فارغ از نوع سوالات که به زعم کارشناسان حوزه هوشسنجی آزمونی قدیمی است سوالات در نظر گرفته شده برای آزمون تیزهوشان پیش از برگزاری به طور کامل در دسترس بوده و هر شخصی امکان آشنایی با آن را دارد.
با توجه به این شرایط با کامبیز کامکاری به عنوان متخصص سنجش هوش که حکم مشاوره در زمینه آزمونهای روانی را از رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور و رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان دریافت کرده است همچنین به دفعات به عنوان صاحبنظر سنجش هوش در جلسات ویژه مسئولان آموزش و پرورش وجود داشته گفتگو کردیم.
وی که به عنوان عضو کارگروه سازنده آزمون هوش و استعداد تحصیلی در تاریخ 2/3/97 جلسات مشترکی با افرادی همچون رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش و رئیس مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش داشته است، اعتقاد دارد آزمون گرفته شده توسط آموزش و پرورش متعلق به 80 سال پیش است و نسخه جدید آن تحت عنوان آزمون ریون پیشرفته پیشرونده که در سال 1962 منتشر شده است و استانداردسازی آن در کشور هم به نتیجه رسیده بسیار بهتر از آزمون به کار رفته در ارزیابی روز جمعه است.
کامبیز کامکاری دکتری آموزش و پرورش کودکان استثنایی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت این انتخاب که از سوی مسئولان آموزش و پرورش صورت گرفته است گفت: اعتقاد دارم به علت آشنایی نداشتن کافی مسئولان از آزمون جدید ریون، این آزمون استفاده نشده است و آزمون برگزار شده هم روایی ندارد در نتیجه نمیتوان هوش و استعداد تحصیلی را اندازهگیری کند.
وی ادامه داد: از شرایط یک آزمون دسترسی نداشتن عموم به سوالات است که متاسفانه آزمون گرفته شده حتی در دکههای روزنامهفروشی هم به فروش میرسد.
این دکتری آموزش و پرورش کودکان استثنایی تصریح کرد: از آزمونهای گروهی هوش معتبر در ایران که بسیار کاربرد محدود داشته و فقط در سازمانهای دولتی به مصارف محدود به کار برده میشود میتوان به آزمون دومینو، رینولدز و کافمن اشاره کرد که در جلسه کارگروه در زمینه استفاده از آزمونهای گروهی هوش به ویژه آزمون رینولدز و کافمن اطلاعات فراوانی برای اعضا ارائه شد اما متاسفانه به دلیل ناآگاهی از حیطه سنجش هوش این موارد مورد استفاده قرار نگرفت.
کامکاری بیان کرد: در نهایت به دلیل عدم روایی، فقدان اعتبار و ضعف شاخص دشواری سوالات ابزاری منسوخ برای سنجش تیزهوشی دانشآموزان استفاده شده است که به جرات میتوان گفت در هیچ جای دنیا چنین اقدامی انجام نمیشود.
این عضو کارگروه طراحی سوالات آزمون ورودی تیزهوشان متوسطه اول تاکید کرد: سوالات آزمون ورودی سال گذشته نسبت به این سوالات از نظر ارزیابی هوش سطح بهتری داشته است اما اکنون با این نوع سوالات و ارزیابی به تدریج به سمت حذف تیزهوش و سمپاد پیش میرویم.
کامکاری اظهار کرد: در کارگروهی که برای طراحی سوالات تشکیل شده بود و به ناگاه حذف شد پیشنهاد دادم تا از میان آزمونهای استاندارد هوش سوالاتی را به عنوان سوالات استاندارد برای این آزمون انتخاب کرده و تعدادی از داوطلبان اولیه که بعد از شرکت در این آزمون نمره حداقلی را کسب کردند طی مرحله دیگر از طریق پایگاه سنجش هوش مورد ارزیابی قرار بگیرند تا در نهایت به مدارس استعدادهای درخشان راه پیدا کنند اما این پیشنهاد مورد قبول واقع نشد.
انتهای پیام/