سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشته و زخمی شدن 5 هزار غیر نظامی طی 6 ماه گذشته در افغانستان

دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) با نشر گزارش تازه‌اش اعلام کرد که در شش ماه اول سال روان میلادی بیش از هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و بیش از 3 هزار تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) با نشر گزارش تازه‌اش اعلام کرد که در شش ماه اول سال روان میلادی بیش از هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و بیش از 3 هزار تن دیگر زخمی شده اند.

دفتر سازمان ملل این میزان را بالاترین آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان عنوان کرده است.

در گزارش یوناما آمده است که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۶۹۲ تن شامل ۵۴۴ زن، ۳۶۳ کودک و ۷۸۵ مرد کشته و ۳۴۳۰ تن به شمول ۹۹۲ کودک، ۳۸۷ زن و ۲۰۵۱ مرد زخمی شدند.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در این گزارش با اشاره به آتش بس میان حکومت و گروه طالبان گفته است: آتش بس کوتاه نشان داد که جنگ می ‌تواند متوقف شود و غیر نظامیان افغان دیگر نیازی به تحمل صدمات ناشی از جنگ ندارند.

وی از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که برای یافتن راه حل صلح‌آمیز، جلوگیری از تلفات غیر نظامیان و توقف جنگ تلاش کنند.

یوناما در گزارشش گفته است مسئول ۴۰ درصد تلفات غیرنظامیان طالبان و مسئول  ۵۲درصد دیگر آن گروه تروریستی داعش است.

در گزارش یوناما آمده که ۱۷ درصد تلفات غیرنظامیان نیروهای طرفدار دولت که مسئول ۲ درصد آن نیروهای خارجی هستند.

در این گزارش آمده است که ۲۹ درصد تلفات ناشی از جنگ‌های زمینی، ۲۸ درصد تلفات ناشی از حملات انتحاری ۱۷ درصد تلفات ناشی از انفجار مواد تعبیه شده و غیر انتحاری، ۹ درصد تلفات ناشی از قتل‌های هدفمند و عمدی، ۷ درصد تلفات ناشی از حملات هوایی، ۵ درصد تلفات ناشی از مواد باقی مانده از جنگ و ۵ درصد تلفات ناشی از حادثات دیگر بوده است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.