سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چین سامانه‌های موشکی خود را به جزایر تحت مناقشه بازگرداند+ عکس

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ۵ روز پس از ناپدید شدن سامانه‌های موشکی چین از یک جزیره مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، این تسلیحات بار دیگر در این منطقه مستقر شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از جانب شرکت «ایمج ست» نشان می‌دهد سامانه‌های دفاع موشکی چینی که از جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین ناپدید شده بودند، بار دیگر به محل استقرار خود بازگشته اند.

در تاریخ 3 ژوئن، جابجایی سامانه‌های موشکی زمین به هوای چینی از جزیره «وودی» (بزرگترین بخش از جزایر پاراسل) که مدل آن‌ها نیز مشخص نبوده است، گزارش شده بود. با وجود این، تصاویر جدید که در تاریخ 8 ژوئن تهیه شده اند نشان می‌دهند خط دفاعی ساحلی در این جزیره تنها 5 روز ناپدید شده بود و اکنون بار دیگر در محل پیشین مستقر شده است.

شرکت ایمج ست روز دوشنبه این تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد. بر اساس گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، برخی از موشک‌های مستقر در این جزایر، از نوع اچ کیو-9 (HQ-9) بوده اند.

دریای جنوبی چین به منطقه‌ای تحت مناقشه میان کشورهای منطقه تبدیل شده است، به طوری که اکنون ویتنام نیز بر جزایر پاراسل ادعای حاکمیت می‌کند. ویتنام، برونئی، مالزی، فیلیپین و چین نیز بر جزایر اسپراتلی که در دریای جنوبی چین واضع شده است، ادعای مالکیت دارند.

افزون بر قدرت‌های منطقه‌ای، آمریکا نیز در دریای جنوبی چین منافع خود را دنبال می‌کند و بر اهمیت آزادی دریانوردی در این منطقه تاکید کرده است. واشنگتن بارها پکن را به دلیل افزایش حضور نظامی خود در این منطقه محکوم کرده است و حتی دعوت خود از نیروی دریایی چین برای شرکت در مانورهای دریایی «کرانه اقیانوس آرام» 2018 پس گرفت و علت آن را «ادامه نظامی‌سازی دریای جنوبی چین» خواند.

این در حالی است که وزارت دفاع چین اعلام کرده است استقرار «تاسیسات دفاعی لازم، حق مشروع یک کشور مستقل» است.

واشنگتن اغلب با ارسال کشتی‌های جنگی به این آب‌های تحت مناقشه، نیروی نظامی خود را در این منطقه به رخ می‌کشد. در ماه مِه، یک ناوشکن و یک رزم‌ناو آمریکایی به فاصله 22 کیلومتری از جزایر پاراسل نزدیک شدند. پکن این رویداد را اقدامی تحریک‌آمیز از جانب آمریکا خواند و اعلام کرد نزدیک شدن این کشتی‌های جنگی به جزایر پاراسل، حق حاکمیت چین را نقض می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.