سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیلگر ارشد آمریکایی:

آمریکا توانایی اجبار چین به اجرای تحریم‌های ضدایرانی را ندارد

یک تحلیلگر ارشد آمریکایی خودداری چین از توقف واردات نفت ایران را نشانه انزوای آمریکا در سطح جهانی خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تحلیلگر آمریکایی می‌گوید واشنگتن نمی‌‌تواند به چین فشار وارد کند تا سیاست‌های تحریمی واشنگتن علیه ایران را بپذیرد و اجرا کند.

«مایلس هوینیگ» تحلیلگر و فعال سیاسی با اشاره به اقدام اخیر چین به رد درخواست آمریکا مبنی بر توقف واردات نفت از ایران، تصریح کرد آمریکا نمی‌تواند قدرت بزرگی  مانند چین را مجبور کند که واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.

«هوینینگ» در گفتگو باشبکه تلویزیونی «پرسی تی وی» گفت این  احمقانه است که دولت آمریکا انتظار داشته باشد  چین به درخواست آمریکا تن دهد و در رابطه با واردات نفت، سیاست تجاری خود با ایران را تغییر دهد. با این حال، او افزود: ممکن است برخی از کشورها از سیاست خارجی آمریکا پیروی کنند اما چین قدرت قائم به ذاتی است. چین در اقیانوس آرام با قدرت نظامی رفتارهای تهاجمی دارد و هیچ گاه از خواسته های تجاری آمریکا پیروی نمی‌کند. چین ابرقدرتی است که با قدرت آمریکا رقابت می‌کند.


بیشتر بخوانید: چین درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت ایران را رد کرد


وی در ادامه، با رد تفاوت ماهیتی سیاست خارجی دولت کنونی و پیشین آمریکا تأکید کرد: دولتهای اوباما و ترامپ در پیگیری فلسفه استثناگرایی آمریکا شباهت دارند. اوباما هم همیشه درباره موقعیت برتر پیشین آمریکا در عرصه جهانی حسرت می‌خورد. ترامپ با شعار «عظمت را به آمریکا برگردانیم» صرفاً نام و صورت‌بندی این احساس حسرت را تغییر داد.

این فعال سیاسی آمریکایی در تحلیل ایستادگی چین در مقابل آمریکا برای صفر کردن و یا کاهش واردات نفت ایران اظهار کرد: سرمایه‌داری و امپریالیسم نیروی پیش‌برنده سیاست خارجی آمریکا هستند و تاکنون به این شناخت دست نیافته که دیگر کشورها به راحتی در برابر این گونه سیاست سرخم نمی‌‌کنند.  با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، چین به عنوان رقیب واشنگتن در عرصه جهانی در حال عبور از آمریکاست.  ترامپ با اقداماتش آمریکا را در سطح جهان منزوی می‌کند، به همین دلیل کشورهای بیشتری و با سهولت بیشتر فاصله خود با واشنگتن را بیشتر می‌کنند. اما چین کشوری خودکفا و مستقل و رقیبی جدی برای آمریکاست.

 «مایلس هوینیگ» همچنین تأکید کرد تغییر نظام کنونی ایران خواسته دولتهای جمهوریخواه و  دموکرات است و در این زمینه هیچ اختلافی وجود ندارد. هر دوی آنها از سرنگونی دولت مردمی محمد مصدق حمایت و به استقرار نظام پادشاهی کمک کردند و هم‌اکنون هر دو حزب  نیز از نظام کنونی ایران به یک اندازه نفرت و بیم دارند.

وی خودداری چین از تغییر سیاست تجاری‌اش در قبال ایران را نشان دهنده بی قدرتی و انزوای آمریکا در سطح جهانی خواند و افزود: تصمیم ترامپ به خروج از برجام، کارایی سیاستهای (خصمانه) آمریکا علیه ایران را  تغییر داده است. دولت اوباما می‌توانست تحریمهای مؤثری علیه دولت و مردم ایران وضع کند، اما تلاش ترامپ به اعمال تحریمهای گسترده با مشکل جدی مواجه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، تحریم ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
خدا آمریکا را نابود کنه