سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

درخواست یک ناشر از وزارت ارشاد/ حمایت فقط برای نورچشمی ها نباشد

مدیر مسئول نشر تجلی مهر از وزارت ارشاد خواست حمایت‌ها فقط مخصوص ناشران دولتی و نورچشمی ها نباشد.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول نشر تجلی مهر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افزایش تعداد انتشاراتی‌های غیرفعال گفت: مجموعه‌ای از عوامل مختلف موجب شده تا انگیزه‌ای در بین ناشران ایجاد نشود؛ افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ، قوانین دست و پا گیری که در این زمینه وجود دارد، عدم ثبات در حوزه نشر می‌تواند عوامل مهمی باشد. همچنین در کنار مسئله فرهنگی و اوضاع پریشانی که توزیع و پخش کتاب دارد، همه این ها به نوعی روی مخاطب تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: روز به روز از تعداد خریداران کتاب کاسته می‌شود و این اتفاق طبیعی است که بسیاری از ناشران رغبت کمتری به کار نشان دهند. علاوه بر مشکلات ذکر شده می‌توانید موضوع برخوردهای گزینشی یا در واقع سیاست‌های حمایت از یکسری ناشران نورچشمی را هم از سوی دستگاه‌های ذیربط در حوزه فرهنگ مشاهده کنید. از یک سو تمام ناشران کشور ما توقع دارند سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مشمول پشتیبانی از ناشر دولتی و نورچشمی نشود و همه را دربربگیرد تا شاهد ثبات در بازار کاغذ و ملزومات چاپ باشیم. همچنین یک برنامه ریزی اصولی در زمینه توزیع و پخش کتاب صورت بگیرد و یکسری سیاست‌های فرهنگی رونق سال‌های نخست اول انقلاب را به بازار نشر برگرداند و مردم دوباره رویکرد مثبتی نسبت به کتاب داشته باشند و از سویی دیگر به این سمت برویم که دستگاه‌های ذیربط از حجم کاغذ بازی‌ها کم کنند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به مشکلاتی که ناشران در زمینه شابک دارند، بیان کرد: به تازگی گرفتن شابک برای خودش مصیبتی شده و موسسه خانه کتاب چند وقتی است مکانیسم تازه‌ای در زمینه صدور شابک اختراع کرده است. هر بار قبل از مراجعه ناشر برای دریافت شابک کتاب کس دیگری پیش از این در این حوزه وارد شده است و بدیهی است تحت چنین شرایطی هیچ میل و رغبتی برای ناشران برای انتشار کتاب وجود نداشته باشد.

شرفشاهی اظهار داشت: نه تنها تعداد زیاد ناشران به صنعت نشر صدمه نمی‌زند بلکه یک فرصت برای جامعه ماست؛ در گذشته ناشران محدودی یک امپراتوری برای خود ایجاد کرده بودند اما حالا با افزایش تعداد زیاد ناشران از انحصار طلبی‌ها در حوزه نشر کاسته می‌شود و نمی‌توان توقع داشت ناشران با وجود انبوهی از مشکلات در حوزه نشر همچنان میل و تکاپوی گذشته را برای انتشار کتاب داشته باشند. اگر تعداد عناوین و تیراژ کتاب‌های انتشاراتی‌ها را با گذشته همان انتشاراتی مقایسه کنید می‌بینید در گذشته فعال بودند؛ بنابراین  مشکل فعال نبودن انتشاراتی‌ها از ناشران نیست بلکه اقدامات دستگاه‌های دولتی و دیگر عوامل شبه دولتی به صنعت نشر ما آسیب زده است.

 

انتهای پیام/

انتقاد یک ناشر درباره تخصیص حمایت ها به برخی انتشاراتی ها

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.