سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز طرح کنترل موریانه در بنای گنجینه شترخان نوش‌آباد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نوش آباد از آغاز طرح کنترل موریانه در بنای گنجینه شترخان نوش‌آباد خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،زهرا ساروخانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نوش آباد در این باره گفت : یکی از عوامل آسیب رسان جدی در بناهای تاریخی نوش آباد موریانه است به همین منظور و قبل از شروع هرگونه عملیات مرمتی در بنای تاریخی گنجینه شترخان محافظت طولانی‌مدت در برابر آسیب موریانه در اولویت طرح های مرمتی قرار گرفت ؛ کنترل موریانه درگنجینه شترخان نوش‌آباد با استفاده از ایجاد سد شیمیایی و سامانه طعمه‌گذاری در حال انجام  است.

وی افزود: طی بازدید قبلی کارشناسان این حوزه در اداره کل میراث فرهنگی استان یزد آثار خوردگی موریانه و همچنین در بعضی از بخش‌های بنا موریانه‌هایvagans  Anacanthotermes از خانواده Hodotermitidae  مشاهده شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نوش آباد گفت: بدین منظور ، با نظارت کارشناسان مذکور، برای کنترل موریانه از روش تلفیقی ایجاد سد شیمیایی و اجرای سامانه طعمه‌گذاری به صورت همزمان استفاده می ‌شود بدین طریق که در اجرای سد شیمیایی حفره هایی به فواصل 30 سانتی‌متری در کف و دیواره‌های بنا جهت تزریق سم ایجاد می گردد. در این روش یک سد یکپارچه شیمیایی در زیر سطح زمین ایجاد شده که هم دورکننده و هم کشنده است.

ساروخانی ادامه داد: برای ردیابی کلنی موریانه‌های تغذیه کننده بنا، ساختمان‌های پیرامونی گنجینه شترخان در نظر گرفته شده است و در آن‌ها ایستگاه طعمه‌ای معین جهت ردیابی و کنترل موریانه‌های زیرزمینی نصب شد.

گنجینه شترخان در مجموعه تاریخی درب ریگ با قدمت قاجار 13115 در تاریخ 24/5/84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

 

مشاهده آثار خوردگی موریانه در بنای گنجینه شترخان نوش‌آباد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.