرادی که دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند، بسیار مفید است؛ این شربت نقشی موثر در کاهش تب و رفع گرمازدگی دارد.


بیشتر بخوانید: تپش قلب‌های ناگهانی را جدی بگیرید


عظمایی تاکید کرد: شربت گل محمدی خاصیت آنتی بیوتیکی دارد بنابراین عفونت‌های بدن را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: شربت گل محمدی به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، پلی‌فنول، کاتچین و فلاونوئید خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.


بیشتر بخوانید: راه‌های درمان تپش قلب را بشناسید


عظمایی یادآوری کرد: نوشیدن و غرغره کردن شربت گل محمدی تاثیری چشمگیر در بهبود زخم‌های دهان، لثه، ورم گلو و لوزه‌ها دارد؛ این شربت ملین است بنابراین افراط در مصرف آن موجب اسهال می‌شود.

 

 مواد لازم برای تهیه سه لیتر شربت گل محمدی

گلبرگ گل محمدی تازه                                    نیم کیلوگرم

عسل                                                                    یک و نیم کیلوگرم

آب                                                                       ۲ لیتر

آب لیموترش تازه                                               یک قاشق غذاخوری

 طرز تهیه شربت گل محمدی

-نخست گلبرگ‌های گل محمدی تازه را داخل قابلمه بریزید سپس آب جوشیده شده را به آنها اضافه کنید؛ در قابلمه را با دمکن بپوشانید تا عطر و بوی گل خارج نشود.

-پس از گذشت ۲۴ ساعت گلبرگ‌های گل محمدی تازه را آبکش کنید تا گلبرگ‌ها جدا شوند.

-شربت به دست آمده را روی اجاق گاز بگذارید سپس عسل را به آن اضافه کنید و در حرارت ملایم (۵۵ درجه سانتی‌گراد) شربت را کمی هم بزنید تا قوام بیاید.

-شربت را از روی اجاق گاز بردارید آب لیمو ترش تازه را به آن اضافه و صبر کنید تا شربت سرد شود و به خوبی جا بیفتد.

-موقع مصرف ۲ قاشق غذاخوری از شربت را داخل یک لیوان بریزید، چند قطره آب لیمو ترش تازه و ۲ تکه یخ را به آن اضافه کنید و بقیه لیوان را آب بریزید سپس شربت را میل کنید.

-این شربت را می‌توان روزانه ۲ تا سه لیوان استفاده کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.