سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سنگ‌اندازی ریاض و تل آویو در تشکیل کابینه لبنان

به تحلیل برخی از کارشناسان سعد حریری تحت تاثیر عربستان و اسرائیل خواهان قطع رابطه با سوریه شده و در تشکیل کابینه به نوعی سنگ‌اندازی می کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اواسط هفته گذشته بود که سعد حریری نخست وزیر لبنان در اظهاراتی تهدیدآمیز تاکید کرد، اگر مردم لبنان بر تداوم رابطه با دولت سوریه اصرار ورزند، کابینه جدید را تشکیل نخواهد داد. این اظهارات  موجب نارضایتی مردم شد. آنها انتظار داشتند پس از معلوم شدن نتایج انتخابات پارلمانی، برای بهبود اوضاع فعلی لبنان، هر چه سریعتر کابینه تشکیل شود. این بحث پس از انتخاب سعد حریری به عنوان نامزد تشکیل کابینه جدید از سوی میشل عون رئیس جمهور لبنان آغاز شد. در جریان انتخابات پارلمانی، حزب‌الله حائز بیشترین کرسی مجلس شد که خوشحالی بسیار مردم را به دنبال داشت، چرا که آنها می خواستند در اسرع وقت خواستار تشکیل کابینه شدند تا مشکلات و مسائل اقتصادی‌شان حل شود. به تحلیل برخی از کارشناسان، اما سعد حریری از روی کار آمدن حزب الله چندان خرسند نبوده و سعی دارد در تشکیل کابینه جدید اعتنایی به نتیجه انتخابات نداشته باشد.

در همین رابطه جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا، سعد حریری را یکی از موانع تشکیل کابینه می‌داند و بر این باور است که او با اراده خود و با تاثیرپذیری از برخی کشورهای منطقه در نظام تشکیل کابینه سنگ اندازی می‌کند او معتقد است سعد حریری با تاثیرپذیری از سیاست های ارتجاع منطقه و رایزنی‌های پیوسته‌ای که با ریاض دارد، همچنین تحت تاثیر برخی از سفارتخانه‌های غربی، تلاش می‌کند نتایج انتخابات پارلمانی را که به نفع حزب الله است، در تشکیل کابینه لحاظ نکند تا ترکیب کابینه منعکس کننده پیروزی‌های حزب الله نباشد.

گفته می‌شود در فضای پیش آمده سید حسن نصرالله از مسئولیت اصلی خود دور خواهد شد و این هدفی است که به اعتقاد بسیاری، سعد حریری و هم پیمانانش به دنبال آن هستند. طبق اظهارات کارشناسان حوزه، موانع داخلی و خارجی از جمله کم کاری برخی  طوایف لبنانی که بسیاری از کرسی‌های مجلس را در اختیار دارند و سهم بیشتری از کابینه طلب می‌کنند در تشکیل نشدن سریع کابینه لبنان دخیل هستند؛ همچنین برخی دیگر از احزاب این کشور از لحاظ سیاسی خواستار حفظ مسئولیت فعلی خود از طریق تشکیل کابینه هستند که می توان نتیجه گرفت در واقع آنها به دنبال تشکیل کابینه‌ای با اعضا و مهره‌های خود هستند.

مردم لبنان به هیچ وجه رضایت ندارند که ارتجاع منطقه و همینطور غربی‌ها به عنوان  قدرت بالا دستی در صحنه تشکیل و ترکیب کابینه باشند و از روندطولانی موضوع ناراحت هستند. آنها بر این باورند که این مسئله تاثیرپذیری ارتجاع منطقه و غرب را افزایش می‌دهد. انتظار مردم لبنان این است که آراء آنها در تشکیل کابینه تعیین کننده باشد؛ همچنین فراهم کردن مقدمات ورود آوارگان سوری در لبنان از دیگر انتظارات مردم این کشور است. با توجه به شنیده‌ها، سعد حریری در حال انجام ماموریتش در بین جریان چهارده مارس بوده و به نظر می‌رسد که این خواست مردم را نادیده گرفته است.

در کنار مسئله تشکیل کابینه جدید، قطع رابطه با سوریه از مسائل دیگری است که در حال حاضر سیاست خارجی لبنان با آن درگیر است. در 14 فوریه 2005 بود که رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان توسط افرادی ناشناس ترور شد و به دنبال آن جریانی با متهم کردن دولت سوریه در قتل رفیق حریری پدر سعد حریری درصدد آن برآمد تا روابط بین دمشق و بیروت را خدشه دار کند که البته گذر زمان نشان داد چنین توطئه‌ها، جریان سازی رسانه‌ای و هجمه‌های تبلیغاتی غربی‌ها نمی‌تواند در روابط بین لبنان و سوریه تاثیرگذار باشد.

این اتفاق سبب شد تا سعد حریری تحت تاثیر جریان  پیش آمده، نسبت به سوریه رویکردی منفی داشته و درخصوص استحکام روابط با دمشق مقاومت به خرج دهد تا آنجا که در ادبیاتی تهدیدآمیز با صراحت اعلام کرد، درصورتی که مردم لبنان به از سرگیری رابطه با سوریه اصرار ورزند، کابینه‌ای  تشکیل نخواهد داد.

مصیب نعیمی کارشناس دیگر مسائل غرب آسیا اظهارات و موضع سعد حریری را مورد نقد قرار داد . او در این باره گفت که بسیاری از گروه‌های ملی لبنان چه سوسیالیسم و اسلام‌گرا خواهان عادی سازی روابط با سوریه هستند. باتوجه به اینکه لبنان از یک سو با دریا  و از سوی دیگر با برخی نقاط فلسطین که در اشغال رژیم صهیونیستی  است هم مرز بوده و در دو طرف دیگر با سوریه مرز مشترک دارد، بنابراین گروه‌های ملی مختلف در لبنان رابطه با سوریه را اقدامی ضروری و سرنوشت‌ساز می‌دانند.

گروه‌های طرف‌دار برقراری روابط با دمشق بر این باورند که سوریه گذرگاه لبنان به جهان عرب بوده و  برهمین اساس هم ادامه قطع روابط با دمشق منافع اقتصادی لبنان را به خطر خواهد انداخت. اما بر همه واضح  است که سوریه و لبنان پیوندهای فرهنگی، تاریخی و سیاسی عمیقی دارند و سوریه در مورد  قلع و قمع نیروهای تکفیری داعش، قدردان حزب‌الله لبنان بوده و این نشان دهنده گرایش ملت لبنان و سوریه به یکدیگر است.

طبق اظهارات تحلیلگران نخست وزیر لبنان باید بداند هر دولتی که در این کشور روی کار می‌آید باید این واقعیت اجتماعی را پذیرفته و در مسیر استحکام بخشیدن  روابط با سوریه باشد؛ این واقعیتی است که وجود دارد، مگر آنکه سعد حریری بخواهد خواست عربستان و اسرائیل را اجرا و روابطش با سوریه را قطع کند وگرنه خواست مردم غیر از ریاض و تل‌آویو است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دستور از رییس اش امده .باید صد در صد علام حلقه به گوش باشد .مزدورند .اینها دست پروده اند .به هیچ چیز بحز موقیعیت و پول اهمیت نمی دهند
ناشناس
۲۰:۵۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
همیشه یکی پیدا میشه وسط راه جا بزنه
سیامک
۱۹:۰۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
همین چند ماه پیش عربستان این سعد حریری رو گروگان گرفته بود
ناشناس
۱۷:۲۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام ودرود خدابرملت شریف وشجاع وآزاده لبنان درود سلام به روان پاک شهدای والامقام حزب الله من بعنوان یک جوان غیورایرانی به نمایندگی ازهمه دوستان وجوانان ایرانی به آقای سعدحریری سلام میفرستم این سلام همه جوانان غیورونترس ایرانی است
ناشناس
۲۰:۴۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
درود بر حزب الله وسیدحسن نصراللله
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر دشمنان ایران اسلامی