سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

ساختار سیاسی اتحادیه اروپا آلوده به فساد است

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع وزن اتحادیه اروپا در معاملات جهانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (پنج‌شنبه) با موضوع وزن اتحادیه اروپا در معاملات جهانی با حضور علیرضا شیخ عطار سفیر سابق در برلین در آلمان و ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران ایتالیا برگزار شد.

در ابتدای برنامه ظهره وند در رابطه با چالش‌های اتحادیه اروپا اظهار کرد:  اتحادیه اروپا بعد از جنگ جهانی دوم سعی کرد در روند برداشتن موانعی بعد از جنگ جهانی  موجب خسارت های زیادی شد تلاش کند و سعی کرد به یک اتحادیه پولی تبدیل شود و توانست مرزهای پیش روی خودش را بردارد.

وی افزود : اروپا در گذشته تجربه گرانبار داشته و نمی‌خواهند دوباره با آن مواجه شود؛ امروز اتحادیه اروپا بعد از چند دهه تلاش به خصوص در نشست ماسریخ  تنوانستند در  واحد  پولی اروپایی به توافق برسد، البته به دلیل مشکلات ساختاری نتوانستند در عرصه سیاست خارجی در یک وضعیت مستقل قرار بگیرند .

سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت : آنها توانستند در حوزه پولی گام های موفق و خوبی داشته باشند اما در مجموع اتحادیه اروپا با چالش‌های جدی مواجه هست، یکی از آنها چالش‌های ساختاری است یعنی ساختار های سیاسی که آلوده به فساد است  و این ساختار‌ها دچار مشکل شده است .

وی افزود: کشور فرانسه دارای دو جنبه سنتی و قدیمی است که امروزه آنها از صحنه خارج شده‌اند، چهره جدیدی به نام مکرون هم نتوانسته تا امروز وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کن؛ در ایتالیا نیز این مشکل ساختاری بسیار عمیق شده است و ایتالیا فاقد دولت شده است.

ظهره وند افزود : در حال حاضر ایتالیا به بن بست رسیده است، نخست وزیری که رئیس جمهور ماترالا تعیین کرده است نیز فرجامی نخواهد داشت و احتمالا شاهد انتخابات زود هنگام در ایتالیا خواهیم بود.

وی افزود :یونان با مشکلات شدید بدهی رو به رو و بسته‌های پولی و کمکی اتحادیه اروپا نیز برای‌ آنها فرجامی نداشته است؛ اسپانیا نیز وضعیت بهتری از ایتالیا ندارد.

سفیر سایق ایران در ایتالیا گفت: ایتالیا با مسئله استقلال کاتولانیا مواجه است و شرایط کشور پرتغال نیز مشابه این کشور‌ها است و مشکل دیگر  اتحادیه اروپا حجم عظیم  بدهی است؛ یونان به نسبت جی دی پی بیشترین بدهی را دارد اما از نظر کمیت ایتالیا در دنیا جایگاه اول را دارد و حدود ۴ میلیارد یورو بدهی دارد که هر سال این بدهی ۱۰۰ میلیارد یورو بهره دارد .

وی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد مسئله بحران‌های پیرامونی در غرب آسیا و آفریقا تحت عنوان پناه‌جویان  است که امروزه یک تهدید جدی برای اروپا محسوب می‌شود، نحوه پذیرش یا عدم پذیرش پناه‌جویان باعث شده است برای اتحادیه اروپا مشکل به وجود بیاید.

ناسیونالیست مشکل جدی اتحادیه اروپا

ظهره وند ادامه داد: مشکل جدی که اروپا با آن مواجه است، شکل گیری جریان‌های دست راستی یا ناسیونالیست است،  این جریان‌ها می‌تواند اتحادیه اروپا را از هم جدا کند.

در ادامه برنامه  شیخ عطار سفیر سابق ایران در برلین درباره خروج انگلیس از اروپا موسوم به بریگزیت گفت: بریگزیت را نمی‌توانیم جدا از مسایل بنیادی اروپا بدانیم؛ اکنون با تناقضات ساختاری در اروپا مواجه هستیم .

وی افزود: اتحادیه اروپا در ابتدا یک شکل اقتصادی همچون اتحادیه ذغال سنگ داشت و به تدریج به خود شکل سیاسی گرفت در عمل موضوع دولت ملت‌ها محصول اروپا بود  و سپس مفهوم دولت محور به وجود آمد و بعد از آن ناسیونالیست مطرح شد.

شیخ عطار گفت :اروپا به دنبال یکپارچگی بود و می‌خواست پروسه‌ای که در آمریکا توسط ۱۳ ایالت شکل گرفته  و دنبال استقلال بود را پیاده کند و خواستار تشکیل اتحادیه اروپا بود؛ وقتی اتحادیه اروپا به خصوص از زمانی که از شکل اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی به سمت ساختار سیاسی رفت دچار تناقض شد؛ به همین ترتیب مخالفت‌ها به خصوص از سوی برور جریان‌های راست شکل گرفت.

وی افزود:جریان راست امروز در اروپا متفاوت از جریان فاشیستی در دوره هیتلر است؛ آنها یک ایدئولوژی داشتند ولی اروپا عکس العمل متفاوتی دارد و  برای نمومه بانک مرکزی اروپا تناقضات جدی با بانک‌های مرکزی دیگر کشور‌ها دارد؛ بحرانی که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ از امریکا شروع شد و در اروپا خود را نشان داد اما وضعیت اروپا نسبت به امریکا دیرتر بازیافت و تغییر پیدا کرد.

سفیر سابق ایران در برلین گفت : یکی از علت‌ها ضعف اقتدار مرکزی اروپا و سیاست ملی بانک‌های مرکزی هر کشور  است، کشوری همچون یونان که بدهی او حدود ۱۴۰ جی ان پی است نمی‌تواند ساختار‌های بانک مرکزی را بپذیرد زیرا ساختار‌های او بهم می خورد. این تتناقض بین اتحادیه اروپا و تک تک کشور‌های که در عرصه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بروز می‌کند مسئله جدی است.

وی افزود :انگلیس که دیرتر به جامعه اروپایی پیوست و علت آن این تناقصات بود زیرا انگلیس یک ابر قدرت بود و نمی‌پذیرفت که در کنار کشور هایی همچون ایتالیا یا هلند قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در بحث‌های رقابتی انگلیس این موضوعات مطرح بود و در این کشور از هم پاچیدگی درونی احزاب و رقابت های ناسالم مشاهده می‌شد که در نتیجه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد. قطعا خروج انگلیس در اتحادیه اروپا تاثیر گذاشت و دو کشور قوی فرانسه و آلمان به صراحت ابراز نگرانی کردند و در این ماجرا آمریکا بسیار موثر بود زیرا از قدرتی که قرار بود در اتحادیه اروپا تشکیل شود نگران و دل خوشی نداشت.

شیخ عطار افزود: داخل اتحادیه اروپا ۷ نهاد وجود دارد که همه ی این نهاد ها با یکدیگر مشکل دارند. تناقضات باعث بازنگری در کشور‌ها شد و پس از خروج انگلیس اعلام شد اگر رفراندومی در کشور‌های اروپایی برگزار شود ممکن است رای خوبی بیاورد در آلمان حذبی به نام آلتن تانیو که دومین حذب مخالف است. همه این مخالفت‌ها از مخالفت دربرتبر بانک مرکزی آغاز شد که یکی از شعار‌های آنها این بود که اتحادیه اروپا آنها را بیچاره کرده  و به اقتصاد ما ضرر زده است .

وی افزود : اکنون نسل جدید در اروپا به وجود آمده و این نسل به اتحادیه اروپا معتقد نیست.

در ادامه برنامه  شکسپیر کارشناس اقتصادی اروپا در ارتباط تلفنی گفت: یک جنگ بزرگ در اتحادیه اروپا در جریان است؛ یک طرف کشورهایی قوی مثل فرانسه و آلمان و طرف دیگر کشور‌های دیگر اتحادیه اروپا قرار دارندد که به دو علت ناراحت هستند؛  نخستین دلیل آنها درباره اوضاع  اقتصادی  و امنیت شغلی است‌ و علت دوم کشور‌های خارج از اتحادیه اروپا است و این شرایط باعث عصبانیت مردم اتحادیه اروپا شده است.

وی افزود : در کشور‌های همچون اتریش و لهستان و چک نگرانی درباره اتحادیه اروپا وجود دارد بنابراین شاهد تنش‌هایی در این مناطق هستیم. کشور‌های قدرتمند خواهان ماندگاری دیگر کشور‌ها هستند اما شرایط اقتصادی که وجود دارد کشور‌های دیگر را راضی نمی‌کند .

شکسپیر با اشاره به تاثیرات معادلات جهانی در اتحادیه اروپا گفت : پیامد‌های خواهد داشت که این پیامد ها را در عرصه جهانی شاهد هستیم ، در حالیکه در جهان شاهد تغییر ژئوپولوتیوی در کل دنیا هستیم و آمریکا در حال پی گیری تجاوز اقتصادی و نظامی است.

وی افزود: در کل جهان شرایطی به وجود آمده است که کشور ها در حال تجدید نظر درباره خودشان هستند . دنیا از جهان یک قطبی و ابر قدرتی آمریکا به سمت جهان چند قطبی می رود .

وی گفت : اکنون شاهد تغییرات ژئوپولوتیکی در مناطق مختلف از جمله کره هستیم که می‌تواند شرایط را دست خوش تغییر قرار دهد .

علیرضا شیخ عطار سفیر سابق ایران در برلین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نگرانی اصلی اتحادیه اروپا امنیتی است، گفت: ترامپ با اروپا تحقیر آمیز برخورد می‌کند و ترامپ نماینده نسل قدیم آمریکا است به‌طوریکه وی نماینده کسانی است که رونق اقتصادی را در صنایع سنگین و سخت افزار دنبال می کنند.

سفیر سابق ایران در برلین با اشاره به اینکه آمریکا از تفکری که دموکرات‌ها داشتند زیان کرده است، افزود: گرایشات مرکز گریزی در اروپا تقویت خواهد شد ، لذا کشور‌های اروپایی احساس می‌کنند دیگر یکپارچگی تفکر غربی معنا ندارد.

اروپا باید بحث چین هراسی و روس هراسی را کنار بگذارد

شیخ عطار با اشاره به اینکه اروپا اکنون در وضعیت پارادوکس و تناقض گویی قرار دارد و نمی‌تواند برای آینده خود تصمیمی بگیرد خاطرنشان کرد: اروپا باید بحث چین هراسی و روس هراسی را حل کند.

شیخ عطار سفیر سابق ایران در برلین افزود: نگرانی اصلی اتحادیه اروپا امنیتی است.

وی با بیان اینکه ترامپ با اروپا تحقیر آمیز برخورد کرد، اظهار داشت : ترامپ نماینده نسل قدیم آمریکا است به‌طوری که وی نماینده کسانی است که رونق اقتصادی را در صنایع سنگین و سخت افزار دنبال می کنند.

سفیر سابق ایران در برلین با اشاره به اینکه برخی از کشورها به شکلی که امروز در نقشه هستند نبودند به طوری که آثار تاریخی منطقه بارسلون به شدت نشان می‌دهد که از اسپانیا جدا هستند، افزود:دموکرات‌ها در آمریکا پیشرفت‌های زیادی در عرصه آی تی داشتند لذا، ده شرکت اول آمریکایی دیگر در عرصه خودروسازی حضور ندارند بلکه در شرکت‌های آی تی فعال هستند.

سفیر سابق ایران در برلین با اشاره به اینکه اروپایی‌ها اکنون نگرانی امنیتی دارند افزود: در دهه ۵۰ و ۶۰ نگرانی آنها اقتصادی بود در آن زمان اروپا متکی به پشتیبانی آمریکا بودند لذا در بحث سیاسی با توجه به تحقیر‌هایی که به وجود آمده هم نیز به شدت نگران هستند .

 

وی با اشاره به نحوه رفتار اروپا با مسلمانان اظهار داشت: داعش و قبل از آن القاعده تفکرات انحرافی غیر انسانی داشتند لذا کسانی که احساس سرخوردگی داشتند داعشی شدند و در اروپا این سرخوردگی ها نیز بسیار زیاد است، این در حالی است که مسلمانانی که در ژاپن هستند احساس تبعیض نمی کنند اما در اروپا می توان اوج احساس تبعیض را دید.

وی با اشاره به اینکه اروپا گرفتار تروریسم است، خاطر نشان کرد: اروپا با خطر جدی مواجه است لذا جنگ تجاری آغاز شده است.

شیخ عطار با اشاره به اینکه آدمهای تاجر مخصوصا از نوع سنتی همیشه در چانه زنی و مذاکره هستند و هنگام توافق راحت‌تر به منافع‌شان دست پیدا می کنند, عنوان کرد : ترامپ جنگ تجاری را با چین اعلام کرد و لذا چین نیز اعلام کرده است که هنوز این جنگ تمام نشده است.

وی با بیان اینکه ۲۱ کشور از ۲۸ کشور اتحادیه اروپا عضو ناتو هستند افزود: ناتو گیر و گور مالی ندارد لذا فشارها برای نابود کردن و تضعیف اروپا است که در راستای قضیه تحقیر مطرح می‌شود.

شیخ عطار با اشاره به اینکه ما در آگاه‌سازی اروپا می‌توانیم نقش داشته باشیم گفت: با دیپلماسی فعال به خصوص در عرصه های رسانه ای و افکار عمومی می‌توان اقداماتی را انجام داد لذا محیط مجازی فرصت استثنایی را برایمان به وجود آورده است که در آن حرف حساب خریدار دارد.

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه باید مکان یابی و موقعیت یابی خودمان را درقبال تحولات به خوبی ارزیابی کنیم گفت: اتحادیه اروپا امروز با مسئله روس هراسی مواجه است لذا سردرگمی برای اتحادیه اروپا شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه ذات اتحادیه اروپا مسیحی است و لذا به طور اصولی تمایلی به حضور مسلمانان ندارند افزود: اتحادیه اروپا ظرفیت پذیرش مسلمانان را ندارد و آن را برای خود تهدید می داند.

وی با اشاره به اینکه موضوع برجام مسئله مهمی برای اروپا خواهد بود که آیا می تواند نقش خود را در صحنه بین‌المللی ایفا کنند یا خیر ادامه داد: اتحادیه اروپا از ظرفیت‌های اقتصادی خوبی برخوردار است، مردم اروپا دیگر روحیه ماجراجویی را ندارند ، اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد نقش مستقلی را از خود ایفا کند یا خیر.

 

ظهره وند تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید بداند قدرتهای نوظهوری مانند چین، ایران و روسیه ظرفیت های جدیدی هستند که اروپا باید از آنها استفاده و مشکلاتش را حل کند.

علیرضا شیخ عطار سفیر سابق ایران در برلین افزود: نگرانی اصلی اتحادیه اروپا امنیتی است.

وی با بیان اینکه ترامپ با اروپا تحقیر آمیز برخورد کرد اظهار داشت : ترامپ نماینده نسل قدیم آمریکا است به‌طوری که وی نماینده کسانی است که رونق اقتصادی را در صنایع سنگین و سخت افزار دنبال می کنند.

سفیر سابق ایران در برلین با اشاره به اینکه آمریکا از تفکری که دموکرات ها داشت زیان کرد افزود: گرایشات مرکز گریزی در اروپا تقویت خواهد شد ، لذا
کشور های اروپایی احساس می‌کنند دیگر یکپارچگی تفکر غربی معنا ندارد.


شیخ عطار با اشاره به اینکه اروپا اکنون در وضعیت پارادوکس و تناقض گویی قرار دارد و نمی تواند برای آینده خود تصمیمی بگیرد خاطرنشان کرد: اروپا باید بحث چین هراسی و روس هراسی را حل کند.

سفیر سابق ایران در برلین با اشاره به اینکه برخی از کشورها به شکلی که امروز در نقشه هستند نبودند به طوری که آثار تاریخی منطقه بارسلون به شدت نشان می دهد که از اسپانیا جدا هستند افزود:

دموکرات ها در آمریکا پیشرفت های زیادی در عرصه آی تی داشتند لذا، ده شرکت اول آمریکایی دیگر در عرصه خودروسازی حضور ندارند بلکه در شرکت های های تک فعال هستند.

سفیر سابق ایران در برلین با اشاره به اینکه اروپایی ها اکنون نگرانی امنیتی دارند افزود: در دهه ۵۰ و ۶۰ نگرانی آنها اقتصادی بود در آن زمان اروپا متکی به پشتیبانی آمریکا بودند.

وی با اشاره به نحوه رفتار اروپا با مسلمانان اظهار داشت: داعش و قبل از آن القاعده تفکرات انحرافی غیر انسانی داشتند لذا کسانی که احساس سرخوردگی داشتند داعشی شدند و در اروپا این سرخوردگی ها نیز بسیار زیاد است، این در حالی است که مسلمانانی که در ژاپن هستند احساس تبعیض نمی‌کنند اما در اروپا می توان اوج احساس تبعیض را دید.

وی با اشاره به اینکه اروپا گرفتار تروریسم است خاطر نشان کرد: اروپا با خطر جدی مواجه است لذا جنگ تجاری آغاز شده است.

شیخ عطار با اشاره به اینکه آدمهای تاجر مخصوصا از نوع سنتی همیشه در چانه زنی و مذاکره دست بالا را می‌گیرند تا در هنگام توافق راحت‌تر به منافع شان دست یابند عنوان کرد : ترامپ جنگ تجاری را با چین اعلام کرد و لذا چین نیز اعلام کرده است که هنوز این جنگ تمام نشده است.

وی با بیان اینکه ۲۱ کشور از ۲۸ کشور اتحادیه اروپا عضو ناتو هستند افزود: ناتو گیر و گور مالی ندارد لذا فشارها برای نابود کردن و تضعیف اروپا است که در راستای قضیه تحقیر مطرح می‌شود.

شیخ عطار با اشاره به اینکه ما در آگاه‌سازی اروپا می‌توانیم نقش داشته باشیم گفت: با دیپلماسی فعال به خصوص در عرصه های رسانه ای و افکار عمومی میتوان اقداماتی را انجام داد لذا محیط مجازی فرصت استثنایی را برایمان به وجود آورده است که در آن حرف حساب خریدار دارد.

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه باید مکان یابی و موقعیت یابی خودمان را درقبال تحولات به خوبی ارزیابی کنیم گفت: اتحادیه اروپا امروز با مسئله روس هراسی مواجه است لذا سردرگمی برای اتحادیه اروپا شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه ذات اتحادیه اروپا مسیحی است و لذا به طور اصولی تمایلی به حضور مسلمانان ندارند افزود: اتحادیه اروپا ظرفیت پذیرش مسلمانان را ندارد و آن را برای خود تهدید می داند.

وی با اشاره به اینکه موضوع برجام مسئله مهمی برای اروپا خواهد بود که آیا می تواند نقش خود را در صحنه بین‌المللی ایفا کنند یا خیر ادامه داد: اتحادیه اروپا از ظرفیت‌های اقتصادی خوبی برخوردار است، مردم اروپا دیگر روحیه ماجراجویی را ندارند ، اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد نقش مستقلی را از خود ایفا کند یا خیر.

ظهره وند تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید بداند قدرتهای نوظهوری مانند چین، ایران و روسیه ظرفیت های جدیدی هستند که اروپا باید از آنها استفاده و مشکلاتش را حل کند.

ظهره وند با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا به طبع حاکمیت مسیحیت، تضاد محسوسی با مسلمانان مهاجر و بطور کل مسلمانها دارد از این رو مکرون اعلام می کند اسلام را در شکل سکولار پذیرا است ادامه داد : اروپا به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش مسلمان را در خود نمی بیند.

ظهره وند احتمال بازگشت لندن به اتحادیه اروپا و راه نجات اروپا برای فاصله گیری از تهدیدات اقتصادی و سیاسی امریکا را بازگشت لندن به اتحادیه عنوان کرد و افزود: اگر لندن به اتحادیه باز نگردد، باید شاهد اروپایی تفکیک شده باشیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی اروپا، تجربه جامعه رفاهی و فاصله گیری از روحیه ماجراجویانه پس از جنگ های جهانی است زیرا با این روحیه دیگر نمی تواند در مقابل تهدیدات آمریکایی ها مقاوم باشد.

شیخ عطار با اشاره به اینکه وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی اروپا را می توان حاصل دروه پسا ترامپ نامید افزود: البته این از بی تربیتی ترامپ نیست، ترامپ نماینده یقه آبی های امریکا است، ترامپ معتقد است از جهانی سازی سودی حاصل نمی شود و باید روی اروپایی ها را کم کرد.

شیخ عطار با ذکر ضرب المثل هر که باد بکارد طوفان درو می کند ادامه داد: به سبب حمایت های بی اندازه اروپاییان از تروریست هایی همچون داعش، اوضاع فعلی اروپا چندان مناسب نیست و خود را در گرداب تروریسم گرفتار می بیند.

انتهای پسام

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
بله ، اين رشد حاصل الودگي به فساد است ،،حال اگر الوده به فساد نبود چه مقدار رسد ميكرد،،،
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
عجب
ناشناس
۰۵:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
تمام قیافه اروپا از نظر روش زندگی ما آلوده به ویروس فساد است فقط باید با قدرت نظامی اینا را ادب کرد و الا گند میزنند به دین و مذهب و حتی زندگی سالمی که داریم
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
عجب