برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان با قانون جدید مبتنی بر الگوی نسبیت راهی برای ایجاد یک فرهنگ پارلمانی جدید در این کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتخابات پارلمانی لبنان قرار است فردا برگزار شود. این انتخابات در حالی به انجام خواهد رسید که پارلمان فعلی که در انتخابات سال ۲۰۰۹ مشخص شد، تا به حال سه بار و به دلایل امنیتی تمدید شده است.

الگوی نسبیت، برگ برنده حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان
قانون جدید انتخابات لبنان که بر اساس الگوی نسبیت برگزار خواهد شد، این کشور را به ۱۵ حوزه انتخاباتی تقسیم کرده تا از این میان ۱۲۸ نماینده که نیمی از آنها مسلمان و نیم دیگر مسیحی هستند، به پارلمان راه پیدا کنند. تعداد کرسی‌های مسلمانان ۶۴ کرسی است که ۲۷ کرسی به اهل تسنن و ۲۷ کرسی به شیعیان اختصاص داده شده و ۸ کرسی نیز متعلق به دروزی‌ها و ۲ کرسی تحت اختیار علوی‌ها است. در سهمیه مسیحی‌ها نیز ۳۴ کرسی به مارونی‌ها اختصاص دارد و ۱۴ کرسی در اختیار مسیحیان ارتودوکس است. ۸ کرسی نیز به مسیحیان کاتولیک و ۶ کرسی به ارمنی‌ها و یک کرسی به انجیلی‌ها و یک کرسی دیگر به سایر اقلیت‌های مسیحی اختصاص داده شده است.

این قانون جدید در تلاش برای راضی نگه داشتن همه گروه‌ها و احزاب است. به عبارتی دیگر قانون نسبیت به این معناست که هر گروه و حزبی در حوزه انتخابی خود، به اندازه آرای خود، در پارلمان نماینده داشته باشد، ولو اینکه جز لیست‌های پیشتاز در آن حوزه نباشد.

از این رو لبنان که دارای ساختار پارلمانی است، دولت در آن از دل مجلس بیرون می‌آید و نتیجه انتخابات تاثیر به سزایی در هرم سیاسی جدید این کشور خواهد داشت. در این میان هر کدام از طرف‌ها در تلاشند بیشترین تعداد از ۱۲۸ کرسی پارلمان را تصاحب کنند.


حزب الله عنصر برتر و تعیین کننده در انتخابات


علاوه بر حزب‌الله، جنبش شیعی امل تحت رهبری «نبیه‌ بری»، جریان «المستقبل» تحت رهبری سعد حریری، «جریان ملی آزاد» به رهبری «میشل‌عون» و جریان «نیرو‌های لبنانی» به رهبری سمیر جعجع، مهمترین جریان‌های شرکت‌کننده در انتخابات هستند.

در حال حاضر حزب الله توانسته جایگاه خود را در عرصه سیاسی لبنان تثبیت کند و به زعم اکثر کارشناسان و تحلیلگران، حذف حزب الله از هرم سیاسی لبنان امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته بسیاری از صاحب نظران، حزب الله با توجه به قدرت سیاسی و نفوذ جناحی خود عنصری تعیین کننده در انتخابات پیش رو خواهد بود و در عین حال خیلی زود لیست خود را برای حضور در اتخابات نهایی و اعلام کرد، در صورتی که سایر رقبا با تاخیر و وجود اختلافات، لیست انتخاباتی خود را اعلام کرده‌اند.

الگوی نسبیت، برگ برنده حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان
بر همین اساس محور غربی-عربی-عبری به شدت نگران شده‌اند و البته جریان رقیب یعنی ۱۴ مارس، در موضع ضعف و انفعال قرار گرفته است، از این رو سعودی‌ها برای کاستن از قدرت و نفوذ حزب‌الله در لبنان سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند.

شواهد حاکی از این است که کشور‌های غربی و عربی در صدد دخالت در انتخابات لبنان هستند تا جایی که وزیر صنعت لبنان از دخالت آمریکا و کشور‌های عربی در انتخابات پیش رو به شدت انتقاد کرده است، به خصوص اینکه برخی کشور‌های غربی نشست‌هایی را هم با برخی از وزرای دولت لبنان برگزار کرده‌اند.

همچنین حزب الله، دخالت‌های امارت و عربستان را در امور داخلی لبنان مورد انتقاد قرار داد و آن را مسئله‌ای غیرقابل پذیرش توصیف کرد. علی دعموش نایب رئیس کمیته اجرایی حزب الله به دخالت عربستان، امارات و آمریکا در انتخابات پارلمانی لبنان اشاره کرده و هدف از آن را تضعیف حزب الله دانست.

به نظر می‌رسد، عربستان و امارات در صدد نفوذ در پایگاه مردمی حزب الله و مورد خدشه قرار دادن برخی از لیست‌های انتخاباتی، به ویژه در حوزه بعلبک هرمل هستند تا با استفاده از آن، علیه مقاومت سوء استفاده تبلیغاتی و رسانه‌ای کنند، چرا که دیدار سفرای این دو کشور از بعلبک دلیلی بر این ادعاست.

از این رو حزب الله بر آن است با در اختیار گرفتن اکثریت کرسی‌های پارلمان، با طرح‌های آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی مقابله کند.

قوانین و مقررات جدید، نشان دهنده واقعیات عرصه سیاسی لبنان

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه نخستین بار است که در لبنان انتخابات پارلمانی بر پایه قانونی با الگوی نسبیت برگزار می‌شود، گفت: قوانین و مقررات جدید دستاورد بزرگی بود که در لبنان حاصل شد و جهش بزرگی را در عرصه سیاسی لبنان به وجود آورد؛ بنابراین این قوانین، واقعیات شفاف و درستی از انتخابات پیش رو را ارائه خواهد داد.

الگوی نسبیت، برگ برنده حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: قانون جدید انتخابات لبنان باعث خواهد شد تغییرات بزرگی در ترکیب پارلمان ایجاد شود، زیرا این قوانین و مقررات عرصه سیاسی لبنان را بیشتر نمایان خواهد کرد.

قنادباشی با اشاره به اینکه قوانین جدید در ایجاد یک فرهنگ پارلمانی جدید با حضور موافقان و مخالفان موثر خواهد بود، اظهار کرد: پارلمان جدید همه گروه‌ها و طوایف لبنانی را نمایندگی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این انتخابات به بهبود و رشد جایگاه حزب الله در داخل لبنان منجر خواهد شد و حزب الله می‌تواند نتایج بهتری را نسبت به گذشته کسب کند.

کارشناس مسائل منطقه افزود: پیش بینی‌ها بر این نکته استوار است که گروه‌های نزدیک به عربستان سعودی توفیق چندانی در کسب کرسی‌های پارلمانی لبنان را نخواهند داشت و باید در انتظار شکست در انتخابات باشند.

قنادباشی در پایان خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها و محور عربستان از زمانی که احساس کردند که حزب الله می‌تواند با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله کند، خصومت خود را در قبال مقاوت آغاز کردند و در طول زمان افزایش دادند و در انتخابات پیش رو هم به همراه محور عربی-عبری در صدد دخالت در انتخابات و تغییر در موازنه سیاسی به سود جریان‌های طرفدار خود در راستای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی هستند که البته مانند قبل، طرح‌ها و توطئه آنها شکست خواهد خورد.


قدرت همه جانبه حزب الله، دلیل نگرانی محور غربی_عبری_عربی


حزب الله امروز از هر روز دیگر قدرتمند‌تر است، این موضوع مبین آن است که بیشتر مورد هجمه قرار خواهد گرفت؛ آمریکا و متحدانش امروز معتقد هستند که حزب‌الله، پروژه‌شان را در کل منطقه تهدید می‌کند. همچنین موقعیت حزب الله در لبنان و منطقه مثال زدنی است و موئلفه‌های قدرت، محور غربی-عربی را نگران کرده است چرا که سعودی و کشور‌های حوزه خلیج فارس با امکانات سرسام‌آور، ابزار‌های کثیف و نیز قدرت رسانه‌ای بالا در پی دخالت در امور لبنان هستند.

در هر صورت به نظر می‌رسد طبق گفته‌ شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، عربستان از تعداد کرسی‌هایی که نمایندگان حزب الله در انتخابات پارلمانی تصاحب خواهند کرد شگفت زده خواهد شد.

انتهای پیام/

گزارش از علیرضا ایرجی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار